کد خبر: ۴۴۵۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴

رئیس کل بانک مرکزی: شهرداری خود از بزرگترین بدهکاران نظام بانکی است/ بدهی 50 تا60 هزار میلیارد ریالی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کل بدهی شهرداری تهران به بانک ها بین 50 تا 60 هزار میلیارد ریال( 5 تا 6 هزار میلیارد تومان) است و اگر نظام بانکی در تامین مالی خارجی کمک نمی کرد، پروژه های عمرانی در تهران اجرا نمی شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ولی الله سیف» روز سه شنبه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره نقش و تاثیر شهرداری تهران در عملکرد بانک شهر و اظهارات قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره زد و بند در نظام بانکی و سهم 4 درصدی برخی از نظام بانکی افزود: مطالبی که نامزدها مطرح می کنند، بعد سیاسی دارد؛ اما نباید جوانب اصولی و حرمت افراد را نادیده بگیریم.
وی با بیان اینکه باید احترام سرمایه انسانی نظام بانکی را حفظ کرد، گفت: من از بیان ایشان تعجب کردم؛ ایشان مسئولیت شهرداری تهران را دارند و از ایشان انتظار می رفت از تلاش هایی که بانک ها در تامین پروژه های بزرگی که در تهران انجام شده، قدردانی می کردند.
سیف گفت: اکنون شهرداری تهران حدود 5 تا 6 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است و کل تامین مالی های خارجی پروژه هایی که در تهران انجام شده به گفته خود آقای قالیباف، اگر نظام بانکی مساعدت نمی کرد، انجام نمی شد.
وی درباره عملکرد بانک شهر گفت: بانک شهر هم یکی از بانک هایی است که گفته آقای قالیباف شامل آن هم می شود؛ در بانک شهر به صورت ویژه به کارهایی متمرکز شده که شهرداری وادار می کند. البته بخش نظارتی بانک مرکزی اقدام های لازم را در این زمینه انجام می دهد اما انتظار ما این است که در اینگونه موارد توجه لازم را داشته باشند.
سیف به اظهارات قالیباف درباره تسهیلات بانکی و اینکه در اختیار 4 درصد قرار دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از بدهکاران درشت نظام بانکی کشور، شهرداری تهران است؛ آیا شهرداری تهران یکی از آن چهاردرصد است؟
رئیس کل بانک مرکزی از شرکت های بزرگ اقتصادی نظیر تامین اجتماعی، ایران خودرو، سایپا یا شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ( مپنا) و مخابرات به عنوان مشتریان و تسهیلات گیرندگان نظام بانکی نام برد.
سیف افزود: حدود 40 درصد تسهیلات نظام بانکی برای 200 نفر از اشخاص حقوقی است؛ این اتلاق غیر از اینکه یک حرف تبلیغاتی است، چیز دیگری نیست و من انتظار ندارم ایشان چنین حرف هایی را بزند که قشر محترم نظام بانکی را با این الفاظ خطاب قرار دهند.
وی درباره استقلال نظام بانکی نیز اظهار داشت: از نظر قانون و مقررات لازم است که استقلال نهادینه ای در روابط و فرآیندهای بانک مرکزی ایجاد شود اما از نظر تفکر باید گفت که آقای رییس جمهوری تفکر استقلال بانک مرکزی را قبول دارد و بانک مرکزی توانسته د ر جاهایی که دولت دچار مشکل است و انتظار دارد که بانک مرکزی و نظام بانکی کمک کند، با ارایه توضیحات بانک مرکزی درباره مخاطرات آن نظیر رشد نقدینگی و تورم و ...، رییس جمهوری جانب بانک مرکزی را گرفته است.
سیف افزود: در نظر است بتوان از نظر قانونی بتوان استقلال لازم را در ساختارهای بانک مرکزی ایجاد کرد.

** اضافه برداشت بانک ها حدود 24 هزار میلیارد تومان است
وی در پاسخ به سوالی درباره نقدینگی، زیان دهی بانک ها و اضافه برداشت ها توضیح داد: یادمان نرود در ابتدای دولت یازدهم، دولت متهم بود که قصد دارد تورم را به هر قیمتی کنترل کند و با اعمال سیاست های انقباضی، به رکود توجه ندارد.
سیف با یادآوری استقرار رکود تورمی در آغاز دولت یازدهم گفت: بانک مرکزی باید سیاستی اعمال می کرد که بتواند در عین حالی که تورم را کنترل می کند و به سمت کاهش سوق دهد، رونق اقتصادی را به کشور بازگرداند.
رییس شورای پول و اعتبار برخی سیاست های بانک مرکزی نظیر اجازه افزایش برداشت بانک ها از بانک مرکزی را آگاهانه دانست و تا بتواند به تناسب شرایط اقتصادی کشور، منابع بانکی و پولی را هدایت کند.
وی با بیان اینکه 20 درصد از نقدینگی کشور ناشی از تلاش بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیر مجاز بود، افزود: دستاورد سال 1395 که معدل سال های قبل به شمار می رود، تحقق هدف تورم تک رقمی، رشد 2 رقمی به همراه کنترل رشد نقدینگی در سطح 23.2 درصد موفقیت و دستاورد بسیار بزرگی است.
سیف تاکید کرد: پیش بینی ما این است که رشد اقتصادی کشور برای کل سال 95 دو رقمی باشد.
رئیس کل بانک مرکزی از رسانه ها خواست عملکرد بانک مرکزی را به دور از نگاه و بحث های سیاسی نقد کنند.
سیف میزان اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی را حدود 240 تا 250 هزار میلیارد ریال(24 تا 25 هزار میلیارد تومان) اعلام کرد که با آگاهی و کنترل بانک مرکزی انجام می شود.

** برداشت از بانک مرکزی برای اجرای هدفمندی یارانه ها
وی درباره وعده های انتخاباتی نامزدها نظیر چند برابر کردن یارانه و امکان اجرایی کردن آن اظهار داشت: هراقدامی در عرصه اقتصاد، یک هزینه هایی به دنبال دارد که ابتدا باید این هزینه را برآورد کرد و سپس اقدام نمود.
سیف گفت: تلاطم هایی که ابتدای دولت یازدهم در اقتصاد کشور وجود داشت، ناشی از بی تدبیر ها و تصمیم گیری های نامناسب با شرایط اقتصادی کشور در دولت قبل بود.
وی افزود: هرچند قرار بود در زمینه هزینه پرداخت یارانه از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین شود، به دلیل بی نظمی در اجرای آن، به دستور وزیر وقت اقتصاد 75 هزار میلیارد ریال (7500 میلیارد تومان) خلاف قانون از بانک مرکزی برداشت شد که هنوز 57 هزار میلیارد ریال (5700 میلیارد تومان) آن به بانک مرکزی بازنگشته است.
رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: این کار یعنی که دولت به طور رسمی در جیب بانک مرکزی دست کرد و خلاف قانون برداشت کرد تا بتواند بخشی از کسری بودجه یارانه را تامین کند.
سیف ادامه داد: نمونه دیگر برداشت 30 هزار میلیارد ریال (3 هزار میلیارد تومان) از حساب بانک ها بود که به دستور رییس کل بانک مرکزی بود که بدون هیچ دلیلی انجام شد که رییس جمهوری وقت دستور آن را داده بود.
وی گفت: هنوز پرونده این 30 هزار میلیارد ریال مفتوح است و بانک ها آن را مطالبه می کنند.
وی یادآور شد: دیوان محاسبات همان زمان موضوع را بررسی کرد و آن را خلاف دانست و بانک مرکزی قول داده که برگرداند امور مربوط به تسویه حساب های ارزی آن در دست انجام است.
رییس شورای پول و اعتبار گفت: همچنین 3 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی به ریال تبدیل تبدیل شد و 37 هزار میلیارد ریال (3700 میلیارد تومان) به انجام پروژه ها اختصاص یافت.
وی تاکید کرد: این تصمیم های غلط آن دوران یکی دوتا نبود؛ فقط برای مسکن مهر450 هزار میلیارد ریال ( 45 هزار میلیارد تومان) در آن زمان خط اعتباری از بانک مرکزی گرفته شده بدون آنکه هیچ منبعی برای آن باشد و دقیقا به معنی چاپ اسکناس بود که معنی آن این است که در جیب 80 میلیون نفر جمعیت ایران دست ببرید.
سیف گفت: این برداشت از جیب مردم برای ایجاد مسکن برای اقشار جامعه انجام شد اما آنچه به جای مانده، این است که 117 هزار واحد آن اصلا متقاضی ندارد.
وی افزود: البته دولت تعهد دارد مسکن مهر را به اتمام برساند و بانک مرکزی ناگزیر به همراهی برای اتمام آن بود و لذا با اتخاذ تدابیری که به افزایش پایه پولی نشود، از محل اقساط تسهیلات، منابع مورد نیاز آن تامین می شود.
وی تاکید کرد: بانک مرکزی منتظر است این طرح 100 درصد به سرانجام برسد تا بتواند منابع خود را بازگرداند که اثر مثبتی را در کنترل نقدینگی و برگرداندن ثبات به اقتصاد کشور خواهد داشت

**انجماد دارایی بانک ها به 10 درصد کاهش یافت
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال ایرنا درباره انجماد دارایی های بانک ها گفت: یکی از مشکلات دولت یازدهم این است که با نگاه تخصصی مسایل ریشه ای اقتصاد را حل کند لذا به سراغ آن که می رود، گزارش هایی را تولید می کند که وضع موجود را ترسیم می کند اما متهم می شود که این مشکلات در این دوره ایجاد شده است.
وی مطالبات معوق را یکی از این مشکلات دانست و گفت: مطالبات معوق نظام بانکی در آغاز دولت 14.7 درصد از کل تسهیلات بود که بانک مرکزی برای آن دو اقدام انجام داد.
سیف توضیح داد: یکی این بود که آیا اقلام معوق دیگری وجود داشته که در صورت های مالی منعکس نشده و به سرفصل این مطالبات افزوده نشده است؛ یعنی ما فقط به دنبال حل ظاهر داستان نبودیم بلکه تلاش کردیم واقعیت ها را در صورت های مالی بانک ها شفاف کنیم.
وی افزود: در کنار شناسایی دقیق مطالبات معوق بانک ها، وصول آنها نیز در دستور کار نظام بانکی قرار گرفت به شکلی که در پایان سال 1395 میزان مطالبات معوق به 10 درصد رسید.
وی تاکید کرد: این عدد به این معنی نیست که از مطالبات معوق 4.7 درصد کاسته شده بلکه در کنار آن مطالبات معوق دیگری هم شناسایی شده و آن افزوده شده است.
سیف گفت: مطالبات معوق در زمان پرداخت تسهیلات ایجاد نمی شود بلکه اگر به بهداشت تسهیلات اعم از بررسی دقیق مشتری و مکانسیم های وصول توجه نشود، در زمان سررسید وصول تسهیلات معوق می شود.
وی یادآور شد: برای نمونه تسهیلاتی که برای پروژه ها پرداخت می شود باید سه تا چهار سال بعد به بانک بازگردد.
سیف گفت: آنچه امروز در صورت های مالی بانک ها به عنوان مطالبات معوق دیده می شود مربوط به چهار سال پیش است؛ البته این بدان معنی نیست که اکنون اصلا مطالبات معوق وجود ندارد بلکه چند سال بعد معلوم می شود.
رییس شورای پول و اعتبار یادآور شد: در نظام بانکی بین الملل هم در بهترین شرایط ممکن است بخشی از مطالبات می تواند وصول نشود که درصد 2 تا 3 درصد برای آن قابل قبول است اما ارقام بالاتر اصلا قابل قبول نیست و ما تلاش می کنیم شرایط را به حالت عادی برگردانیم.
وی یکی از اشکالات در این حوزه را ارزیابی های اضافه بر ارزش املاک و دارایی ها بانک ها دانست و گفت: در دولت قبل که هیچ منبعی برای افزایش سرمایه بانک ها پیشنهاد نمی شد، به آنها گفته می شد که از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، افزایش سرمایه دهند.
سیف گفت: این شیوه درست نبود زیرا این نوع افزایش سرمایه فقط به شکل دفتری انجام می شود و سرمایه ایجاد نمی کند که این رویه در دولت یازدهم متوقف شد.

** زمان تک نرخی کردن ارز
سیف درباره یکسان سازی نرخ ارز گفت: رفتار بانک مرکزی با مقوله ارز یک رفتار بسیار شفاف و با دستاوردهای بسیار بزرگ بوده که ایجاد ثبات در بازار ارز نتیجه آن است.
وی افزود: هدف بانک مرکزی ثبات در بازار ارز است و هر نوسان اعم از کاهش یا افزایش که ماندگار نباشد، جز اینکه به اقتصاد شوک وارد کند و محاسبات فعالان اقتصادی را به هم بریزد، نتیجه ای ندارد.
سیف تصریح کرد: البته یکسری اهداف سیاسی در داخل و خارج وجود دارد که بازار ملتهب شود و شواهد و قراین برای آن وجود دارد و بارها شاهد آن بودیم؛ برای نمونه در طول مذاکرات، طرف مذاکره به ثبات بازار ارز در داخل ایران توجه داشت و به این نتیجه رسیدند که با تحریم، نمی توانند تزلزلی در اقتصاد با ثبات ما ایجاد کنند.
به گفته وی، شوک ناشی از نصف شدن درآمدهای نفتی و تقویت دلار در برابر ارزهای پرقدرتی چون یوان، ین، یورو و ... در قیمت دلار موثر بوده است.
رییس کل بانک مرکزی افزود: با توجه به محدودیت هایی که در کار به دلار داریم و نبود وابستگی تجارت خارجی ایران به دلار، دلیل ندارد ارز گزارشگری ما به دلار باشد و در آینده نزدیک در این زمینه تصمیم های جدی گرفته می شود.
وی با تاکید بر اینکه یکسان سازی نرخ ارز الزاماتی دارد و تا زمانی که فراهم نباشد، انجام نمی شود، گفت: این کار هدفی است که بانک مرکزی حتما به دنبال آن است و در اولین فرصتی که شرایط آن مهیا باشد، آن را انجام می دهد.
وی تاکید کرد: البته این به معنای این نیست که هیچ کاری نکرده است؛ همه دستور العمل های مربوطه تهیه شده و در کنار آن تلاش کرده ایم شکاف بین نرخ دلار رسمی و بازار آزاد که زمانی نزدیک به 120 درصد بود، کاهش یابد که در آخر سال 95به 16.2 درصد رسید و باز هم روند کاهشی دارد.
سیف درباره اینکه چرا تاکنون این یکسان سازی انجام نشده است، گفت: قبل از اجرای برجام گفته بودیم که پس از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها، 6 ماه زمان نیاز است تا یکسان سازی انجام شود.
وی افزود: پس از اجرا، انتظار ما برآورده نشد و شرایط در نظام بانکی با سرعتی که مد نظر ما بود، عادی نشد.
سیف با تاکید بر اینکه یکسان سازی زمانی باید رخ دهد که با ثبات باشد نه اینکه متزلزل باشد و تنها به طور شکلی انجام شود، گفت: یکبار یکسان سازی در سال 80انجام شد که تا سال 90 ادامه یافت.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اکنون فضای نظام بانکی مناسب تر از گذشته شده است، گفت: برخی از این بیان، این برداشت را می کنند پس در نظام بانکی پس از برجام اتفاقی نیفتاده که استنباط غلطی است.
وی تصریح کرد: شرایط کنونی نظام بانکی با قبل از برجام اصلا قابل مقایسه نیست. ما کانال های ارتباطی و روابط کارگزاری فراوان ایجاد کرده ایم و سوئیفت نیز متصل است.
رییس شورای پول و اعتبار گفت: اکنون گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) بدون محدودیت قابل انجام است و امکان اینکه تمام تجارت خارجی به طور کامل فقط از طریق ال سی انجام شود، وجود دارد اما به مرور زمان کار را جلو می بریم.
سیف افزود: در زمان تحریم تجارت خارجی از نظام بانکی به صرافی ها منتقل شد؛ صرافی ها هم خدمات مورد نیاز برای تجارت خارجی و هم فعالیت روزمره صرافی را انجام می دادند که بخش نخست ناشی از شرایط تحریم بود که به تدریج باید بار دیگر به نظام بانکی منتقل شود.
وی در عین حال گفت: امروز هم فروشندگان کالا به ایران از این شیوه خوششان آمده و هم عده ای از کار منفعت می برند و مقاومت هایی در آن وجود دارد لذا بانک مرکزی به تدریج کار را به جلو می برد و بانکها را وادار می کند که جاذبه لازم را برای فعالان تجارت خارجی فراهم کنند.

** دخل و خرج کشور در آغاز دولت بحرانی شده بود
وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح خزانه خالی که رییس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم گفته بود، توضیح داد: تعبیر آقای رییس جمهوری از خزانه به معنی صندوق نبود بلکه به وضعیت درآمدهای کشور و بدهی های دولت و شرایط و تنگنایی که فضای اقتصادی کشور را فراگرفته بود، اشاره داشت.
سیف اظهار داشت: شرایط منابع کشور، مانور دولت برای مدیریت دخل و خرج را محدود کرده بود؛ خزانه خالی یعنی اینکه درآمدها به حداقل رسیده بود ولی دولت با هزینه های سنگینی مواجه بود که شرایط را بحرانی کرده بود.
وی با یادآوری اینکه نبود تعادل بین درآمد و هزینه به معنی این نیست که هیچ پولی وجود ندارد بلکه برای تامین نیازها منابع کافی و لازم در دسترس نیست، گفت: واقعیت این است آن زمان در برخی کالاهای اساسی شرایط بحرانی داشتیم و حتی بانک مرکزی مجبور شد در آن زمان اقدام هایی انجام دهد که به سرعت انبارهای گندم را پر کند.

** انعقاد پیمان پولی با روسیه در آینده نزدیک
از رییس کل بانک مرکزی درباره انعقاد پیمان های پولی برای رفع محدودیت های ناشی از استفاده از دلار سوال شد که وی پاسخ داد: برخی می گویند که بانک مرکزی مخالف پیمان های پولی است در حالی که بانک مرکزی همواره این پیشنهاد را به طرف های مذاکره می دهد.
سیف اظهار داشت: مدل مورد نظر ایران برای پیمان های پولی به کشورهای پاکستان، روسیه، عراق، آذربایجان ارائه شده و در مورد عراق و پاکستان به امضا رسیده است و درباره روسیه نیز به زودی به امضا می شود.
وی در عین حال گفت که پیمان های پولی ممکن است در مواردی به نفع ما نباشد؛ البته مدل مورد نظر ایران به شکلی است که در جاهایی که عدم تعادل بین صادرات و واردات وجود دارد، بتوانیم عملیاتی کنیم زیرا یکی از پیش نیاز های آن این است که مبادلات کالایی دو کشور تراز مناسبی داشته باشد.

**درآمدهای نفتی 100 درصد وصول می شود
رییس کل بانک مرکزی درباره وصول درآمدهای نفتی گفت: در زمینه وصول درآمدهای نفتی با توجه به روابطی که با بانک های اروپایی نظیر بانک مرکزی ایتالیات و اتریش و دیگر بانک های بزرگ برقرار شده، هیچ مشکلی وجود ندارد.
سیف ادامه داد: حتی در رابطه با هند و چین و دیگر کشورها که عمده خریداران نفت ایران هستند، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

** اقتصاد ایران تحمل ندارد که بار دیگر این همه تخریب را تحمل کند
رییس کل بانک مرکزی درباره اینکه آیا اقتصاد ایران توان اجرای وعده های انتخاباتی آن هم از محل منابع بانک مرکزی دارد، گفت: وعده هایی که در این دوره از انتخابات داده می شود، یک تفاوت بارز با گذشته دارد؛ در دوره قبل نخستین بار بود نامزدها از این وعده ها می دادند، فرصتی ایجاد شد و ما دیدیم که اجرای این وعده ها با این کشور چه کرد و چه آثاری بوجود آورد.
وی افزود: سال ها در آینده طول می کشد که آثار تخریب های کشور به دلیل آن تصمیم ها و ندانم کاری ها ایجاد شد، جبران شود.
سیف ادامه داد: امروز دیگر اقتصاد ایران ظرفیت را ندارد که این تخریب بار دیگر با دامنه وسیع تر در اقتصاد رخ دهد.
سیف گفت: برای نمونه در حوزه منابع و مصارف بودجه یک نامزد انتخاباتی می تواند وعده های مختلفی دهد اما مراجعه ای به ترکیب درآمد هزینه بودجه نشان می دهد که چقدر امکان مانور وجود دارد و لذا معجزه ای اتفاق نمی افتد.
وی گفت: این وعده ها یا نمی تواند عملیاتی شود وگرنه ظاهر تغییر می کند، ولی محتوا تغییر نمی کند یعنی قیمت حامل های انرژی و برخی کالاها افزایش می یابد تا به برخی خانوارها یارانه بیشتر بدهند یا اینکه بانک مرکزی باید اسکناس چاپ کند که این کار با اینکه از جیب آحاد جامعه برداشت شود، فرقی ندارد.
وی تاکید کرد: نامزدها توضیح دهند که چه برنامه ای برای تحقق وعده افزایش یارانه ها یا تامین هزینه های مربوط به افراد جویای کار دارند.
سیف گفت: حتی اگر سامانه ای برای اشتغال راه اندازی کنیم، این سوال پیش می آید چطور می خواهیم پاسخگوی خیل عظیمی از کسانی باشیم که ثبت نام کرده اند.
وی درباره اینکه آیا می توان آینده ونزوئلا را متصور بود، گفت: بله؛ در ونزوئلا این تفکر تداوم یافت اما در ایران در چهار سال گذشته متوقف بود.

** خبرنگاری، برگزاری این نشست را کاری تبلیغاتی توصیف کرد و مدعی شد که همه دستگاه های اجرایی برای تخریب رقبای آقای روحانی بسیج شده اند.
رییس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: پاسخ اینکه چرا اکنون نشست خبری برگزار کرده ایم، این است که یک دوره چهار ساله سپری شده و باید عملکرد ارائه کنیم؛ حق هر دستگاه و مسئولی است که عملکرد خود را ارایه دهد.
سیف گفت: این عملکردها با تمام بی انصافی همواره مورد تاخت و تاز قرار گرفته در صورتی که دستاوردهای بسیار ارزشمندی در ساختار نظام بانکی کشور، بانک مرکزی به همراه داشته است.
وی ادامه داد: بی مهری نسبت به عملکرد نظام بانکی من را بر آن داشت توضیحاتی را برای افکار عمومی بدهم و لذا جای تعجب ندارد؛ شاید همکاران من در دولت هم چنین ضرورتی را احساس کردند که این پدیده برای همه دستگاههای دولتی اتفاق افتاده است.
سیف اظهار داشت: چند نامزد وجود دارد و تبلیغات می کنند اما برخی نامزدهای عملکرد همه دستگاه های نظام و همه کارکنان دولت را که بالاترین سرمایه دولتهاست را زیر سوال می برند.
وی با بیان اینکه هر رییس جمهوری بر سر کار بیاید باید با همین کارکنان دستگاه ها کار کند، گفت: چگونه کارکنان نظام بانکی را به زد و بند متهم می کنیم؛ این چگونه قابل دفاع است و طبیعی است مسئولان دستگاه ها وظیفه پیدا می کنند که از همکاران خود دفاع کنند و بگویند این الفاظ ناروا و نادرستی است و با اصول اعتقادی ما تطبیق ندارد.
سیف گفت: یک نامزد می خواهد فرد دیگری را مورد سوال قرار دهد، چرا به بدنه نیروی انسانی کشور که 30 سال کار می کند، اتهام می زند در حالی که رییس جمهور برای 4 سال انتخاب می شود.
وی تاکید کرد: نباید تصور کرد که دستگاهها می خواهند از عملکرد رییس جمهور مستقر دفاع کنند.
رییس شورای پول و اعتبار کارکنان نظام بانکی را افرادی پرتلاش توصیف کرد و گفت: اینها بودند که توانستند دوران پر تلاطم سال های 92 را به شرایط امروز برسانند.

** کاسپین سپرده گذار جدیدی ندارد
رییس کل بانک مرکزی درباره وضعیت سپرده گذاران موسسه کاسپین اظهار داشت: هشت تعاونی غیرمجاز وجود داشت که بانک مرکزی نیز هیچ مسئولیتی نسبت به آنها نداشت؛ این بانک از ابتدای دولت یازدهم یکی از اهداف خود را بر ساماندهی این تعاونی ها قرار داد و دستاوردهای بزرگی هم کسب کرد.
وی تاکید کرد: در دوره های گذشته با اینها مماشات می شد و آتش زیر خاکستر بودند؛ هر روز مشکل بزرگ و بزرگتر می شد؛ دیدیم که چگونه از یک شعبه به یکباره رشد کردند در حالی که از منظر مسئولان وقت بانک مرکزی و نیروی انتظامی و بقیه پوشیده نبود.
وی با یادآوری اینکه برخی نامزدهای انتخابات در آن زمان مسئولیت داشتند، گفت: بانک مرکزی به دلیل آنکه مردم به اسامی مقدس این تعاونی ها اعتماد کرده بودند، تصمیم به ساماندهی آنها گرفت.
سیف درباره وضعیت کاسپین توضیح داد: پیش از دولت یازدعم قرار بود هشت تعاونی غیرمجاز، منحل شده و در یک موسسه جدید که از بانک مرکزی مجوز بگیرد، تجمیع شوند که تمکین نمی کردند.
وی با ابراز تاسف از وضعیت سپرده گذاران این تعاونی ها، اظهار داشت: تنها گناه آنها یک بی دقتی در زمان افتتاح حساب در این موسسه هاست اما اینها سرمایه زندگی خود را در این موسسه ها گذاشته اند و ما باید جلوی از بین رفتن دارایی های آنان را بگیریم.
سیف به حداقل رسیدن خسارات به سپرده گذاران این تعاونی ها را وظیفه بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: امروز خوشبختانه قوه قضاییه، دستگاه های امنیتی و شورای عالی امنیت ملی در این زمینه با بانک مرکزی همکاری دارند.
وی با برشمردن مسیر اداری که برای انحلال این موسسات و انتقال آن به کاسپین گفت: این شیوه برای هفت تعاونی انجام شده و برای تعاونی هشتم که همان تعاونی غیرمجاز فرشتگان است، در دست انجام است.
سیف گفت: کاسپین هیچ مشکلی ندارد؛ کاسپین هیچ سپرده گذار جدیدی ندارد و هیچ شعبه جدیدی دایر نکرده است؛ اما برخی می خواهند بابت مجوزی که بانک مرکزی به کاسپین داده است، عملکرد این بانک را زیر سوال ببرد.
وی یادآور شد که به دستور قوه قضاییه تابلوهای تعاونی ها و دفترچه های مردم به کاسپین تغییر کرد و از این رو باید از دستگاهی که در این زمینه مسئول بوده، بپرسید که چرا چنین کرده اند.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه معاونت نظارتی هفتگی با مراجع قضایی جلسه دارد تا وضعیت را زودتر تعیین تکلیف کند، اظهار داشت: تاکنون 25 هزار میلیارد ریال (2500 میلیارد تومان) از دارایی تعاونی فرشتگان ارزیابی شده و در حال پیگیری اختصاص خط اعتباری بانک مرکزی هستیم تا به تدریج مشکل سپرده گذارانی که خوان برداشت منابع خود هستند، حل شود.
وی افزود: از آن زمان به بعد است که این افراد سپرده گذاران کاسپین می شوند زیرا اینها سپرده گذاران تعانی فرشتگان هستند که هنوز تعیین تکلیف نشده اند تا تحت پوشش کاسپین درآیند.
وی تاکید کرد: هیچ کدام از این موسسه ها در زمان حاضر ایجاد نشده اند بله از گذشته بوده و بانک مرکزی نه به شکل مماشات بلکه به صورت ریشه ای به دنبال حل آن است.
سیف با بیان اینکه برای ایجاد یک واحد صنفی چندین مجوز نیاز است، گفت: تعجب می کنم که چطور این موسسات بدون مجوز رشد کردند، شعبه زدند و تبلیغات و حتی تلویزیونی داشتند و با آنها برخوردی هم نشد.
وی ابراز امیدواری کرد مردم در آینده به موسساتی که تحت نظارت بانک مرکزی کار می کند، اعتماد کنند.

** با هماهنگی بازارها، نرخ سود بانکی متعادل می شود
خبرنگاری درباره کاهش نرخ سود بانکی و رعایت نکردن آن از سوی برخی بانک ها پرسید که سیف اظهار داشت: نبود تعادل ها میان دارایی و بدهی در بانک ها سبب می شود تا تقاضای اضافی برای نقدینگی وجود داشته باشند.
وی افزود: از سوی دیگر بانک مرکزی حداقل هایی را برای بانک ها با هدف کمک به تحرک اقتصادی تعیین کرده است.
سیف با بیان اینکه بانک مرکزی با فعال سازی نرخ سود بین بانکی آن را به زیر 18 درصد رساند، گفت: عرضه اوراق بدهی سبب شده تا نرخ سود بین بانکی اکنون در دامنه 18 تا 19 درصد باشد.
وی گفت: با توجه به تورم 9 درصدی در سال گذشته، دولت به نرخ کنونی هم راضی نیست.
رییس کل بانک مرکزی در عین حال بر وجود تعادل در منابع و مصارف اقتصاد ایران تاکید کرد و گفت که در صورت بازگشت این تعادل، نرخ ها بار دیگر متعادل می شود.
وی ثبات همزمان در بازارهای مختلف را مورد تاکید کرد و گفت: باید شیوه ای را پیش ببریم که به دور از ایجاد نوسان در بازارهای مختلف، کار پیش رود.

** بانک مرکزی مسئول تعیین نرخ ارز نیست
سیف همچنین درباره اینکه گفته می شود بانک مرکزی به طور دستوری نرخ دلار را در محدوده 37 هزار ریال نگه داشته و بعد از انتخابات شاهد جهش قیمتی خواهیم بود، گفت: بانک مرکزی مسئول تعیین نرخ ارز نیست، بلکه مسئول کنترل نوسان های مقطعی است.
سیف گفت: متناسب با میزان دخالت بانک مرکزی در بازار، اکنون وضعیت متعادلی در بازار ارز وجود دارد و دلیلی نمی بینم که اتفاق خاصی بعد از انتخابات رخ دهد و از این رو پیش بینی افزایش نرخ نمی تواند مبنایی داشته باشد.
وی درباره مسکن کرامت که یکی از نامزدها وعده داده، گفت: اطلاعی از جزئیات آن ندارم و بهتر است نامزدهای محترم برنامه عملیاتی خود را در این زمینه با جزئیات ارایه کنند.

** پارسال بیش از یک میلیون فقره وام ازدواج پرداخت شد
رئیس کل بانک مرکزی درباره سختی مردم در پرداخت وام ازدواج و سنگ اندازی برخی بانک ها گفت: پارسال یک میلیون و 20 هزار فقره وام ازداوج پرداخت شد که شامل 9 هزار و 800 میلیارد تومان است.
وی یادآور شد: پارسال برای نخستین بار رقم ازدواج به 10 میلیون تومان رسید؛ برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفته اند که دولت با افزایش آن مخالف بود در حالی که چنین نبود بلکه بانک مرکزی گزارشی در این زمینه داشت که از آن مخالفت استنباط شد.
سیف گفت: امروز 170 هزار پرونده برای دریافت وام ازدواج در شرف تکمیل است و 300 هزار نفر در نوبت هستند در حالی که در آغاز دولت یازدهم 800 هزار نفر در نوبت وام قرار داشتند.

**کارت های اعتباری باید جایگزین وام های خرد شود
خبرنگاری درباره مشکل مردم در دریافت وام های خرد آن هم با سود بالا سوال کرد و سیف گفت: عقلایی نیست که نظام بانکی تسهیلات ندهند؛ بانک ها متناسب با منابعی که دریافت می کنند، تسهیلات می دهند.
وی افزود: طبق دستور العملی که بانک مرکزی چند ماه پیش صادر کرد، بانک ها این امکان را دارند که برای تسهیلات خرد، کارت اعتباری بدهند.
اکنون هر کسی می تواند با مراجعه به بانک کارت اعتباری بگیرد و از ان استفاده کند.
سیف یادآور شد: تامین مالی 90 درصد اقتصاد کشور را بر عهده دارد در حالی که بانک ها در جهان به تامین مالی کوتاه مدت می پردازند و تسهیلات بزرگ و بلند مدت باید در بازار سرمایه تامین می شود؛ البته نمی توان یکباره به نظام بانکی شوک وارد کرد و باید به تدریج آن را رفع کرد.

** مجوز جدید بی حساب و کتاب نمی دهیم
سیف درباره اعطای بی رویه مجوز ایجاد بانک توسط نهادهای مختلف در گذشته نیز توضیح داد: در دوره ای وزارت تعاون مجوزهایی برای تعاونی های اعتبار صادر کرد و نیروی انتظامی هم مجوزهایی می داد یعنی نهادهایی شکل می گرفت که بدون آنکه بانک مرکزی در جریان باشد به فعالیت بانکی و پولی شروع کردند اما به تدریج به عدم تعادل مبتلا شدند.
وی افزود: بانک مرکزی در مقطعی تصمیم گرفت اینها را تجمیع کند؛ احساس من نیست که مجوزهایی را بی حساب و کتاب دادند بلکه اگر مجوزی دادند، برای ساماندهی وضع موجود بوده است.
به گفته وی، اکنون شرایط طوری نیست که بانک مرکزی بخواهد بدون حساب و کتاب مجوز بدهد و تنها در موارد استثنا و شرایط خاص نظیر کاسپین تصمیم گیری می شود.
سیف گفت: اکنون بانک مرکزی بر تقویت نظام نظارتی خود متمرکز شده است که به دنبال آن ممکن است برخی بانک ها و موسسات کوچک مجبور شوند در هم ادغام شوند زیرا نصاب هایی را بانک مرکزی تعریف می کند (اعم از جذب منابع جدید یا ادغام) رعایت کنند.

** ذخایر بانک مرکزی را در نیکو سپرده گذاری کردند
خبرنگاری از سیف پرسید: برخی اطلاعاتی که امروز ارایه کردید، با هم تناقض داشت؛ چگونه است که می گویید درآمدهای نفتی کاملا به دست ما می رسد اما می گویید که شرایط برای تک نرخی کردن فراهم نیست.
رییس کل بانک مرکزی پاسخ داد: اینکه ما به منابع خود دسترسی داریم یا نه، باید گفت ما 100 درصد دسترسی داریم؛ این را رییس کل بانک مرکزی می گوید. البته این جدای از آن مبالغی است که در دولت گذشته به صورت غلط که 500 سال پیش هم از آن استفاده نمی شد، بگویند، ذخایر ارزی بانک مرکزی چه فرقی دارد بین یک بانک بین المللی سپرده گذاری کنید یا شرکت نیکوی وزارت نفت.
وی گفت: استدلال آنها این بود که از محل سپرده گذاری منابع بانک مرکزی در شرکت نیکو پروژه ها اجرایی می شود.
سیف با طرح این پرسش که «در چه دوره ای و در چه کشور آفریقایی این شیوه انجام شده است» گفت: بخاطر تحریم گفتند ذخایر ارزی بانک مرکزی را بر باد بدهند؟
این خبرنگار پاسخ داد: این کار برای جلوگیری از بلوکه شدن منابع بانک مرکزی بوده است. سیف در پاسخ گفت: مگر دیگر منابع بانک مرکزی بلوکه شد؟ بلکه بین کشورهای مختلف تقسیم شد که می توانستیم از آن کشورها خرید انجام دهیم.
رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اکنون چگونه می توان 22 میلیارد دلار منابع بانک مرکزی را وصول کرد در حالی که گفته اند این منابع خرج شده آن هم در پروژه هایی که به گفته وزیر نفت کارایی آن 30 درصد بوده است.
سیف گفت: ما دسترسی به همه منابع خود داریم بجز 22 میلیارد دلاری به شرکت نیکو رفت و بخش دوم آن مربوط به چین است که قرار بود از محل آن پروژه عمرانی اجرا شود که اکنون در دست انجام است زیرا در آن زمان قراردادی در این زمینه منعقد شد و بنابراین نمی توانستیم منابع را برگردانیم.
وی تاکید کرد: برای روابط کارگزاری بانکی باید یک شبکه گسترده نیاز است که سرعت جابجایی منابع را به اندازه نیاز ما ایجاد کند؛ این طبیعتا در وضعیت کاملا ایده آل نیست اما نسبت به قبل از برجام تفاوت فاحش و جدی کرده است و ما در همه نقاط دنیا شبکه کارگزاری داریم اما یا بانک ها کوچک هستند یا کند هستند که به تدریج باید اصلاح شود تا بحث یکسان سازی نرخ ارز انجام شود.
این خبرنگار موضوع فردی که سال گذشته گفته شد به نمایندگی از بانک مرکزی در مذاکرات هسته ای بوده و به وی اتهام جاسوسی وارد شده است، مطرح کرد که سیف پاسخ داد: درباره این فرد محترم من هیچ اظهار نظری نمی کنم؛ صبر می کنم مرجع قضایی اعلام رای کند و در آن زمان صحبت می کنیم؛ برخی زمان ها اتهام های سیاسی زده می شود اما اکنون چون موضوع در محاکم قضایی است، من نباید چیزی بگویم و به شما هم توصیه می کنم که صبر کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین