کد خبر: ۴۴۵۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰

جهانگیری: این بار انتخابات بین بد و بدتر نیست بین راه و بیراهه است

اسحاق جهانگیری با دعوت از تمام اقشار مردم برای شرکت در انتخابات تاکید کرد که این بار انتخابات بین بد و بدتر نیست، بلکه بین راه و بیراهه است.
آفتاب‌‌نیوز :
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگوی ویژه اختصاصی برنامه گام دوازدهم با اشاره به مساله اشتغال گفت: قطعا یکی از مهمترین چالش‌هایی که مردم و دولت با آن روبه‌رو هستند مساله بیکاری است. علت آن هم این است که در یک دوره وفور درآمد نفتی داشته‌ایم و منابع حاصل از آن تماما هزینه شده، به جای ایجاد شغل در کشورمان برای کشورهای دیگر شغل ایجاد شد.

وی دامه داد: طبق آمار رسمی تعداد شاغلین رسمی در سال 1384، 20 میلیون و 600 هزار نفر بوده متاسفانه تعداد شاغلین رسمی در سال 1391 هم همین حدود بوده، طی این هفت سال خالص ایجاد اشتغال صفر بود، یعنی یک عده قطعا در حوزه‌هایی شاغل شده‌اند و به همان نسبت هم عده‌ای شغلشان را از دست داده‌اند و با این روند ما شاهد یک حجم بیکاری عظیم در سال 92 بودیم.

وی ادامه داد: آمارهای مختلفی در این باره گفته می‌شود. از سه‌ونیم میلیون تا آمارهای دیگر مطرح می‌شود. از طرفی ما یک کشور جوان داریم. در دهه 60 بالای 4 درصد رشد جمعیت داشته‌ایم به همین دلیل جوانان ما سهم عمده‌ای در جمعیت دارند. این دهه شصتی ها یک جمعیت تعیین‌کننده است. سرنوشت ایران در دست دهه 60 است. وقتی جوانان این دهه از دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند کار و ازدواج می‌خواهند.

جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته در این باره بررسی‌های زیادی انجام دادیم و برای این پنج میلیون دانشجو تخمین زدیم که ایجاد یک میلیون کار در سال ضروری است. برخی پیش‌بینی کردند که بالای یک میلیون در سال نیازمند کار داریم. متاسفانه برخی کاندیداها بر روی برخی مشکلات مردم سوار شده‌اند. رئیس‌جمهور سابق هر مدتی یک بار می‌آمد می‌گفت که بیکاری را در سال دیگر ریشه‌کن می‌کنم. خب با شعار که نمی‌شود باید فضای اقتصادی ایجاد شود. فضای سرمایه‌گذاری ایجاد شود. زمینه‌های کار ایجاد شود.

جهانگیری ادامه داد: در بررسی‌هایی که در ارتباط با برنامه ششم انجام دادیم گفتیم که باید یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم و دولت موفق شد در این دو سال سالی 630 هزار شغل ایجاد کند که البته باید به ایجاد یک میلیون شغل هم برسیم. باید منابع مورد نیاز ایجاد این میزان شغل را مورد توجه قرار بدهیم که 770 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم شرکت‌های دانش‌بنیان و آی‌تی و آی‌سی‌تی است. در این دولت با فضایی که ایجاد شد جوانانی که در خارج از کشور تحصیل کرده بودند و شرکت‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی ایجاد کرده بودند با علاقه به ایران بازگشتند و در این حوزه در ایران کار خود را دنبال می‌کنند. دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نباید جوانان را محدود کنند. باید به جوان به عنوان فرصت نگاه شود، نه تهدید. نباید جوانان را دلسرد کرد. ما امروز حدود سه هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که بیش از 100 هزار نفر در این شرکت‌ها شاغل هستند که میزان 30 هزار میلیارد فروش این شرکت‌هاست. کنار هر کدام از این شرکت‌ها یک پارک علمی وجود دارد که افراد طرح‌های علمی خود را در این پارک‌ها دنبال می‌کنند. دانشگاه‌های صنعتی ما هم پارک‌های علمی خوبی دارند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان این که در 15 استان کشور کریدورهای علمی و فرهنگی خوبی داریم، تاکید کرد: این کریدورها کمک می‌کند که نیروهای زبده‌ای در توسعه اقتصاد و تولید اشتغال داشته باشیم. همچنین شرکت‌های آی‌سی‌تی و آی‌تی در این باره نقش بسیار مهمی دارد. درآمد ارزی ما با اجرای برجام حدود 20 میلیارد دلار اضافه شد که 5 میلیارد دلار از آن را برای اشتغال اختصاص دادیم و یک و نیم میلیارد آن را برای اشتغال روستاییان طی مصوبه‌ای به مجلس بردیم که مورد حمایت مقام معظم رهبری هم قرار گرفت.

جهانگیری در این باره افزود: همچنین ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط در این باره حائز اهمیت است. این بنگاه‌ها با ایجاد شغل در محل، بازار و مصرف‌کننده خود را دارد. در برخی مناطق روستایی ما حتی یک بیکار هم نداریم. یک موضوع هم موضوع سرمایه‌گذاری است. سال گذشته تسهیلات بانکی 43 درصد رشد داشته، با اصلاحاتی که در نظام بانکی انجام دادیم یک امنیتی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کردیم. نمی‌شود با سرمایه‌گذار چکشی برخورد کرد. باید برای آنها ارزش قائل بود و مالشان در امان باشد. باید با دنیا تعامل خوبی داشته باشیم. باید با دنیا با منطق بر سر میز بنشینیم. من مسوول موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور هستم. این موضوع دو بخش درون‌زایی و برون‌زایی دارد. اقتصاد ایران را نمی‌توان حبس و منزوی کرد. موضوع درون‌زایی یعنی توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور.

وی از جمله این ظرفیت‌های درونی را جوانان، منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی، موقعیت‌های تاریخی و تمدنی و کارخانه‌های ایجاد شده در کشور دانست و گفت: نباید بگذاریم بازار کارخانه‌های داخلی را بازار خارجی تصاحب کنند اما در هر حال تعامل ایران با بازار خارجی یک تعامل داد و ستد است. یک کالایی صادر می‌کنیم و در صورت نیاز کالا وارد می‌کنیم. ما با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم. در موضوع نفت و گاز باید 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. از جمله مخازن مانند همین پارس جنوبی مخازن مشترک هستند. در سال 1384 هنگامی که دولت را تحویل دادیم برداشتمان از پارس جنوبی با قطر یکسان بود. در سال 92 که دولت را تحویل گرفتیم قطر دو برابر برداشت می‌کرد. ما نشسته بودیم و او فن‌آوری خود را افزایش داده بود و برداشتش را نیز همچنین. چند میلیارد دلار پول مردم ایران فقط در پارس جنوبی اینگونه غارت شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مردم باید این ظرفیت را در کاندیدا ببینند که می‌تواند در آینده با دنیا تعامل ایجاد کند. ایران خیلی استعداد دارد. به محض اینکه دروازه باز شود برای همکاری با آن هجوم می‌آورد.

وی با اشاره به مشکلات نظام بانکی افزود: اقتصاد ایران بانک‌محور است. دولت نباید در تصمیمات نظام بانکی دخالت کند. برخی کاندیدا فکر می‌کنند بانک خزانه دولت است. بانک پول مردم است، اما چون در اقتصادمان بانک‌های دولتی نقش عمده دارند دولت هم به تبع آن نقش عمده دارد. ما یکبار در این دولت نگفتیم که بانک موظف است به این طرح این میزان پول را بدهد. بانک وظیفه دارد وقتی به کسی پولی می‌دهد شرایط را بررسی کند و سختگیری کند. در طرح اصلاح نظام بانکی که آغاز کردیم بانک‌ها رتبه‌بندی شدند و به مردم اعلام می‌شود که بهتر است که با کدام بانک همکاری کنند و نظارت بانک مرکزی را جدی کرده‌ایم. به هر حال باید برای توسعه اقتصاد مشکلات نظام بانکی را برطرف کرد و دیگر موضوع اینکه نرخ سود بانکی نباید دستوری تعیین شود. نرخ سود بانکی بالای 28 درصد رسمی بود. کدام فعال اقتصادی می‌تواند وام را با نرخ 30 درصد برگرداند؟ ما تورم را تک‌نرخی کردیم ولی هنوز موفق نشدیم که نرخ سود بانکی را کاهش دهیم.

جهانگیری با اشاره به موضوع مسکن و با بیان اینکه مسکن یکی از نیازهای ضروری مردم است،‌ گفت: با وجود اهمیت این موضوع قیمت مسکن از کنترل خارج شد. در سال 83 و 84 با منابع محدود می‌شد در تهران صاحب یک آپارتمان شد که الان قیمت همان آپارتمان 10 برابر افزایش پیدا کرده و دلیل آن هم این است که مسکن به سمت دلالی رفته است. این 600 هزار واحدی که امروز خالی است دلیلش این است که مردم نمی‌توانند و قدرت ندارند که آنها را بخرند. سازنده هم با این نظام بانکی نمی‌تواند کمتر بفروشد. ما دو یا سه برنامه در این باره ایجاد کرده‌ایم یکی خانه اولیه زوج‌های جوان بود. صندوق سپرده‌گذاری خانه‌اولی‌ها در بانک مسکن ایجاد شد که اگر هر زوج 40 میلیون بگذارد 80 میلیون وام دریافت می‌کند که بیش از 160 هزار نفر برای آن ثبت‌نام کردند. تولیدکننده باید برای این سطح بازار عرضه تولید کند.

وی افزود: دیگر موضوع مهم این است که به بافت‌های فرسوده در داخل شهرهای بزرگ مانند تهران برای ایجاد مسکن توجه کرد نه‌اینکه برای ایجاد مسکن به بیابان‌ها رفت.اگر هم بخواهیم برای واحدهای خالی مالیات ایجاد کنیم یک موضوع این است که سازنده ترس دارد که مسکن بسازد و این موضوع خطرناک است. این موضوع در حال بررسی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موضوع وام ازدواج گفت: وام ازدواج از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. برخی فکر می‌کنند منابع دولت نامحدود است. مردم باید پولشان را در سپرده قرض‌الحسنه بگذارند و در زمینه‌هایی مانند اشتغالزایی یا وام ازدواج صرف شود. جوانان یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور هستند. باید به آنها اهمیت داده شود. حکومت نباید به آنها نگاه منفی داشته باشد. یکی از همین دلایل تاخیر زمان ازدواج این است که ما نمی‌گذاریم در دانشگاه‌ها و خیابان با هم آشنا شوند. جوان اگر باور شود با قدرت خود می‌تواند موانع را از مقابل کشور بردارد.

جهانگیری با اشاره به قانون دسترسی آزاد اطلاعات گفت: در این دولت آیین‌نامه‌اش تصویب و ابلاغ شد. دستگاه‌ها باید اطلاعاتشان را در دسترسی مردم بگذارند. هیچ راهی غیر از شفافیت نمی‌تواند مقابل فساد بایستد. راه مقابله با فساد این است که دسترسی به اطلاعات آزاد باشد. همچنین سامانه‌های الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرد تا از گفت‌وگوهای غیرضروری جلوگیری شود.

وی در پایان در خطاب به مردم ایران گفت: انتخابات موضوع بسیار مهمی است. این بار انتخابات میان بد و بدتر نیست، بلکه میان راه و بیراهه است. در هشت سال گذشته در کشور ما چه گذشت؟ کارهای سخت نیازمند برنامه‌ریزی است. ما ایران‌هراسی را از بین بردیم. اقتصاد ایران را از یک تلاطم به ثبات رساندیم. فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم. حق ایران است که توسعه پیدا کند و حق شما است که زندگی شرافتمندانه داشته باشید. نباید بگذاریم که با این راه نیمه‌تمام به عقب بازگردیم. شما جوانان باید کمک کنید در انتخابات حضور پیدا کنید و با یک ساعت زمانی که در هنگام انتخابات صرف می‌کنید آینده کشور را رقم بزنید.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین