کد خبر: ۴۴۵۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹

میزگرد بی بی سی جهانی درباره اقتصاد ایران همزمان با سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

شبکه تلویزیونی بی بی سی جهانی همزمان با برگزاری سومین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران میزگردی با حضور دو کارشناس در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی ایران برگزار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
میزگرد بی بی سی جهانی درباره اقتصاد ایران همزمان با سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
به گزارش روز جمعه ایرنا، بی بی سی جهانی در این میزگرد با دکتر«رهام الوندی» از «مدرسه اقتصاد لندن» و پروفسور «اسکات لوکاس» (Scott Lucas) از دانشگاه بیرمنگام به گفت و گو نشست. 

اسکات لوکاس درباره نامزدهای این دوره از ریاست جمهوری ایران به بی بی سی انگلیسی گفت: رئیسی و قالیباف شهردار تهران، بطور کلی صحبت می کنند، رئیسی می گوید سالی یک میلیون شغل ایجاد می کند و قالیباف می گوید پنج میلیون شغل ایجاد می کند. 
این استاد دانشگاه بیرمنگام افزود: ایرانی ها همچنان با ادامه تحریم های آمریکا مواجهند که منجر به ایجاد محدودیت جهت سرمایه گذاری اروپایی ها در ایران شده است. از سوی دیگر، چنانچه اروپایی ها خواسته باشند به ایران ورود کنند و وضعیت اقتصاد این کشور را بهبود بخشند، آنگاه با سیستم مالی و بانکی ای مواجهند که بطور جدی نیازمند اصلاحات است و از سویی دیگر با رقابت ها و موانع داخلی در بخش عمومی مواجهند. 
لوکاس افزود: ایران همچنین با معضل اقتصادی در سرمایه گذاری در بخش انرژی روبرو است. از این رو، هر فردی روی کار آید، دوره دشواری در پیش رو دارد. 
دکتر رهام الوندی در این هنگام گفت: اجازه بدهید اینقدر به ایران بدبین نباشیم. به همسایگان ایران و منطقه نگاهی بیندازید. ایران کشوری باثبات و جامعه ای پیشرفته و پویا است. 
این استاد مدرسه اقتصاد لندن گفت: به کل انتخابات ایران نگاهی بیندازید، به انتخابات در عراق، افغانستان و عربستان در این زمینه نگاهی بیندازید. ایران در این زمینه عالی عمل کرده است. 
الوندی گفت: ایران کشوری با ظرفیت فوق العاده در ابداع گری است. ایران نخسین زن ریاضیدان جهان را معرفی کرد و اصغر فرهادی دوبار جایزه اسکار را برده است.
این استاد دانشگاه افزود: زمانی که روحانی بر سر کار آمد، تورم در ایران 45 درصد بود، شما زندگی با تورم 45 درصد را تصور کنید. روحانی همزمان با رشد اقتصادی، آن را یک رقمی کرد، فکر می کنم بسیاری از ایرانی ها سپاسگزار آن هستند.
این استاد مدرسه اقتصاد لندن گفت: اما مشکل این است که توقعات از توافق هسته ای بسیار بالا است.
به گزارش ایرنا، بی بی سی جهانی در بخش دیگری از این میزگرد به مشکل ورود بانک ها و شرکت های اروپایی به ایران در پی توافق هسته ای پرداخت که الوندی پاسخ داد: ایران تلاش کرد بانک ها و شرکت های اروپایی را برای ورود به کشور متقاعد کند که نتیجه آن شرکت توتال و ایرباس بود. ایران تلاش برای ایجاد سرمایه گذاری اروپایی ها را در کشور دنبال کرد تا توازنی با روسیه و چین بوجود آورد، اما مشکلات مهمی وجود دارد. اروپایی ها نگران تحریم های مالی آمریکا و مجازات خزانه داری آمریکا هستند و اکنون نیز رئیس جمهوری متخاصم با ایران در کاخ سفید (ترامپ) قرار دارد که کار را هرچه بیشتر برای ایران دشوار تر می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین