علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه در سخنانی در سومین همایش و جشن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به فضای انتخابات در کشور گفت: نمیخواهم تبلیغ کنم، ما یک انتخاباتی در پیش رو داریم که متاسفانه قطبپذیری و همگرایی در آن پذیرفته نیست. جامعه ما میخواهد به جهانی شدن فکر کند، امروز به عنوان یک فرآیند جهانی آن را پذیرفته است، در بانک جهانی پول و حق عضویت میپردازد، اما متاسفانه در داخل کشور قطبپذیر نیست. جامعه ما متاسفانه حتی نمیتواند با جوامع جهانی درگیر ارتباطات شود و ارتباطات را پیش ببرد.
او در ادامه با اشاره به خط قرمزهای صداوسیما برای استفاده از کلمه اینترنت که زمانی باعث دشواریهایی شده بود، یادآور شد: سالها پیش پدرم درآمد تا در تلویزیون لفظ کلمه اینترنت را بگویم. آقای لاریجانی میگفتند شما حق ندارید از کلمه اینترنت روی آنتن استفاده کنید. متاسفانه ممیزیهای دیگر مبنی بر ممنوعیت اجرای مجریان خانم و آقا در کنار یکدیگر از دیگر مشکلاتی بود که در تلویزیون با آن مواجه بودیم در حالی که روز جهانی ارتباطات برای این است که ما توانمندیهایمان را به اشتراک بگذاریم.
این پیشکسوت ارتباطات با اشاره به مطرح کردن مباحث اقتصادی در مناظره کاندیداها در تلویزیون، گفت: همه کاندیداها فقط در موضوع اقتصادی نظراتشان را میگویند در حالی که ما در اقتصاد چیز خاصی نداریم ما یک صدم جمعیت جهان هستیم که GDP داریم. ۹۷ درصد از اقتصاد جهان اعتبار و سه درصد آن فیزیک. مس، نفت، گل و گچ است. امروز وقتی میگویند سه هواپیمای بویینگ به کشور ما میدهند، این فرصت و اعتبار است. به چه جرمی باید ۴۰ سال سوار هواپیمایی شویم که هر لحظه احتمال وقوع مرگ در آن وجود دارد. آیا این خودکشی نیست؟ همه اینها به این دلیل است که نمیدانیم چگونه با جهان ارتباط برقرار کنیم و فقط فکر حرفهای خودمان هستیم و آن وقت مساله اقتصاد را مطرح میکنیم. در حالی که اقتصاد اعتبار و زیرساخت میخواهد و زیرساخت یعنی ارتباطات فنی و تکنولوژی.
این استاد ارتباطات سپس با اشاره به مباحثی که در مناظرههای کاندیداها مطرح شد اظهار کرد: آدم شرمنده میشود که مینشیند و مناظره افرادی را میبیند که صبحت از یارانه و وام ازدواج میزنند. چرا ذهن یک دانشجو از ازدواج را با سادهترین راه یعنی وام ازدواج درگیر میکنیم.
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که روابط عمومیها دیگر در فضای اجتماعی نقشی ندارند، گفت: در فضای مجازی ما روابطعمومیها چکارهایم؟ هیچ کاره. زحمت نکشید. مردم در حال حاضر خودشان روابط عمومی هستند و ما باید تمام انرژیمان را به شهروند روابط عمومی بگذاریم و دیگر به فیزیک فکر نکنیم. باید به شرایط اجتماعی توجه کنیم چرا که هر کدام از شهروندان رسانهاند و روابط عمومیها امروز باید با نوآوری بر روی یک شهروند روابط عمومی کار کنند. دیگر این تصویری که فکر کنید ما انجمن روابط عمومی هستیم و به مردم نسخه میدهیم اشتباه است.
دکتر جلالی سپس گفت: خواهشم از روابط عمومیها این است از تمام ابعاد وارد شوند و شهروندها را از تمام جوانب با سواد کنند. باید در چهارچوب ضوابط از کسانی که همین فضای مجازی را در اختیار ما قرار دادهاند، حمایت کنیم.
این استاد دانشگاه سپس با انتقاد از عملکرد انتخاباتی صدا و سیما و حمایت از کاندیدایی خاص اظهار کرد: مسئولان صدا و سیما چه جوابی میخواهند به مردم بدهند. این چه نوع برخورد در انتخابات است. چگونه میخوانند پاسخ فرزندان ما را بدهند. متاسفانه صداوسیما با هیجان دادن به مردم فضای دو قطبی را در جامعه ایجاد میکند. باید رسانه صدا و سیما را به سمت رسانه شهروندی بکشیم.
سید شهاب سیدمحسنی، مدرس روابط عمومی و روزنامهنگاری در سومین همایش و گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی در سخنانی با اشاره به تدوین پیشنویس قانون جامع روابط عمومی و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با تصویب این قانون حرفه روابط عمومی در ریل اصلی خود قرار میگیرد. با توجه به بروز و ظهور تکنولوژی ارتباطی روابط عمومیها باید از حالت سنتی خارج شده و بهروز شوند.
سیدمحسنی سپس با اعتقاد بر فرسایشی بودن حرفه روابط عمومی گفت: از دستاندرکاران و مسؤولان درخواست میکنیم این حرفه هم در زمره مشاغل سخت و زیانآور مانند خبرنگاری و روزنامهنگاری تصویب و ابلاغ شود.
وی با اشاره به رویدادها و تحولات روابط عمومیها در سال ۹۵، مطرح کرد: جامعه روابط عمومی در سال ۹۵ همانند سالهای گذشته با رویدادهای مختلفی همراه بود. از کنفرانس و سمپوزیومهای علمی گرفته تا تلاشهایی که با هدف ارتقاء جایگاه و اعتبار دانش روابط عمومی در کشور عمدا به همت دستاندرکاران بخش خصوصی این علم تحقق یافت.
رییسی انجمن متخصصان روابط عمومی کشور سپس مطرح کرد: انجمن متخصصان روابط عمومی در سال ۹۵ با همفکری و هماندیشی با صاحبنظران این حوزه توانست تعریفی جدید از روابط عمومی متناسب با تغییرات جهانی این حرفه ارائه کند و انتشار دو کتاب جدید کاربردی در حوزه «گزارش نویسی در روابط عمومی» و «راهنمای نگارش و ویرایش صفحات وب»، راهاندازی کانال خبری و تحلیل تلگرامی انجمن، برگزاری یازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومیها و مشارکت در برگزاری اولین رخداد بررسی مسائل روابط عمومی کشور ایران از مهمترین اقدامات انجمن در سال ۹۵ است که آنها را عملی کرد.
وی سپس ابراز امیدواری کرد سال۹۶ برای جامعه روابط عمومی ایران سالی همراه با اقتدار سازمانی باشد و گفت: امیدواریم در این سال شاهد کاهش موانع توسعه روابط عمومی در کشور باشیم.
سیدمحسنی در پایان به اهم فعالیتهای انجمن متخصصان روابط عمومی در سال ۹۵ اشاره کرد.
***
زهرا سعیدی - رییس فراکسیون روابط عمومی مجلس شورای اسلامی - هم در این مراسم حضور داشت و در سخنانی گفت: هدف ما برجستهسازی جایگاه روابط عمومی به معنای واقعی است. روز روابط عمومی بهانهای است که دور هم جمع شویم و به نوعی به برجستهسازی این شغل پراسترس بپردازیم و در تصمیمگیری فراکسیون روابط عمومی که به تازگی در مجلس حضور پیدا کرده و نوپا است، تلاش کردهایم لایحه نظام جامع روابط عمومی و رسانهای را به صحن علنی بیاوریم.
او اظهار کرد: امیدواریم تلاش کنیم آسیبها را کاهش دهیم و برطرف کنیم. متاسفانه در حال حاضر موضوعی که ناراحتمان کرده و بزرگترین سرمایه ماست اعتماد اجتماعی است. اگر این سلب اعتماد اجتماع را نتوانیم رفع کنیم انفعال به وجود میآید و اعتقاد مردم کمرنگ میشود.
رییس فراکسیون روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید بتوانیم
در یک فضای شاد و آرام ارائه اطلاعاتی داشته باشیم. در زمینه اخلاق در
روابط عمومی بیشتر کار کنیم. همچنین در نشستهایی که با مدیران روابط عمومی
داشتیم، آنها هدف مشترکی را پیگیری نمیکنند. انتظار ما این است مدیران
طرح و برنامه برای کار خود داشته باشند. هدف ما برجسته سازی روابط عمومی بر
مبنای واقعی است و تلاش میکنیم آسیبها را برطرف کنیم.
به گزارش ایسنا در پایان این مراسم از تمبر روز روابط عمومی با حضور دکتر سید شهاب سید محسنی، دکتر علیاکبر جلالی ودکتر زهرا سعیدی رونمایی شد. همچنین نشان برتر به روابط عمومیها اهدا شد.
هوشمند سفیدی، ابوالقاسم حکیمیان، صادق ذاکری، دکتر صفیپور و پرویز کرمی از جمله مدیرانی بودند که در سومین همایش و جشن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی تجلیل شدند.