کد خبر: ۴۳۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۶
در حاشیه طرح زوج و فرد کردن خودروها:

بیچاره مردم!

آفتاب‌‌نیوز : گویند اربابی بود از مشکل مزاجی اش رنج می برد، و به عبارتی مدیریت بر مزاجش نداشت. برای اینکه در مجالس و مهمانی ها برای خود حفظ آبرو کند، یک غلامی داشت به نام حسنک که همیشه او را با خود همراه می برد و هنگامی که مشکلی برایش پیش می آمد، محکم بر سر این حسنک بیچاره می زد. یک بار که واقعا اوضاع ارباب خراب بود و حسنک هم حسابی کتک خورده بود؛ برگشت و جلوی جمع به اربابش گفت که با اینکه آبرویی برای من جلوی جمع نمانده، ولی جای شکرش باقیست که شما خودت می دانی کار من نیست!
این حکایت، نشان از وضع موجود دارد. به این دلیل که برای اینکه به نوعی صورت مساله را پاک کنیم، مردم را تحت فشار قرار نداده ایم؟ و مردم چه از لحاظ روانی و چه اقتصادی در تنگنا قرار نگرفته اند؟
ـ متاسفانه در مملکت ما رسم بوده که همواره مسئولین و مدیران اجرایی مملکت، مردم را سپر بلا قرار می دهند، همیشه این مردم بودند که فرهنگ ترافیک نداشتند!
ـ مردم بودند که فرهنگ استفاده از بنزین را نداشتند!
ـ مردم هستند که بهره وری را نمی فهمند و وجدان کاری ندارند!
ـ اصولا آلودگی هوا را خود مردم ایجاد کرده اند!
آیا این گونه بوده یا اینکه سیاست گذاری های مربوط به تولید خودرو( خروج فرسوده و مدیریت بر بازار) و یا ایجاد وسیله های نقلیه عمومی یا کنترل و نظارت به مهاجرت وحشتناک به سمت تهران و .. . . اشتباه بوده است؟
آیا این مردم که در زمان جنگ نشان دادند که ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه دارند و حاضر بودند جان خودشان را نیز فدا کنند، این مطلب را به وضوح نشان ندادند که اگر بیشتر از دیگران این قابلیت را ندارند، کمتر از آنها نیستند؟
ـ این مسائلی که الان در مملکت شاهد هستیم، مسائلی نبوده که از گذشته قابل پیش بینی نباشد!
در واقع از 25 سال قبل قابل پیش بینی بود که چنین انفجار جمعیتی به وقوع خواهد پیوست!
آیا خود مردم می توانستند به تنهایی و تک تک بیایند داد بزنند که چنین مشکلی پیش می آید و مشکل را حل کنند؟
خدا آقای رفسنجانی را خیر بدهد که با همه مخالفت ها و فشارهایی که 25 سال پیش علیه طرح متروی تهران وارد می شد، از این طرح کوتاه نیامدند وگرنه ما همین مترو نصفه و نیمه را هم نداشتیم!
حال فرض کنید همین مترویی که از آن به عنوان حلال برخی از مسائل ترافیکی یاد می شود نبود، الان ما چه وضعی داشتیم؟
ـ البته همین مترو نیز جوابگوی نیازهای مردم نیست!
ـ مساله مهم آن است که آیا بررسی های کارشناسانه روی این طرح زوج و فرد شده یا نه؟ آیا هدف گذاری شده؟ آیا نتیجه بخش بوده؟ به چه قیمتی؟ آیا تبعات اقتصادی این طرح مدنظر قرار گرفته؟
ـ با فرض اینکه تمامی این مسائل را توجیه کنیم، آیا بالانس و توازنی بین خودروهای فرد و زوج وجود دارد؟
3 روز اصلی هفته یعنی شنبه ـ دوشنبه‌ـ چهارشنبه در اختیار خودروهای زوج است و خودروهای فرد فقط یکشنبه و سه شنبه در ایام اصلی هفته حق بیرون آمدن دارند! چون پنج شنبه از لحاظ روز کاری عملا تعطیل است.( ضمن اینکه تا عید نوروز نیز تردد برای زوج ها نیز آزاد شده است)
ـ آیا این عدالت است؟ مردم تا کی باید تاوان برنامه های بدون کارشناسانه را بدهند؟
تعداد خودروهای فرد بیشتر از زوج است، چون درشماره های خودرو عدد صفر نداریم!
این طرح با این استدلال هیچ توجیه منطقی ندارد لااقل اگر می خواهید فشار بیاورید، عادلانه اقدام کنید؟ این یک واقعیت است که این طرح در بحث آلودگی تاثیر نداشته ( خودمان راگول نزنیم!) اینکه صرفا چون ترافیک را در آن محدوده تا حدی کم کرده (که البته چشمگیر نبوده و خارج محدوده ترافیک بیشتر هم شده! ) دم از موفق بودن و ادامه طرح صحیح است؟؟
با این کار شما در حقیقت صورت مساله را پاک کرده اید، این مردم که صلاحیت ندارند در اظهار نظر و تصمیم گیری های شما دخالت کنند، ولی لااقل بررسی کارشناسی کنید!
ـ مترو امری طبیعی شده ـ شما به در و دیوار می زنید مردم که از وسیله های نقلیه عمومی استفاده کنند، مگر وسایل نقلیه عمومی کنونی پاسخ گوست؟
تصمیم گیری در مورد اجرای این طرح و بررسی تبعات مثبت و منفی آن باید در مجلس صورت بگیرد و در حوزه یک وزارت خانه نیست!
مردم چه گناهی مرتکب شده اند که باید ساعت ها در صف اتوبوس بایستند؟ یا صف مترو؟ چه کسی باید پاسخ گو باشد؟
باید توجه داشته باشید که مردم بر اساس مکانیزم های اقتصادی عمل می کنند، شما اجازه بدهید برای اولویت کارهایشان اقتصادی بیاندیشند!
ـ ظاهرا چون این طرح آقایان خیلی موفق بوده! می خواهند از عبور و مرور خودروهای تک سرنشین جلوگیری کنند!
ـ باید واقعا از این طرح استقبال کرد، با اجرای این طرح برای بسیاری از مردم ایجاد اشتغال می شود، چون با این وضع یک عده ای به عنوان مسافران سرنشین خودروهای دیگران، شغل جدیدی می یابند!
ارائه یک آمار درباره ناموفق و فرمایشی بودن طرح زوج و فرد برای ختم کلام جالب است. مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری تهران می گوید این طرح فقط موجب کاهش 4 درصدی مصرف بنزین شده است. به گفته وی اگر تعدادی از خودروها نتوانستند وارد محدوده طرح ترافیک شوند در عوض به همان میزان افزایش سفر شهری داشته ایم. جالب توجه است که کاهش مصرف بنزین در این رابطه در دی و بهمن فقط یک و نیم درصد بوده است. بهر حال با این طرح ها فقط خودمان را گول می زنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین