کد خبر: ۴۲۶۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
واکنش تند مهم‌ترین نشریه دموکرات‌ها به شهرک‌سازی‌های یهودی‌نشین

نیویورک‌تایمز: اسرائیل در حال بولدوزر‌انداختن بر دموکراسی است/ وظیفه جهان مخالفت با ظلم و ستم نتانیاهو علیه شهروندان عرب است

«وظیفه اخلاقی جهان ابراز مخالفت با ظلم و ستم آشکار دولت نتانیاهو علیه شهروندان عرب است. اکنون باید بر سیاست نفرت‌پراکنی و ترس غلبه کرد.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشت اصلی امروز خود در بخش نظرات به شدت از شهرک‌سازی‌های یهودی‌نشین و تخریب خانه‌های فسلطینیان توسط اسرائیل در اراضی اشغالی انتقاد کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: «انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل این هفته در واشنگتن با «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا دیدار کند. آنان احتمالا در یک حوزه که مرتبط با فلسفه سیاسی است با یکدیگر نظرات‌شان را به اشتراک می‌گذراند و حرف مشترکی دارند: قدرت و اعمال آن از طریق ایجاد تنفر و ترس. ترامپ فرمان داده تا پناهندگان و مهاجران مسلمان ورودشان به امریکا ممنوع شود. او با نتانیاهو نقاط اشتراک زیادی دارد چرا که نخست‌وزیر اسرائیل نیز با سرقت زمین فلسطینیان مشوق شهرک‌سازی‌های یهودی‌نشین است و ائتلاف تحت رهبری‌اش هفته گذشته پارلمان اسرائیل را برای تصویب قانونی که دست سازندگان شهرک‌نشین یهودی‌ را در اراضی اشغالی بازتر می‌گذارد، تحت فشار قرار داد». 

نیویورک‌تایمز: اسرائیل در حال بولدوزر‌انداختن بر روی دموکراسی است/ وظیفه اخلاقی جهان مخالفت با ظلم و ستم آشکار نتانیاهو علیه شهروندان عرب است

این روزنامه می‌نویسد: همانند ترامپ، نتانیاهو نیز از تاکتیک مشابهی در سال ۲۰۱۵ برای پیروزی در انتخابات استفاده کرد. از آن زمان، او تبعیض علیه شهروندان فسلطینی را افزایش داده است. اشکال گوناگونی از این تبعیض به خصوص اقدام نژادپرستانه استفاده از زمین و مسکن و سیاست‌های ناعادلانه دولت او در قبال اعراب فلسطینی را می‌توان مشاهده کرد. اعراب یک پنجم از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند با این حال، تنها مالک ۲.۵ درصد از زمین‌ها هستند و از زمان تاسیس اسرائیل بیش از ۷۰۰ شهر و شهرستان جدید برای یهیودیان ساخته شده است در حالی که هیچ شهر جدیدی برای اعراب ساخته نشده است. در شهرهای عرب‌نشین رژیم اسرائیل مجوز ساخت و ساز را بسیار دشوار صادر می‌کند و به‌ندرت این مجوز را به آنان اعطا می‌کند. اسرائیل نگران رشد خانواده‌های عرب است. در جنوب اسرائیل بیش از ۱۰۰ هزار شهروند عرب با بحران خاصی مواجه هستند؛ آنان صحرا‌نشین شده‌اند. اکنون ۳۵ روستا وجود دارند که از سوی دولت برسمیت شناخته نشده‌اند. ساکنان آن مناطق دارای تابعیت اسرائیلی نیستند و از سوی دولت برسمیت شناخته نمی‌شوند. دولت هم‌چنین از ارائه خدمات اولیه مانند آب و برف و جاده آسفالت و مدارس نیز به آنان خودداری کرده است. بدتر از آن این است که علاوه بر آن که اسرائیل آنان را برسمیت نمی‌شناسد، هر زمان احتمال آن وجود دارد که خانه‌های‌شان نیز ویران شود. ساکنان آن مناطق هرگز نمی‌دانند که پلیس چه زمانی به آنجا می‌آید و آنان را تهدید به اخراج و تخریب خانه‌های‌شان می‌کند.

این سیاست‌ها برای چندین دهه اجرایی شده‌اند اما نتانیاهو آن را تبدیل به یک چماق سیاسی برای پیشبرد اهدافش کرده است. چندین هفته پیش، دولت او مجبور به اجرای حکم دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر تخلیه شهرک‌های غیر‌قانونی یهودی‌نشین امونا در کرانه باختری شد؛ شهرک‌هایی که سال‌ها پیش زمین‌هایش از فلسطینیان ربوده شده بود. نتانیاهو در مقابل قول داد تا به تلافی این حکم دستگاه قضایی خانه‌های اعراب در سرتاسر اسرائیل را از بین ببرد. تنها چندی پس از آن بود که نیروهای پلیس اسرائیل وارد روستای ام حیران شدند و به تهدید ساکنان‌اش پرداختند. دولت خواستار آن است تا تمام روستا از حضور عرب‌ها پاک شده و نام آن نیز با نامی عبری جایگزین شده و یهودیان جای اعراب را در آنجا بگیرند. ساکنان آنجا پیشهاد سازش و مصالحه را داده‌اند: ایجاد یک همسایه عرب‌نشین در درون شهری جدید. اسرائیل اما این ایده را رد کرده و گفته که آنجا تنها جای یهودیان خواهد بود». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که حملات سربازان و نیروهای پلیس اسرائیل با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی باعث ایجاد آسیب‌های جدی از جمله شکستگی جمجمه و از دست‌دادن چشم و دست‌کم مرگ یک نفر از معترضان فلسطینی شده است. 

این روزنامه اشاره می‌کند نتانیاهو می‌داند که رقبای چپگرای او بدون جلب حمایت اعراب اسرائیل نمی‌تواند قدرت را بدست آورند. این روزنامه می‌نویسد: «وظیفه اخلاقی جهان ابراز مخالفت با ظلم و ستم آشکار دولت نتانیاهو علیه شهروندان عرب است. اکنون باید بر سیاست نفرت‌پراکنی و ترس غلبه کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین