آفتابنیوز : سعید محمدزاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش روسای مراکز راه آهن کشور در مشهد افزود: این رکوردشکنی در حالی صورت گرفت که پیش از آن در سال 1394 سهم ناوگان ریلی از حمل کل بار در ایران 36 میلیون تن بود.
وی ادامه داد: سهم حمل و نقل ریلی در سال 1385 از کل جا به جایی بار در ایران 12 درصد بود که بر اساس برنامه ریزی باید تا سال 1390 به 30 درصد می رسید اما این هدف در آن زمان نه تنها محقق نشد بلکه در سال 1392 به 10 درصد کاهش یافت.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اهمیت ترانزیت کالا در چارچوب سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و بیان کرد: در سالهای گذشته سهم ترانزیت ریلی به کل ترانزیت در ایران به حدود چهار درصد رسیده بود در حالی که امروز این سهم به میزان قابل توجه 12 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: سال 1392 سهم راه آهن از تعرفه حمل بار 58 درصد بود اما این میزان نیز هم اکنون به حدود 23 درصد رسیده که اقدامی در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و در راستای تغییر انتقال بار از جاده به روی ریل است.
محمدزاده افزود: همچنین در چارچوب تلاشهای دولت تدبیر و امید 160 دستگاه لکوموتیو، دو هزار دستگاه واگن باری و 300 دستگاه واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه شده است.
وی در ادامه به مشکل تامین مالی شرکتهای خصوصی خریدار این واگنها اشاره و بیان کرد: با سازو کار مالی جدید قرار است شش هزار دستگاه واگن باری به صورت مشترک توسط سازندگان ایران و روسیه تولید شود. بخش خصوصی با 100 درصد تامین مالی توسط روسیه این تعداد واگن باری را خریداری می کند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین برای نخستین بار اسناد قرارداد راه اندازی راه آهن کرمان - سیرجان به عنوان نخستین خط راه آهن خصوصی در ایران توسط بخش خصوصی مبادله شده است.
وی گفت: همچنین برای نخستین بار قطار گردشگری در خوزستان فعال شد. در این حوزه باید افزوده شدن چندین دستگاه قطار گردشگری در ایران را نیز یادآور شد.
محمدزاده در ادامه همچنین اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه یک درصد از محل فروش نفت و گاز به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص می یابد و سرمایه گذاری در این بخش به مثابه سرمایه گذاری در مناطق توسعه نیافته در نظر گرفته می شود.
وی به تغییر رویکرد راه آهن در حوزه مسافر هم اشاره و بیان کرد: هم اینک سهم قطار حومه ای به نسبت سال 1392 به میزان زیادی افزایش یافته است. در قالب برنامه ششم راه آهن جمهوری اسلامی ایران یک شرکت حمل و نقل حومه ای تاسیس می کند که از این طریق مشکلات اداری و مدیریتی موجود میان شهرهای محل تردد این قطارها مرتفع می شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در این راستا چندین خط آهن حومه ای بین شهرهای تهران - گرمسار، تهران - کرج ،کرج - قزوین و تهران - پرند ساخته شده و یا در حال ساخت است.
وی به برنامه ریزی برای راه اندازی قطار حومه ای مشهد - نیشابور هم اشاره و بیان کرد: راه آهن هم اینک در حال ساخت دو هزار کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم در مسیرهای حومه ای و سراسری در سطح کشور است.
محمدزاده افزود: در چارچوب فعالیت دولت یازدهم افزون بر 60 هزار میلیارد ریال فقط در حوزه ریل گذاری سرمایه گذاری شده و تا پایان کار دولت چند مرکز استان شامل همدان، رشت، کرمانشاه و ارومیه به شبکه ریلی متصل می شوند و تبریز هم از طریق یک مسیر کوتاهتر به این شبکه وصل می شود.
وی همچنین هزینه پروژه برقی کردن راه آهن مشهد- تهران را دو میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: این مبلغ قرار است در قالب یک وام دولتی از چین تامین شود که طی اردیبهشت امسال محقق خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این طرح 50 درصد تعهدات قرارداد توسط شرکتهای ایرانی انجام می شود و تامین کننده ناوگان آن شرکت زیمنس است. در این چارچوب شرکت مپنا با انتقال فناوری ساخت لکوموتیو برقی از زیمنس این نوع لکوموتیو را در ایران تولید می کند.
وی در ادامه حمل و نقل ریلی را نماد اقتصاد مقاومتی توصیف و بیان کرد: بر اساس بررسیها مصرف سوخت در پیمایش ریلی به میزان یک هفتم پیمایش جاده ای است و حمل یک تن بار توسط راه آهن در مقایسه با بخش جاده ای 35 سی.سی صرفه جویی در مصرف گازوئیل دارد.
محمدزاده گفت: در سالهای اخیر با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلام بر توسعه ریلی، در سیاستهای هشتادگانه برنامه ششم توسعه دو بند 24 و 25 مختص راه آهن است لذا توسعه ریلی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت می باشد.
نشست هماهنگی مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران و روسای مراکز آن از سراسر کشور با حضور 76 نفر پیرامون حمل و نقل ریلی بر اساس سیاستهای برنامه ششم توسعه، در مشهد برگزار شد.