کد خبر: ۴۴۱۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

از عقب گرد درآمدهای مردم در سال 92 تا رشد اقتصادی سال 95

سه نفر از صاحب نظران اقتصادی روز دوشنبه با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به تشریح وضعیت اقتصادی کشور در چهار سال گذشته پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز : هوشیار رستمی تحلیلگر اقتصادی ، سید محمد صادق الحسینی اقتصاددان و علیرضا عبدالله زاده فارغ التحصیل اقتصاد دانشگاه هاروارد در این میزگرد با مقایسه تفاوت های اقتصادی کشور در دوران دولت نهم، دهم و یازدهم ویژگی های مثبت و منفی هر دوره را تشریح کردند.
خلاصه دیدگاه این افراد به شرح زیر است :

** سید محمد صادق الحسینی
- در سال 92 ما شاهد دومین رکود تورمی در اقتصاد ایران بعد از انقلاب بودیم و بازار پولی بالاترین نرخ سود را تجربه کرد.
- بازار کار در هشت سال منتهی به سال 1392 با 7 و نیم تا 8 میلیون بیکار به گونه ای بود که افراد واجد شرایط نمی توانستند وارد آن شوند و نرخ بیکاری تشدید شد.
- بازار ارز در ایران نیز به خاطر برخی تحریم ها و کاهش درآمدهای ایران از فروش نفت تحت تاثیر قرار گرفت و به گونه ای شد که شکل محترمانه ای از نفت در برابر غذا در حال اجرا بود.
- ثابت نگه داشتن نرخ ارز در دولت درست نمی باشد . دولت ها باید سیاست های مالی را اعمال کرده و از دخالت در مورد نرخ ارز خودداری کنند چرا که زیان های اقتصادی برای تولید داخلی به دنبال دارد.
- متوسط نرخ تورم از سال 81 تا 90 به 25 درصد رسید.
- حجم واردات در دوران دولت نهم و دهم با 85 میلیارد دلار بی سابقه بود و سه برابر نسبت به دوره های قبل افزایش نشان می داد.
- هدفمندی یارانه ها طرح بدی نیست ولی بد اجرا می شود.
- سطح درآمد خانواده های شهری در سال 92 به سال 80 بازگشت و از قدرت خرید مردم کاسته شد.
- سطح درآمد خانواده های روستایی در سال 92 به سال 75 بازگشت .
- در سال 1395 رشد اقتصادی بیش از 11 درصد و بدون نفت به حدود 8 درصد و تورم به 6. 8 رسید که این نرخ تورم بعد از انقلاب بی سابقه بود.
- نرخ سود در همین سال 22 تا 25 درصد رسید و کاهش 10 درصدی را در نرخ رسمی شاهد بود.
- در سال مزبور برای بیش از 600 هزار نفر شغل ایجاد شد که می توان گفت ارتباط مستقیم با نرخ رشد دارد و بر اساس قواعد اقتصادی هر یک درصد نرخ رشد 100 هزار شغل ایجاد می کند و وعده های ایجاد شغل بیش از این از سوی برخی نامزدها قابل دسترسی نیست.


** هوشیار رستمی
- اعضای دولت نهم و دهم تجربه کشورداری و حکمرانی نداشت و با توجه به این که برخی اعضای آن برای اولین بار وزیر می شدند، هارمونی اقتصاد کشور را از دست دادند.
- اقتصاد یک ساز و کار پویا است که هارمونی خود را باید داشته باشد تا بخش های مختلف آن اعم از خصوصی و دولتی همدیگر را کمک کنند که در سال 84 تا 92 این هارمونی از دست رفت.
- در این سال ها تورم بالاتر از نرخ سود سپرده شد که هیچ توجیه اقتصادی نداشت.
- دولت ها بر اساس تجربه موجود در دور دوم خود تصمیم های سخت و شجاعانه ای می گیرند.
- نتیجه کنترل تورم در دولت یازدهم کمتر از فواید برجام نبود.
- صنعت ما در دوران گذشته بیشتر گلخانه ای و نیازمند حمایت بود.
- در سال های 84 تا 92 قاعده بازی ما در جهان مستقل بود و بر خلاف رویه جاری حرکت می کردیم و این رویه برای ما مهم نبود.

** علیرضا عبدالله زاده
- حوزه رفاه اجتماعی برای سیاستمداران مهم می باشد چرا که به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است.
- برای ایجاد سطح شرافتمدانه ای از زندگی برای مردم باید اشتغال و دیگر بخش ها را رونق داد.
- در سال 94 و 95 برای اولین بار درآمدهای مالیاتی از نفت پیشی گرفت.
- 60 درصد فقرای شهری و 40 درصد فقرای روستایی افراد با قابلیت بالا هستند که می شود از قابلیت آنان استفاده و آنان را توانمندی کنیم.
- ما در ایران فلسفه رفاه نداریم و باید آن را تعریف کنیم .
- ایجاد پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان برای 80 میلیون جمعیت با 23 میلیون خانواده از اقدامات جامع در سال های اخیر برای شناسایی افراد نیازمند در جامعه و هدفمند کردن یارانه ها بود.
- از فواید این پایگاه شناسایی 124 هزار کودک بازمانده از تحصیل و رسیدگی به وضعیت آنان برای تحصیل بود که برخی به صورت تماس مستقیم با خانواده ها صورت گرفت و مهم ترین علت آنها معلولیت و فقر بود.
- این پایگاه به سیاستمداران برای ایجاد رفاه بیشتر در جامعه کمک می کند که در همین ارتباط شناسایی 9 میلیون نفر و ارایه 14 سبد غذایی به آنان بدون وجود صف و مشکلات حاشیه ای از اقدامات چهار سال گذشته بوده است.
- باید سیاست های به گونه ای باشد که ما در عرصه های مختلف شاهد شکوفایی باشیم .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین