کد خبر: ۴۴۲۷۱۴
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
بررسی وضعیت آرای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

قالیباف 96 چگونه ظاهر خواهد شد/سلام سرهنگِ عصبانی به‌پایان؛ سرنوشت احمدی‌نژاد در انتظار قالیباف؟+جدول

کاندیداهای نهایی انتخابات96 مشخص شدند. آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم به عنوان شخصيت‌‌های«محافظه‌کار» شناخته می‌شوند و آقایان روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا به عنوان افراد «اصلاح طلب»در جامعه معروف هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
احتمال کنار رفتن آقایان جهانگیری و هاشمی طبا به نفع آقای روحانی بسیار بالا و قطعی به نظر می‌رسد، زیرا سبد رای این افراد یکی بوده و باقی ماندن هرکدام، به معنای از دست رفتن بخشی از آرای آقای روحانی است. ولی سوال اينجاست آیا آقایان میرسلیم و قالیباف نیز به نفع آقای رئیسی کنار خواهند رفت؟! تجربه سایر انتخابات نشان می‌دهد که این‌گونه نخواهد شد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تشکیلات راست این توانایی را دارد که آرای جریان محافظه‌کار را به سمت کاندیدای اصلی خود هدایت کند و حضور کاندیدای غیراصلی، عملی برنامه‌ریزی شده است. حضور این‌گونه افراد به منظور جذب افراد غیر محافظه‌کار است، تا از ریخته شدن رای آنان به صندوق اصلاح‌طلبان جلوگیری شود. براي مثال در انتخابات سال76 که رقابت اصلی میان آقای ناطق و خاتمی بود، آقایان زواره‌ای و ری‌شهری چنین نقشی داشتند. در انتخابات سال92 نیز با آنکه وضعیت كامل مشابه شرایط فعلی نبود ولی آقایان رضایی و ولایتی در بخشی از آرای خود چنین نقشی داشتند.

سلام سرهنگِ عصبانی به پایان؛ سرنوشت احمدی‌نژاد در انتظار قالیباف؟+جدول

شباهت و تفاوت انتخابات 92 و 96

انتخابات96 وضعیتی مانند انتخابات92 دارد، با یک تفاوت. در انتخابات ریاست‌جمهوری92، جریان محافظه‌کار، کاندیدای اصلی نداشت. آقایان جلیلی، ولایتی و رضایی، با وزنی مشابه یکدیگر به میدان آمدند ولی در انتخابات96 و اختلاف نظرهايي كه ديده مي‌شود، در مجموع آقای رئیسی جایگاه پذیرفته شده‌ای در میان جریان محافظه کار دارد و روی او متمرکز هستند. با توجه به مسائل فوق و همچنین حضور افراد مشابه در دو انتخابات ذكرشده، بررسی آرای کاندیداهای انتخابات سال92، برای تحلیل وضعیت آرا در انتخابات96 به‌خصوص برای پیش‌بینی وضعیت آرای آقای قالیباف در این انتخابات مفید خواهد بود.

مبانی تحلیل

الف ـ مردم ایران رفتار انتخاباتی خاص خود را دارند که باید فهم شود. کسانی که مردم را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند، در واقع به وجود نوعی از ناهنجاری در رفتارهای مردم اعتقاد دارند که اندیشه اشتباه و خطرناکی است.

ب ـ محاسبات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در ایران، پنج جریانِ انتخاباتی وجود دارد. جریانِ‌»چپ» به وزن 15درصد از واجدین، جریان«راست» به وزن 15درصد از واجدین، جریان«حسابگر» به وزن 20درصد از واجدین، جریان«همیشه رای دهنده» به وزن 35درصد از واجدین و جریان«هرگز رای نمی‌دهند» به وزن 15درصد از واجدین؛ در ادامه، تحلیل آرای 92 را برای پیش‌بینی96 ، مورد توجه قرار مي‌دهيم.

وضعیت آرای آقای جلیلی در سال92

سعيدجلیلی ارتباط نزدیکی با آقای احمدی‌نژاد داشت. بنابراين، نه جریان «چپ» به او رای داد و نه جریان «حسابگر»، حاضر به رای دادن به جليلي بود. جریان«همیشه رای ‌دهنده» نیز تمایلی به گزينه پايداري نداشت. این جریان با رفتارهای غیر متعارف مشکل دارد و به این برداشت رسیده بود که برخی از حامیان آقای جلیلی با بخش‌هایی از نظام هماهنگی ندارند. در میان جریان «محافظه‌کار» نيز وضعیت بهتری برای او نبود. جلیلی به دلیل نزدیکی با احمدی‌نژاد و تندروها نمی‌توانست همه آرای جریان محافظه کار را جذب کند. همان‌گونه که در ردیف پنجم از جدول شماره1 دیده می شود، آقای جلیلی موفق به جذب اندکی بیش از 4 میلیون رای، از قریب به 8 میلیون رای‌دهنده جناح راست شد. با توجه به گرایش‌ها و نوع رفتار کسانی که در سال92 به جلیلی رای دادند، پیش‌بینی می‌شود بيشتر آنان در انتخابات96 به نفع آقای رئیسی رای دهند.

وضعیت آرای رضایی و ولایتی در سال92

همان‌گونه که در ردیف ششم و هفتم جدول شماره 1 مشاهده می‌شود، این دو کاندیدا، بیش از 3 میلیون آرای باقیمانده جریان«محافظه‌کار» که به جلیلی تمایل نداشتند را جذب کردند. این دو کاندیدا، به دلیل وابستگی به جریان«محافظه‌کار»، جایگاهی در جریان«چپ» و«حسابگر» نداشتند و قریب به 3 میلیون رای دیگر این‌دو کاندیدا، مربوط به جریان کسانی است که«همیشه رای می‌دهند». محاسبات نشان می‌دهد که جریان«همیشه رای‌دهنده» در سال 92 قریب به 18 میلیون رای دهنده داشت(3). پیش‌بینی می‌شود محافظه‌کارانی که در آن سال به این‌دو نفر رای دادند، در انتخابات آتی به رئیسی رای خواهند داد.

وضعیت آرای آقای قالیباف در سال92

قالیباف در مجموعه تشکیلات محافظه کاری تعریف می شود اما شيوه عملکرد و به‌خصوص روش تبلیغات‌شان در سال92 به گونه‌اي بود که برای جریان محافظه کاری نه تنها جذابیت نداشت، بلکه گاهي حالت دفعی نیز ایجاد کرد. بنابراين او علاوه بر آنکه موفق به جذب آرای جناح«چپ»و جریان«محاسبه‌گر» نشد، بلکه بدنه جریان«محافظه‌کار» نيز اقبالی به او نداشت. بنابراين همان‌گونه که در ردیف چهارم جدول شماره 1 دیده می‌شود، تمامی 6 میلیون رای قاليباف در سال92، از جریان کسانی که «همیشه رای می دهند» کسب شد. جریان«همیشه رای‌دهنده» مجموعه‌ای از افراد طبقات پايین و متوسط هستند که بر اساس باورهای سنتی، همواره در انتخابات شرکت می‌کنند. جریان کسانی که«همیشه رای می‌دهند»، گرچه بیشتر پیرو جریان «راست» هستند ولی در مواقعی که جریان«راست» دچار چند دستگی باشد، بر مبنای دانش سیاسی متوسط خود، در میان کاندیداها به انتخاب می‌پردازند. در سال 92، از نزديك به 18 میلیون رای‌این جریان، بیش 6 میلیون رای به قالیباف داده شد. اهالی خراسان به او اقبال نشان دادند و همچنین فعاليت‌ها در مديريت‌شهري تهران، در کنار قاطعیت گفتاری و چهره مناسب، از پارامترهای تعیین‌کننده در میزان آرای او بود.بايد اشاره شود اگر قاليباف فردی مانند روحانی را مقابل خود نداشت، زمینه مناسبی برای کسب پست ریاست جمهوری برای او فراهم بود.

قالیباف 96 چگونه ظاهر خواهد شد

در انتخابات امسال، قالیباف با استفاده از تجربیات قبلی، تمهیدات جدی خواهد دید و برگ‌های برنده‌ای رو خواهد کرد. اما آیا دلیلی وجود دارد که شهردار تهران به همان سقف 6 میلیون رای سال92 نيز بتواند برسد؟ آیا رئیسی، فرد ضعیف‌تری در مقایسه با جلیلی،رضایی‌و‌ ولایتی است، تا رایی در میان محافظه‌کاران برای قالیباف باقی بگذارد؟آیا انعکاسی که از عملکرد قالیباف در فاصله سال‌های 92 تا 96 در اذهان عمومی ایجاد شده، جذابیت جدیدی برای محافظه‌کاران ایجاد کرده و چه دلیلی دارد که به‌جای رئیسی به او رای دهند؟آیا جریان«چپ» به او رای خواهد داد؟! آیا جریان«حسابگر»که اگر رای بدهد به جریان«اصلاح‌طلب» رای می‌دهد، در آقای قالیباف جذابیتی اصلاح طلبانه خواهد دید؟با توجه به ویژگی‌ها و نحوه عملکرد جریان‌های انتخاباتی، پاسخ تمامی سوالات فوق منفی است. تنها جریانی که برای قالیباف، امکان بازی و افزایش رای باقی می‌گذارد، جریان کسانی است که «همیشه رای می‌دهند». بنابراين رفتار این جریان در قبال قالیباف مستقل، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رفتار«همیشه رای ‌دهندگان» در برابر قالیباف

در مورد عکس‌العمل مثبت جریان فوق دربرابر قالیباف، ابهامات جدی وجود دارد که به آن پرداخته می شود. محاسبات نشان می‌دهد که جریان کسانی که «همیشه رای می‌دهند» در سال 92، قریب به 18 میلیون رای‌دهنده داشت. همان‌گونه که در جدول شماره 1 مشاهده می‌شود از این تعداد حدود نیم میلیون نفر به غرضی رای دادند. چه دلیلی دارد که آن‌ها در این دوره به قالیباف رای بدهند؟

از سوي ديگر3میلیون رای‌دهنده از این جریان در سال92 به آقایان ولایتی و رضایی رای ‌دادند. بر اساس کدام منطق امکان دارد که این افراد در این دوره به‌جای رئیسی، به قالیباف رای بدهند؟

خاطرمان هست كه نزديك به 8میلیون نفر از جریان«همیشه رای دهنده»، در سال92 به روحانی رای دادند. آیا کسانی که در آن سال به روحانی رای دادند، امکان دارد که هم‌اکنون و پس تحولات انجام شده در دوران روحانی، به‌جای وی به قالیباف رای بدهند؟ همان‌گونه که در جدول شماره 1 مشاهده می‌شود، قالیباف در سال92 توانست اندکی بیش از 6 میلیون رای را از این جریان به‌دست آورد. رقبایش در آن زمان غیر از روحانی، آقایان رضایی و ولایتی بودند. در این دوره، رئیسی سهم قابل ملاحظه‌ای از آرای جریان «همیشه رای ‌دهنده» را کسب خواهد کرد. در چنین شرایطي، آیا قالیباف همان 6 میلیون رای خود را نيز حفظ خواهد کرد؟پاسخ بيشتر سوالات بالا نيز منفی است. این پاسخ، متکی بر شناخت جریان«همیشه رای ‌دهنده» و روش رای‌دادن این جریان است. بنابراين به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی و با توجه به تبلیغات سنگینی که طی سال‌های اخیر علیه قالیباف انجام شده، حفظ همان سقف 6 میلیون رای نيز برای او کار ساده‌ای نباشد.

نياز ابزاري محافظه‌كاران به قاليباف

البته در هر صورت، جریان«محافظه‌کار» نیازی به کنار رفتن آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی ندارد و بلکه نیازمند حضور اوست. زیرا حضور قاليباف موجب جذب برخی آرای جریان «همیشه رای دهنده» شده و از ریختن‌شدن آن آرا به صندوق روحانی جلوگیری می‌کند. مگر آنکه شخص قالیباف چنین ماموریتی را متناسب با شخصیت خود ندانند و یا آنکه در تصور کسب رای بالاتری از رئیسی باشد.

سلام سرهنگِ عصبانی به پایان؛ سرنوشت احمدی‌نژاد در انتظار قالیباف؟+جدول
منبع:‌ قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
10
4
اولویت اون طیف قالیباف نیست ذهنتونو منحرف نکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
27
33
آقا لطفا سرهنگ های حقیقی وطنم رو که با جانفشانی چه تو دوران جنگ و چه تو دوران صلح باعث حفظ مملکت و مرزهاش میشن با خطاب قرار دادن جناب گازانبر باف به این نام میازارید!!
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
همین نسبت مثبت ها و منفی ها توی سایت اصلاح طلب نشان دهنده میزان محبوبیت قالیباف و رییسی هست
نظرسنجی مردمی اونهاییه که توی تلگرام میچرخه نه نظرسنجی بین دوستان خودتان !!
ابوذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
50
19
درود بر سرهنگ ها که هرچه هست از وجود اوست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
10
41
چند تا سوال از آقاب قالیباف:
۲. آیا جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس رانت خواری و جلوگیری از اجرای عدالت نیست؟
۲. شما خودتان چرا داراییتان را اعلام نمی کنید؟
۳. آیا مجوز های آسمان خراش ها در راستای خدمت به ۹۶ درصدی هست که گفتید؟
۴. آیا اجرای اتوبان دو طبقه صدر در راستای نزدیک کردن شمال و جنوب تهران بود؟
۵. خودتان جزو کدام گروه هستید؟ ۴ درصد یا ۹۶ درصد؟
۶. آیا واگذاری املاک نجومی رانت خواری نیست؟
۷. آبا استخدام های بدون تخصص در مترو رانت خواری نیست؟
۸. آیا مدیریت مد نظر شما همان مدیریتی نیست که تهران را غیر قابل سکونت کرده است؟ ترافیک های طولانی و وحشتناک. عدم تفکیک زباله های خسک و تر. عدم جمع آوری به موقع زباله ها. وجود چاله ها فراوان در خیابان ها. و ...
فقط یک خواهش: لطفا به عوامل شهرداری بگید که این پنجره های فلزی که روی جوبها و ورودی کانال ها می گذارند اینقد تیز نباشه که ما ۴% ها هی مجبور نشیم لاستیک ماشینمان را عوض کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
اين مورد 8 اضافه شود که شبها زباله ها توسط بعضي ها براي بازيافت دزديده ميشود و نوعي دعوا ست بر سر اين موضوع
کمال
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
7
5
متن شما اشکال ادبیاتی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
14
39
قالیباف بای بای..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
10
45
اصولگرایان قالیباف رو فرستاده اند که دولت رو تخریب کنه تا رئیسی بتونه کارش رو در سکوت پیش ببره.
مکرو و مکرالله. والله خیرالماکرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
9
31
جریان حمله به کارواش مسجدسعادت آباد را که با لشکر اراذل و اوباش شهردار تهران انجام شد و منجر به غارت اموال و تخریب محل و مصدوم شدن کارگران آن شد هنوز همه در خاطر دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
انکه کار واش نبود پول شویی عینی بود .
کارگرانش می گفتند صاحبش حقوق نمی دهد فقط جای خواب می دهد و میگوید هرچه انعام از مشتری گرفتید همان حقوقتان است و کارگران مثل گدای سامره مشتری را دست بر دار نبودند و به هزار و دو هزار هم راضی نمی شدند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
عجب...اونوقت ناشناس 16:31 میشه بفرمایید چرا در حمله به کارواش همون کارگران بیچاره ضرب و شتم شدند؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
10
35
یکی باید به سرهنگ بگه اگر شما ادعا داری در راه خدا مجاهدت کرده ای که انشاالله همین طور خواهد بود نباید برای کسب کرسی ریاست به هر رنگی در بیای .
امیرسام
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
11
6
سلام
الان این متن و وضعیت همه کاندیداها چه ارتباطی به احمدی نژاد داشت؟!
احمدی نژاد در دو انتخابات 84 و 88 شرکت کرد و پیروز شد
در انتخابات 92 تنها نماینده ش ( مهندس مشایی) اجازه حضور نیافت.
در انتخابات 96 هم نه احمدی نژاد و نه بقایی با یاری شورای نگهبان اجازه رقابت پیدا نکردند!
میمزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
7
17
آقای قالیباف مثل کسی است که میخواهد یک آش خوشمزه درست کند اما هر آت و آشغالی را در آن می ریزد و دست آخر دهن سوز و بد مزه است.قالیباف خودش نیست همینه که کارش را مشکل خواهد کرد ایشان نشان داد که اصول گرایان هنوز فکر میکنند شگرد احمدی نژاد مشکل گشاست. مردم چیز ناب میخواهند دیدنیها را دیده اند! قدرت این توانایی شگرف را دارد تا آدمی را موج سوار کند و از واقعیت ها بدزدد. اصولگراها اصلی ترین تضادشان با مردم این است که جامعه باز را برنمی تابند. و این مشکل کمی نیست مردم دوست ندارند تا این اندازه در دنیای شعار و محدودیت و فقر به سر ببرند. این مردم آنقدر نابغه هستند که اگر امروزه مشکلی مثل جنگ 8 ساله بوجود آید با توجه به مقتضیات زمانه بازهم به جنگ سرازیر می شوند و سیاستمداران را مجبور میکنند که آنها پشت سر مردم قرار بگیرند. اما حیف که آنچنان رنجیده می شویم که دیگر میفهمیم صره و ناصره چیست! " در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
سره (خالص) و ناسره (غیر خالص)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
9
21
سلام سرهنگِ عصبانی
با صحبت هایت
در شهرداری هم نمی مانی
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
8
22
رئیسی هم آدمی تندرو
علی بصیرت پور
|
Germany
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
10
5
فعلا با این تحلیل های آبکی و نظرسنجی های مضحک و بی اعتبار دلتان را خوش کنید آخر سر معلوم خواهد شد چه کسی در نظر سنجی اصلی روز 29 اردیبهشت برنده خواهد بود
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
5
22
قالیباف به مجلس اجازه تحقیق ساده از شهرداری رو نداد، حالا اسم دولتش رو گذاشته دولت مردم! و میگه کل دولت من به مردم پاسخگو خواهم بود.
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
3
16
اسم ایشون رو هر وقت میشنوم یاده دوستم میافتم تو بچگی
آخه خیلی " خالیباف " بود و دروغ میگفت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
3
7
در مناظره اول ايشان گفتند بريم مردم خسته شدند و بعد بيايم بعد معلوم شد که زياد بفکر مردم نبود ميخواست بره پرينت بگيره بياره نشون بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
4
6
در مناظره اول ايشان گفتند بريم مردم خسته شدند و بعد بيايم بعد معلوم شد که زياد بفکر مردم نبود ميخواست بره پرينت بگيره بياره نشون بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
4
3
عکس خالیباف موقع........................
ali
|
Romania
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
1
4
چه با حجاب هستن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
2
4
نظر بنده این ایت که آقای قالیباف فقط به درد پادگان نظامی می خورد لیاقت ریس جمهوریرا ندارد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
2
4
آقای قالیباف تقریبا در بین اصولگراه ها نقش بچه سر راهی را بازی می کند زیرا تجربه نشان داده که ایشان هیچ وقت از حمایت قاطع اصولگرا ها برخوردار نبوده و در این انتخابات ایشان نقش یک انتحاری را بازی می کند زیرا نه دیگر در شهرداری جای دارد و نه رای برای ریاست جمهوری به همین علت به احتمال زیاد در پایان مناظرات به نفع ریسی کنار میرود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
2
4
طفلك قاليباف داره اخرين تلاشش رو مى كنه براى موندن اخه خودشم خوب ميدونه كه تو شهردارى هم ديگه جايى نداره ولى بايد به رئيسى هم خوب توجه كنيم كه بى صدا داره فعاليت
مى كنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین