کد خبر: ۴۳۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۵

رادیو راه حلی ایده آل اما نه برای ایران

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه الوطن عمان در یادداشتی به تبیین بازتاب های تلاش های دمکراسی سازی آمریکا علیه ایران پرداخت وغیر قابل انجام بودن آنرا به اثبات رساند.
در مقدمه این یادداشت که به قلم "چارلز کوبشان " و "رای تقیه" به رشته تحریر در آمده می خوانیم : به رغم آنکه بسط دمکراسی برای ایران یک هدف ارزشمند است اما دولت آمریکا اگر واقعا به دنبال تحقق استراتژی تغییر نظام باشد با توجه به تجربه اروپاییان سخت در اشتباه است .
 
به هر شکل چارچوب کلی سیاست نظام جمهوری اسلامی با سیاست و ساختار کشورهای استبدادی اروپایی تفاوت بسیار زیادی دارد از این رو ممکن است این راهبرد جدید آمریکا نتایج معکوسی را در پی داشته و باعث تقویت نیروهای تندرو در تهران شود. دولت بوش به شکل آرامی برای تغییر در سیاستگذاری خود در قبال ایران تحول ایجاد کرد. واشنگتن ماه گذشته 85 میلیون دلار از کنگره برای کمک به آنچه آن را تغییر نظام در ایران لقب داد دریافت کرد. از این رو به نتیجه می رسیم که واشنگتن نه تنها به دنبال زمین گیر کردن فعالیت اتمی ایران است بلکه نیم نگاهی هم به تغییر نظام هم دارد.
 سناریو عراق به خوبی از میزان هزینه زیادی که استفاده از زور ونیروی نظامی برای تغییر نظام ها می تواند در بر داشته باشد پرده برداشت. اینبار دولت آمریکا بار دیگر متد سرنگونی نظام های بلوک شرق را از طریق پخش رادیویی وکمک مستقیم به گروه های اپوزیسیون جهت سرنگونی دولت ها را روی میز قرار داد. اما به اعتقاد نویسندگان با وجود آنکه بسط دمکراسی در ایران یک هدف ارزشمندی است اما استفاده دولت آمریکا از استراتژی اروپای شرقی علیه ایران قابل استفاده نیست. 

بر اساس این نوشتار وضعیت ایران با وضعیت کشورهای بلوک شرق تفاوت بسیاری دارد امروز ابراز شک وتردیدهای علنی در مورد این نوع رویکرد سیاسی امریکا ونیز سخنان بوش در کنار کمک های مالی که ادعا می شود برای حمایت از ملت ایران است باعث می شود که حتی آنانی که به دنبال بسط دمکراسی هستند نیز تحت فشار بیشتری قرار گیرند و این نوع دخالت آمریکا باعث شود تا فعالان در این چارچوب نیز از سوی تندرو ها به ستون پنجمی دشمن متهم شوند، افزایش فشار از سوی تندروها به حدی شده است که حتی اصلاح طلبانی که خواهان مذاکره با آمریکا هستند نیز مجبور شوند این نوع رویکرد خود را پنهان سازند. 

در بخش دیگری هم نویسندگان بر این باورند که آمریکا بر روی نوعی رویارویی داخلی در ساختار حکومتی ایران شرط بندی کرده اند ، اما این اقدام با تاسیس رادیوهای فارسی زبان قابل انجام نیست. 

به گفته این دو نویسنده آمریکا باید به جای روی آوردن به سیاست های دشمنانه و تحریک آمیز ، درب های جامعه جهانی را به روی مردم ایران باز کند ، اجازه اعطای وام از سوی بانک جهانی به ایران داده شود ، از کارشکنی در ورود ایران به سازمان تجارت جهانی دست بکشد . واشنگتن باید با حسن نیت با ایران برخورد کند این حسن نیت می تواند نسل جدیدی از اصلاح طلبان را که حاضر به پذیرش آمریکا در شرایطی برابر هستند ، به وجود خواهد آورد. 

شاید در مقطعی تهدید و وعده و وعید بتواند ایران را از فنآوری هسته ای باز دارد اما این نوع رویکرد باید حتما باید وعده های صادقانه ای در مورد بهبود روابط و عادل کردن اوضاع سیاسی هم همراه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین