کد خبر: ۴۳۰۵۸۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
نامه احمدی‌نژاد و علاقه نه چندان پنهان تندروها برای نزدیکی به ترامپ

چرا ترامپ برای احمدی‌نژاد و دلواپسان ایرانی چهره‌ای جذاب است؟

احمدی‌نژاد و تندروها از پیروزی اخیر ترامپ و انتقادات او از نظام آمریکا خوشحال هستند. شاید انگیزه شخصی احمدی‌نژاد از نگارش نامه به ترامپ نقاط اشتراک و ویژگی‌های شخصی آنان باشد؛ هر دو سبک رهبری غیر‌عادی را ارائه کرده‌اند و هر دو ستیزه‌جو هستند و هر دو چشم‌انداز تغییرات بنیادی را بدون توجه کافی به نقش تعدیل‌کننده نهادها و نیروهای نهادینه شده مطرح می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت «میدل ایست آی» با انتشار گزارشی درباره نامه اخیر احمدی‌نژاد خطاب به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا اشاره می‌کند که گرایش ضد‌سیستمی ترامپ و انتقادات صریح او از نظام سیاسی آمریکا برای احمدی‌نژاد احتمالا جذاب‌ترین ویژگی ترامپ و انگیزه او برای نگارش نامه بوده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «در اولین ماه ریاست‌جمهوری ترامپ به دلیل فضای پرهرج و مرج ایجاد‌شده، گمانه‌زنی در این‌باره که چشم‌انداز سیاست‌های ترامپ چگونه خواهد بود کار دشواری بود. با این حال، پس از مدتی، صحبت‌های استراتژیست ارشد او و شخص ترامپ درباره ناسیونالیسم اقتصادی به گوش برخی مقامات ایران که نزدیک به چهار دهه است که از لزوم خودکفایی اقتصادی در مواجهه با روند جهانی‌شدن می‌گویند، خوش آمد. با این حال ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ خوانده است. او از نقش منطقه‌ای ایران نیز به شدت انتقاد کرده است و در این‌باره اظهارات سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها را ترار می‌کند. او همچنین به احتمال زیاد خواستار افزایش تعداد پهپادهای آمریکایی در یمن و اعزام مشاوران نظامی آمریکایی به یمن برای کمک‌رسانی به نیروهای تحت رهبری سعودی‌ها برای مقابله با انصارالله خواهد بود. تاکید بر مواضع ضد‌ایرانی ترامپ این احساس و باور قوی را در میان نخبگان ایران ایجاد کرد که او به این کشور بی‌احترامی می‌کند. همچنین، اشاره او به لزوم برخورد کشتی‌های آمریکایی با قایق‌های ایرانی در آب‌های خلیج فارس را نیز می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.» 

چرا ترامپ برای احمدی‌نژاد و دلواپسان چهره‌ای جذاب است؟

شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد که با این وضعیت در ایران این فکر ایجاد شود که شاید بتوان به ترامپ نزدیک شد. نامه احمدی‌نژاد و توصیه او به رییس‌جمهوری آمریکا درباره اصلاح قوانین انتخاباتی در امریکا و احترام به حقوق سایر کشورها نشان داد که به‌نظر می‌رسد احمدی‌نژاد و تندروها از پیروزی اخیر ترامپ و انتقادات او از نظام آمریکا خوشحال هستند. شاید انگیزه شخصی احمدی‌نژاد از نگارش نامه به ترامپ نقاط اشتراک و ویژگی‌های شخصی آنان باشد؛ هر دو سبک رهبری غیر‌عادی را ارائه کرده‌اند و هر دو ستیزه‌جو هستند و هر دو چشم‌انداز تغییرات بنیادی را بدون توجه کافی به نقش تعدیل‌کننده نهادها و نیروهای نهادینه شده مطرح می‌کنند.

در حالی که احمدی‌نژاد از شرکت موثر در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو منع شده است، بقایی معاون او نامزدی‌اش را اعلام کرده است. جالب آن است که علاوه بر جناح احمدی‌نژاد، گروه سنتی نیز بر حجم انتقادات خود از ترامپ نیافزوده‌اند. برای مثال احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه اخیر خود با لحنی ملایم‌تر از گذشته گفت که رییس‌جمهوری آمریکا درست می‌گوید که نباید در درگیری‌های خاورمیانه، آمریکا مشارکت کند چرا که مداخله خارجی‌ها وضعیت را در منطقه بدتر می‌کند. آنان دوست دارند اقدامات ترامپ علیه رسانه‌های قدرتمند آمریکا، ایالات متحده را بی‌اعتبار کند. آنان همچنین رویکرد ضد‌سیستمی ترامپ علیه نظام حاکم بر امریکا را می‌پسندند. فراتر از ویژگی‌های ایدئولوژیک ایده ناسیونالیسم اقتصادی که استفن بانون استراتژیست ارشد ترامپ مطرح کرده است به گوش برخی مقامات ایرانی خوش آمده چرا که آنان نیز مانند بانون مخالف جهانی‌شدن هستند. به علاوه انزواگرایی ترامپ و تعدیل نقش آمریکا در عرصه جهانی و کاهش تعهدات آمریکا به ناتو همخوان با آن چیزی است که از نظر ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران در بلند‌مدت بدنبال تحقق آن است.» 

علیرغم رویکرد نسبتا معتدل مقامات تهران نسبت به ترامپ، تغییر در روابط ایران و آمریکا برای آینده قابل پیش‌بینی، بعید به نظر می‌رسد. در همین راستا احتمال افزایش تنش تا حدی که منجر به درگیری نظامی شود نیز به همان اندازه بعید است. 

چرا ترامپ برای احمدی‌نژاد و دلواپسان چهره‌ای جذاب است؟

این سایت در پایان می‌نویسد: «با این حال کاهش نقش آمریکا در منطقه همزمان است با تغییر سیاست آمریکا برای نزدیکی بیشتر به نگرش عربستان سعودی و اسرائیل. این موضوع مخاطرات درباره احتمال تنش میان ایران و آمریکا را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد. واقعیت اما آن است که حتی چهره‌ای عجیب و غریب مانند ترامپ نیز قادر به ایجاد اخلال در نیروهای نهادی و ایدولوژیکی عمیق که در حالت جنگ سرد در روابط ایران و آمریکا باقی‌مانده و آن را کنترل کرده، نخواهد بود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
3
9
بنظرم دکتر روحانی باید زودتر از احمدی نژاد به ترامپ نامه مینوشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۱
7
18
ژن احمدی نژاد و دلواپسان و تندروها ، با ژن ترامپ مطابقت دارد .
البته دیوانه چو دیوانه ببیند ، خوشش آید .‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
نبایدجلو همچون ادمی کوتاه اومد
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
.......... احمدی نژاد به بوش و اوباما هم نامه نوشت. یکم فک کنید بعد خبر بذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
1
0
جرا کسانی که موافق هیلاری کلینتون بودن انقدر ناراحتن. هنوز تیتر پیروزی هیلاری کلیتون در روزنامه خشک نشده. حرف مشترک احمدی نژاد با ترامپ چیست... وحشت نکنید...استقلال
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
0
1
دیوانه چو دیوانه ببیند ، خوشش آید .
این جمله را باید با طلا نوشت تا ماندگار شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین