آفتابنیوز : این مرجع تقلید همچنین اذعان داشت:«مجازات اعدام در حال حاضر هيچگاه زمينه تحقق پيدا نميکند و اعدامي که در اسلام اجازه داده شده مربوط به قصاص و مقابله به مثل و ايجاد ناامني و اقدام عليه امنيت عمومي و به خطر انداختن جان مردم به سبب ترور و انفجار است.»
به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله یوسف صانعی ،ايشان با بيان اين که اثبات جرم در امور عرضيه هم که در اسلام حکمش اعدام است، صرفاً از دو راه ممکن است، گفت: «يکي از اين دو راه 4 مرتبه اقرار شخص متهم است. البته اقرار از روي ايمان و اين که فرد خود را گناهکار ميداند، نه اقراري که در زندان و با اجبار قاضي و پليس صورت ميگيرد و بديهي است که بشر امروز نميآيد اقرار به جرمي کند که بعد مجازات شود و اعدامش کنند و راه دوم هم اين است که چهار انسان راستگو و پاک دامن ببينند (نه اين که بفهمند) اين عمل منافي عفت انجام شده (اقرار اين افراد هم شرايطي دارد) که اين هم هيچگاه محقق نميشود، چرا که نگاه کردن اين افراد هم جرم است و آنان حق انجام چنين کاري را ندارند، لذا در اين مورد و با اين فرض، مجازات اعدام محقق نميشود»
ايشان در ادامه با بيان اينکه کساني که اهل ترور و انفجار هستند، به دليل اين که جان مردم را با اعمال تروريستي خود به خطر مياندازند مستحق اعدام هستند، افزودند: «اعدام اين افراد هم عين حقوق بشر است و هيچ مخالفتي با حقوق بشر ندارد چرا که نميشود حقوق ميليون ها انسان را ناديده گرفت. مضافاً به اين که مجازات اين افراد سبب خاتمه پيدا کردن ترور و انفجار و يا حداقل کاهش آن است.»
آيت الله صانعي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اين که اعدامهايي که در اول انقلاب به بهانه جرائم جنسي صورت گرفته است را چگونه ميتوان توجيه کرد، فرمودند: «اين اعدامها که شما به آن اشاره ميکنيد يا نبوده و يا تعدادشان اندک بوده و نبايد فراموش کرد که حرکتهاي انقلابي اختيارش دست کسي نيست و لذا وقتي عدهاي از قضات و مردم در برخي مسائل قضايي زيادهروي کردند، امام (سلام ا... عليه) فرمان هشت مادهاي خويش را صادر فرمودند. امروز هم اگر فرمان هشت مادهاي امام محور کار دستگاه قضايي قرار ميگرفت، بسياري از مشکلات حل ميشد »