کد خبر: ۴۴۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۰
معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي:

در موضوع هسته‌يي مذاكره با آمريكا نتيجه‌ نخواهد داشت

آفتاب‌‌نیوز : علي حسيني‌تاش كه در نشست ماقبل سالانه‌ اتحاديه‌ انجمن‌هاي اسلامي دانشگاههاي سراسر كشور در دانشگاه فردوسي در مشهد سخن مي‌گفت روز جمعه در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان مبني بر اين كه آيا مذاكره مستقيم با آمريكا بهتر از مذاكره با چين، روسيه و اروپا نيست؟ اظهار داشت: مذاکره با آمريکا با توجه به شرايط حاضر نامعقول و اتلاف وقت است و به جايي راه نخواهد برد، اما در زمينه‌اي كه مشخص باشد نتيجه مطلوب حاصل خواهد شد؛ اين امر محتمل است. طبعا مذاكره بايد در شرايطي صورت گيرد كه حرف‌هايي براي گفتن وجود داشته باشد، يا حداقل تصور شود كه از طريق مذاكره منافعي دنبال مي شود. تصور ما در موضوع هسته‌يي فعلا اين گونه است كه مذاكره با آمريكا نتيجه‌اي دربرنخواهد داشت.

حسيني‌تاش درباره تقاضاي سيدعبدالعزيز حكيم از ايران براي مذاکره با آمريکا در خصوص عراق گفت: آقاي حکيم دو روز پيش (چهارشنبه) اعلام كردند كه خواهان مذاكره ايران با آمريكا براي برطرف شدن مشكلات دولت عراق هستند و در اين مورد مذاكره با توجه به اين كه امكان برطرف شدن مشكلات هم‌كيشان ما در عراق وجود دارد و ثبات عراق را بالا ببرد محتمل است و بعيد نيست.

وي تصريح کرد: اما در موضوع هسته‌اي موضع آمريكا حتي از ديگر كشورها از جمله اروپائيان نيز تحكم آميزتر است. به عنوان مثال در اجلاس مارس كه در وين برگزار شد اروپائيان و البرادعي كه در روز اول به بررسي پيشنهادات ايران تمايل نشان داده بودند در روز دوم به يكباره با فشار شديد آمريكا موضوع گزارش شوراي حكام به شوراي امنيت را مطرح كردند.

معاون راهبردي دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران زماني كه اطمينان يابد از طريق ديپلماسي و مذاكره منافع ايران قابل وصول است به دنبال راهكار ديگري نخواهد بود.

وي در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان که مبني بر اين كه چرا سياستمداران ما اصرار دارند بگويند ما از سلاح نفت استفاده نمي‌كنيم گفت: اساسا سياست و تدبير جمهوري اسلامي ايران اين است كه به سمت سرعت بخشيدن وقايع نرود.

وي افزود: آرامش روند بحران، برقرار بودن مناسبات اقتصادي، فعال بودن روابط خارجي و در كل عادي بودن شرايط از همه‌ جهات به نفع ايران است و همراه كردن يك سري كشورها كه درگيري مستقيم با مساله هسته‌يي ايران ندارند، اما جهت‌گيري آنان در مساله ايران تاثير دارد، از سياستهاي كلي ايران است.

وي افزود: بحراني شدن مساله نفت بيش از آن كه به ضرر آمريكا و اروپا باشد به ضرر كشورهاي ضعيف است و آنان را با تورم بالايي مواجه خواهد كرد.

حسيني تاش نقش حماس در مذاكرات ايران و روسيه را خنثي دانست و تصريح کرد: ارتباط روس‌ها با حماس به مساله هسته‌اي ايران ربطي ندارد، اما به ديگر روابط ايران با فلسطين و روسيه ارتباط دارد.

وي تاکيد کرد: روسيه در حال حاضر توان بازگرداندن دنيا به نظام دوقطبي را داراست و نيز به عنوان يكي از بازيگران اصلي سياست در دنيا، داراي قدرت و ظرفيت فراواني است و مسلما منافع خود را نيز دنبال مي كند و بسياري از اين منافع با دنياي غرب و آمريكا هم سويي دارد و همين منافع به هماهنگي روسيه با غرب حكم مي‌كند.

معاون راهبردي دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: مسلما روسيه با غرب اختلافاتي نيز دارد و تبعا مي‌كوشد با استفاده از موضوعاتي كه به روسيه اجازه تحرك مي‌دهد، ظرفيت خود را بالا ببرد.

وي گفت: روسيه درحال حاضر حداقل در شكل گيري بحث شمال و جنوب به اروپا بسيار نزديك است و حتي در مقطعي نيز روسيه قصد داشت به ناتو بپيوندند.

حسيني‌تاش افزود: روسيه چندان تمايلي به بحراني بودن منطقه ندارد، چون شكل گيري بحران‌هاي جديد در منطقه به نفع روسيه نيست، اما آمريكا از طريق ايجاد بحرانهاي جديد در منطقه در پي تغيير وضعيت منطقه است و اين يكي از موارد اختلاف روسيه با آمريكاست و همچنين روسيه خصوصا در زمينه كشورهاي مشترك المنافع آسياي مركزي با آمريكا كه در حال نفوذ در اين كشورهاست اختلاف نظرهاي كلي دارد.

وي در ادامه گفت: فرآيندي كه در مرحله اول مذاكرات هسته‌يي ايران با سه كشور اروپايي شكل گرفت در شرايطي كاملا متفاوت نسبت به حال حاضر روي داد و اين تفاوت از منظر بازيگران مهم عرصه بود.

وي بيان داشت: اروپائيان در دوره اصلاحات نيز در جهت منافع خود گام برداشتند و به ايران فشار آوردند تا هم مشكلات هسته‌يي خود را حل نمايد و هم از شكل گيري بحران جديد جلوگيري نمايند و به اين ترتيب رابطه‌ي ما با اروپا در دوره اصلاحات تحركي در فضايي مبهم بود كه بستري براي مديريت كردن موضوع ايجاد و از بروز يك بحران جدي جلوگيري كرد كه مي‌توان گفت در آن زمان تصميمات درستي گرفته شد.

حسيني تاش اظهار داشت: در دوره دوم شرايط تا حدودي تغيير كرد و موازنه اوليه به هم خورد. ايران با اثبات نادرست بودن برخي اتهامات وارده در افكار عمومي جهان موقعيت مناسبتري پيدا كرد و از سوء ظن اوليه به ايران كاسته شد.

وي افزود: از طرفي با ناكامي آمريكا درحل مشكل عراق اين كشور با افول در صحنه جهاني مواجه شد و موازنه به نفع ايران تغيير كرد و در حالي كه اروپائيان به دنبال پيروزي در صحنه بودند و با كنترل آمريكا و ايران در اين ميان حركت قدرتمندانه‌اي داشتند، اما در اين ميان هم اروپائيان با ترك موازنه جديد غفلت كردند و نپذيرفتند كه اگر مطالباتشان زياد باشد، ضريب موفقيت آنان كمتر خواهد شد و هم ما غافل بوديم كه با تغيير موازنه مي‌توانيم تحرك بيشتري داشته باشيم.

حسيني‌تاش اظهار داشت: اعتقاد به انفعالي بودن تحرك ايران در دوره اصلاحات شايد به علت كند بودن حركت بر مبناي موازنه جديد، بازگشت به استفاده از امكانات و تحرك درجهت استفاده از منابع شكل گرفته است.

وي گفت: در دوره جديد اعتقاد به توانمندي جمهوري اسلامي و اعتراض مردم به ادامه روند تحركات که در قالب انتخابات تجلي يافت و ملت ايران توقع خود را به دست آوردن موقعيت قدرتمندتر و مقتدرانه‌تر آشكار ساختند و اين مساله اغلب شتابزدگي در مواضع ايران قلمداد مي شود.

وي افزود: سياست اصلي ايران در هر دو دوره ثابت بوده و با تغيير دولت تغيير نكرده است و آنچه در ادراك جهاني از مسايل ايران تاثير گذاشته، تغيير شرايط است، در هر حال در هر دوره اشتباهات محتمل است.

مسوول هيات مذاکره کننده با روسيه با بيان اينکه براي فهم حركت سياسي يك كشور بايد مباني حركات سياسي را عميقتر درك كرد گفت: در تمام مذاكرات ايران با روسيه و تمام فعاليتهاي صورت گرفته شرايط به گونه‌اي است كه در عين به بن‌بست رسيدن تحركات با اروپا بايد يك مساله بين‌المللي مديريت مي‌شد و اين مديريت تنها نياز به تحرك و تاثير گذاري داشت، البته در جهتي كه ما بتوانيم از آن استفاده كنيم.

وي تصريح کرد: در حال حاضر مذاكرات شفافي با روسيه در جريان است تا حدود موضوعي كه روسيه مي خواهد وارد آن شود، مشخص باشد و اگر روسيه در اين مسير حركت مثبتي داشته باشد اعتبار بين المللي كسب خواهد كرد و در اين ميان ما بايد نشان دهيم كه با نفي حقوق ايران نمي‌توان مساله را حل كرد.

حسيني تاش گفت: امروز روسيه به صراحت اعلام كرده است كه راه حل مساله هسته اي ايران را در شوراي امنيت نمي‌بيند و از اين ديدگاه در مقابل آمريكا قرار مي‌گيرد كه تنها حل مشكلات ايران را طرح آن در شوراي امنيت مي داند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي با قبول اين مساله كه بحث هسته‌يي ايران كاملا سياسي است، در پاسخ به پرسش يکي از دانشجويان که پرسيد ما چه انجام داده‌ايم كه در شوراي حكام تنها دو كشور كمونيست از ما حمايت مي‌كنند؟ گفت: در بحث شوراي امنيت عقلايي نيست كه ما براي جلوگيري از پرداختن هرينه‌اي كوچكتر هزينه بزرگتري بپردازيم، اما اگر زماني در كشور به اين نكته برسيم که منفعتي كه حاصل مي‌شود بزرگتر از هزينه اي است كه كشور مي كند مسلما هزينه كوچكتر را صرف خواهيم كرد.

وي گفت: خلع سلاح هسته‌يي شعاري است كه در صحبتهاي رئيس جمهور به طور مكرر مطرح شده است و ايران همواره درمذاكرات، مباحثات و مكاتبات رسمي مخالفت خود را با وجود تسليحات كشتار جمعي اعلام كرده است به طور مشخص‌تر خلع سلاح خاورميانه از تسليحات كشتار جمعي از مباحثي است كه ايران مطرح كرده است و در محافل جهاني مطرح شده و جايگاه پيدا كرده است.

به گزارش ايسنا، دکتر حسيني تاش گفت: در حال حاضر يكي از سوالات ثابت رسانه‌هاي غربي از مسوولان اين كشورها اين است كه چرا به جاي ايراني كه نداشتن سلاح كشتار جمعي آن مسلم است اسرائيل تحت فشار قرار نمي‌گيرد و به ايده خاورميانه عاري از سلاح كشتار جمعي توجهي نمي‌شود، در صورتي كه اين مساله آرمان آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي است و حداقل در سطح افكار عمومي در حال حاضر اين كشورها را تحت فشار قرار داده است.

وي عنوان کرد: اين كشورها حتي براي درآمدن از حالت انفعال اعلام كردند كه ما با ايده خاورميانه عاري از سلاح هسته اي موافقيم اما خاورميانه فعلا تنها خليج فارس را شامل مي شود.

وي در پاسخ يکي از دانشجويان حاضر در نشست که پرسيد برخي از آقايان معتقدند كه مساله انرژي هسته‌يي فعلا مساله مهمي براي ايران نيست و مي‌توان از آن طرف صرف نظر كرد و نيازي به پرداخت هزينه در اين باره احساس نمي‌شود تصريح کرد: دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي براي كشور از اهميت فوق العاده اي برخوردار است اما پافشاري ايران در حال حاضر بر اين مساله براي مشخص شدن جايگاه استراتژيك ايران در منطقه است و تحقق اين مساله اندازه قدرت عمل و بازي ايران را در اين عرصه مشخص خواهد كرد.

وي اذعان داشت: در اين چارچوب شوراي امنيت جايگاه حل مساله هسته‌اي ايران نيست و مناقشه و تعارض ايران و آمريكا درحال حاضر به شوراي امنيت راه يافته است و به جاي موضوع هسته اي ايران هر موضوع ديگري مي‌توانستند بهانه اين حضور باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین