کد خبر: ۴۳۶۳۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
مدیر اجرایی توتال از چگونگی همکاری با ایران علیرغم وجود مشکلات می گوید

نهادهایی خاص از برنامه روحانی برای جذب سرمایه گذرای خارجی جلوگیری می کنند

نیویورک تایمز اشاره می کند که اختلاف زیاد بین نرخ رسمی و غیر رسمی ارز در ایران نیز یک معضل دیگر برای گسترش همکاری با توتال و شرکت های مشابه است. این روزنامه می نویسد:«مبادله ارز و تبدیل آن در یک دفتر رسمی به معنای پذیرش نرخی ۲۰ درصد بدتر از نرخ موجود در بازار سیاه است. مخاطره این کار نیز پنهانی انجام شدن آن است».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی به رویکرد محتاطانه شرکت های بزرگ حوزه انرژی برای سرمایه گذرای در ایران پرداخته و به علل این موضوع اشاره کرده است. 

به گزارش آفتاب نیوز این روزنامه امریکایی می نویسد:«انان نگران و مراقب هستند که مشمول تحریم های دولت امریکا علیه ایران شوند. مانند بسیاری از بازیگران بین المللی، توتال نیز خواستار حضور در بازاری بزرگی و پرسود با ذخایر عظیم انرژی است این موضوعی اغواکننده برای آن شرکت است. با این حال، چشم انداز ژئوپولیتیک آن شرکت به دلیل موضوع تحریم ها در قبال ایران تغییر کرده است. مسئولان توتال می گویند که نگران هستند موضع سخت گیرانه تر واشنگتن در قبال ایران آنان را به دلیل کسب و کار با ایران دچار مشکل سازد».  

نیویورک تایمز اشاره می کند که برخی از شرکت های بزرگ جهانی جهش قابل توجهی در ارتباط با ایران داشته اند از جمله بوئینگ و ایرباس با ایران بر سر فروش ۱۸۰ فروند هواپیما توافق کرده اند، شرکت خودروسازی فرانسوی پژو – سیتروئن که قراردادی ۳۰ میلیون یورویی را با ایران منعقد کرده و گروه های هتل مانند روتانا و اکور خواستار تعامل با ایران در حوزه صنعت گردشگری هستند. ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان و دومین ذخایر بزرگ نفت در خلیج فارس است. این آمار مطابق با ارزیابی بریتیش پترولیوم مطرح شده است. 

نیویورک تایمز اشاره می کند که «پاتریک پویان» مدیر اجرایی توتال در مصاحبه ای تلویزیونی در ماه گذشته اظهار کرد که توتال کمی جسورتر از دیگر شرکت هاست با این حال، او اشاره کرده که هنوز هم محدودیت های بانکی وجود دارند و در ایران فساد مالی گسترده است و مخالفت های سیاسی از سوی برخی از نهادهای خاص و غیر پاسخگو برای ورود سرمایه گذاری خارجی به ایران وجود دارد. 

نیویورک تایمز در ادامه اشاره می کند که در استانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران دولت روحانی  می خواهد با کمک های مالی و فنی با افزایش تولید نفت اقتصاد ایران را رونقی اساسی بخشد. این روزنامه اما در ادامه می نویسد:«صنم وکیل» تحلیلگر مسائل ایران در موسسه چتم هاوس می گوید که عدم اجرایی شدن توافق های تجاری و اقتصادی می تواند خبر بدی برای روحانی در برهه زمانی کنونی باشد». 

این روزنامه اشاره می کند که یکی از موانع شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری حضور نهادهای خاص در اقتصاد است. این روزنامه می نویسد:«برخی از نهادهای نظامی ایران در اقتصاد حضور دارند این نهادها تخت تحریم دولت امریکا قرار گرفته اند در نتیجه شرکت های خارجی باید بسیار مراقب باشند با شرکت های ایرانی مرتبط با این نهادها روابط نداشته باشند چرا که مشمول مجازات های دولت امریکا خواهند شد. 

این نهادها بخش مهمی از بنادر ایران را در انحصار خود دارند و بخش مهمی از مالکیت شرکت ها و بخش های تجاری در اختیار آن هاست». 

پویان مدیر اجرایی توتال می گوید که حتی یک نفر در ایالات متحده هم حق کار و معامله با ایران را ندارد در نتیجه باید به شدت مراقب بود. 

او هم چنین اشاره می کند که سیستم بانکی را به دشواری می توان دور زد چرا که امریکا استفاده از سیستم بانکی را برای انجام معامله با ایران ممنوع کرده است. 

نیویورک تایمز اشاره می کند  که توتال در حال همکاری با شرکت انرژی دولتی چین (CNPC) است تا از این طریق به بانک های چینی برای دریافت کمک مالی دسترسی داشته باشد. هم چنین توتال در تلاش است تا وام دهندگان اروپایی که حاضر به کمک مالی به ایران باشند را پیدا کند. پویان در این باره می گوید:«بانک های متوسط آماده به کار با ایران هستند و ما آنان را شناسایی کرده ایم». 

این مسئول بلندپایه توتال اشاره می کند که محدودیت های بانکی به معنای عدم دسترسی به وام و اعتبارات است و عدم امکان استفاده از کارت های اعتباری و نقدی بین المللی. در نتیجه طرف مقابل مجبور به حمل مقادیر زیاد پول نقد است که خود یک گزاره مخاطره آمیز است. 

نیویورک تایمز اشاره می کند که اختلاف زیاد بین نرخ رسمی و غیر رسمی ارز در ایران نیز یک معضل دیگر برای گسترش همکاری با توتال و شرکت های مشابه است. این روزنامه می نویسد:«مبادله ارز و تبدیل آن در یک دفتر رسمی به معنای پذیرش نرخی ۲۰ درصد بدتر از نرخ موجود در بازار سیاه است. مخاطره این کار نیز پنهانی انجام شدن آن است». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
میرزا بنویس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
0
واقعا در این سایت یک نفر مسئول ویرایش نیست تا غلط های املایی را تصحیح کند؟َ!!!
ناشناس
|
Singapore
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
1
0
از واژه هایی مثل نهاد خاص یا افرادی یا مثل اینها متنفرم خوب قشنگ صریح اسم ببرید مردم اگاه شوند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین