کد خبر: ۴۳۶۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

خواص خیار

خیار، میوه ی بومی کشور هندوستان است و انواع مختلفی دارد. خیار از تیره ی میوه های بوته ای به شمار می رود و بالغ بر 90 درصد از حجم آن را آب تشکیل می دهد. این میوه به منظور رشد و نمو به بازه ی زمانی 50 الی 70 روزه نیازمند است. مناطق گرم و خشک بهترین فضا برای پرورش خیار به حساب می آیند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، "خیار بیلانکوه”، "خیار دولاب” و "خیار اصفهان” از معروف ترین خیارهای ایران به شمار می روند. این میوه دارای طبعی سرد و تر است و اغلب به منظور کاهش حرارت و خشکی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. خیار علاوه بر داشتن طعم و عطری خوش، از خواص دارویی و درمانی زیادی نیز برخوردار است. پیامبر اسلام نیز، مردم را به خوردن خیار با اندکی نمک سفارش کرده اند. این میوه به دلیل دارا بودن مواد مغذی هم چون: "لیگنان‌ها” و "فلاوونوئیدها” از بروز بیماری های التهابی و برخی از سرطان ها جلوگیری می کند. مصلح این میوه ی خوش عطر و بو عسل، نعناع و سیاه دانه است.

خیار جزء میوه های سرد و از خانواده ی کدو به حساب می آید. ضد التهابی، خنک کنندگی و ضد سرطانی بودن از جمله مهم ترین ویژگی های درمانی خیار به شمار می رود.

برخی از مواد مغذی موجود در خیار

قند
پروتئین
امگا3
ویتامین A
ویتامین C
ویتامین K
ویتامین B5
منگنز
پتاسیم
آب

خواص خیار برای بدن

شاید کمتر کسی به خواص بی شمار خیار توجه کرده باشد. در ادامه، تعدادی از فواید این میوه ی بهشتی را ذکر خواهیم کرد.

پتاسیم موجود درخیار، موجب کاهش فشار خون می شود؛ از همین رو طبیبان طب سنتی به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی توصیه می کنند تا به طور روزانه از این میوه تناول نمایند.

"فیه ستین” نام یک ماده ی مغزی می باشد که به وفور در خیار یافت می شود. این ماده در سلامت مغز نقش به سزایی داردو از ابتلا به بیماری های مغزی از قبیل: آلزایمر جلوگیری می کند.

آب و فیبر زیاد موجود در خیار،  بوی بد دهان را رفع می نماید.

خیار حلال  اسید اوریک است و از آن به منظور درمان بیماری "نقرس” استفاده می شود.

می توان به منظور رفع خستگی و کم خوابی، عصاره ی خیار را در بینی ریخت.

طبیبان طب سنتی به منظور درمان التهاب معده، دفع سنگ کلیه، تب و درمان صفرا از خیار استفاده می کنند.

در طب سنتی به افرادی که به یرقان دچار شده اند، توصیه شده است که به مدت 3 روز، پوست خیار را بجوشانند و عصاره ی آن را میل نمایند.

افرادی که به رماتیسم مبتلا هستند، می توانند به منظور درمان بیماری خود از خیار استفاده کنند. این میوه ادرار را افزایش می دهد و با دفع اسید اوریک خون به سبک شدن بیماری رماتیسم کمک می کند.

"کوکوربیتاسین‌ها” یکی از مواد موجود در خیار است که  از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. امروزه محققان با بهره گیری از این ترکیب، دست به تولید داروهای نوینی به منظور درمان سرطان زده اند.

خیار به دلیل دارا بودن سیلسیوم و گوگرد، رشد موها را تسریع می بخشد.

خیار منبعی غنی از "سیلیس” به شمار می رود. با مصرف روزانه ی این میوه از ضعف و شکنندگی ناخن ها در امان خواهید ماند.

افرادی که طبع سردی دارند، حتما قسمت انتهایی خیار را میل نمایند. انتهای این میوه مزاج گرمی دارد و موجب تعدیل بخشیدن به طبع خیار می شود.

ترکیب خیار و لیمو برای گرم مزاجانی که دائما به عطش دچار می شوند، مفید است.

اگر می خواهید از ابتلا به سرما خوردگی در امان بمانید، حتما روزانه 1 خیار میل کنید! این میوه منبعی از ویتامین C  به شمار می رود.

خیار یک دیورتیک طبیعی به حساب می آید. این میوه میزان دفع ادرار را افزایش می دهد؛ در طب سنتی از این خاصیت خیار به منظور دفع سنگ کلیه و مثانه استفاده می شود.

ترکیب آب خیار و نیم سیر نبات به کلیه افرادی که به یبوست دچار گشته اند توصیه می شود. این دارو مسهل خوبی می باشد و روده و معده را به کلی پاک سازی می نماید.

خیار  از قدیم الایام به عنوان تصفیه کننده ی خون در میان مردم شناخته می شده است.

استشمام عطر خیار به رفع گرفتگی بینی کمک به سزایی می کند.

خواص خیار برای پوست

بانوان میان سالی که از چروک های ظاهر شده بر سطح صورتشان ناراحت هستند، می توانند هرروز خیار های حلقه شده را بر سطح پوست خود قرار دهند. مداومت در این امر به شفافیت پوست و رفع چروک های آن منجر خواهد شد.

توصیه ی ما به افرادی که پوست چربی دارند این است که: خیار را با آب مقطر بجوشانند و سپس از آن به منظور شست و شوی صورت استفاده نمایند.

با ترکیب بادام خام، آب خیار، گل سرخ و الکل سفید یک لوسیون طبیعی تهیه کرده اید که می توانید به منظور جوان سازی پوست از آن استفاده نمایید.

پف کردگی، گود رفتگی و سیاهی اطراف چشم از جمله عارضه های پوستی هستند که می توان با قرار دادن حلقه های خیار به مدت 20 دقیقه بر سطح چشم، آن ها را بهبود بخشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین