اهداف آموزشی توسعه هزاره سازمان ملل متحد
سال 2000 میلادی، سازمان ملل متحد اهداف مشترک جهانی را برای رسیدن به آنها تا سال 2015 را مشخص کرد و هر 193 عضو سازمانملل در آن زمان، از جمله ایران این اهداف 8 گانه سازمانمللمتحد را قبول کردند:
ردیف | هدف |
1 | از بین بردن فقر شدید و گرسنگی |
2 | دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی |
3 | گسترش و ترویج برابری جنسیتی |
4 | کم کردن مرگ کودکان |
5 | بهبود سلامت مادران |
6 | مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری ها |
7 | تضمین پایداری محیط زیست |
8 | گسترش مشارکت جهانی برای توسعه |
اهداف هزاره سازمان ملل، همانند اهداف توسعه پایدار حوزههای مختلفی را در بر میگیرد که دو هدف آن با حوزه آموزش ارتباطاتی داشتهاند؛ هدف دوم و سوم.
ردیف | هدف | نتایج اهداف در سال 2015 |
1 | گسترش مراقبت و آموزش کودکان، به ویژه کودکان محروم و نیازمند.
| 48درصد از کشورها به این هدف رسیدند و 8 درصد هم به آن نزدیک شدند. 12 درصد کشورها هم با رسیدن به این هدف فاصله زیادی داشتند. |
2 | رسیدن به جایی که تمام کودکان بویژه دختران، کودکانی که در شرایط سخت زندگی می کنند و اقلیت های قومی به آموزش ابتدایی با کیفیت خوب دسترسی داشته باشند. | 52 درصد از کشورها به این هدف رسیدند، 10 درصد به این اهداف نزدیک شدند و 38 درصد دیگر هم در رسیدن به این هدف موفق نبودند؛ این یعنی 100 میلیون کودک نتوانستند دوره دبستان خود را تمام کنند. |
3 | ایجاد شرایط برای جوانان و بزرگسالان که به طور برابر به یادگیری و یادگیری مهارتهای زندگی دسترسی داشته باشند. | حدود 47 درصد کشورها به هزینه دوره متوسطه برای همه رسیدند ولی در کشورهای کم درآمد هنوز دانشآموزان نمیتوانند دوره متوسطه خود را تمام کنند. |
4 | کاهش 50 درصدی بیسوادی تا سال 2015 | شرایط در رابطه با رسیدن به این هدف خوب پیش نرفت و فقط 25 درصد کشورها به این هدف رسیدند. وضعیت زنان هم در سال 2015 تغییر چندانی نکرد و همچنان زنان دو سوم بیسوادان هستند. |
5 | از میان بردن تبعیض جنسیتی در آموزش ابتدایی و متوسطه تا سال 2005 و دستیابی به تساوی جنسیتی در اموزش تا سال 2015 و ایجاد شرایط دسترسی مساوی و کامل دختران به آموزش پایه با کیفیت خوب. | برابری جنسیتی در دوره دبستان در 69 درصد کشورها به اهداف خود رسید و در دوره دبیرستان هم در 48 درصد کشورها این اتفاق افتاد. |
6 | بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و رسیدن به شرایطی که در همه مدارس نتایج یادگیری دانشآموزان قابل اندازه گیری باشد. | در رابطه با این هدف تعداد دانشآموزان از سال 2000 تا 2012 تعداد دانشآموز به ازای معلم 121 نفر کاهش پیدا کرد و این نشانه بهبود کیفیت آموزشی است. |
هدف | نتایج | چالشهایی که برای آینده وجود دارد |
اول | در دوره پیش از دبستان حمایت هاي اجتماعی ایجاد و تقاضا براي این نوع از آموزش ها به طرز چشمگیري افزایش یافته است. | عدم هماهنگی لازم براي برنامه ریزي و ساماندهی دوره بین دستگاه هاي ارایه دهنده خدمات از سرعت توسعه این هدف وجود دارد. |
دوم | میزان مشارکت در آموزش دوره ابتدایی و راهنمایی از ارزش بالایی برخوردار بوده و از این حیث، کشور جمهوري اسلامی ایران یکی از کشورهاي با نرخ بالا در پوشش و نگهداشت دانش آموزان آموزش پایه محسوب می شود. | وجود درصدي از کودکان بازمانده از تحصیل یا کودکانی که قبل از پایان دوره آموزشی، مدرسه را ترک می کنند، از چالشهای ایران در رابطه با هدف دوم ایران درباره آموزش برای همه است. |
سوم | -
| اي تحقق سیاست هاي هدف 3 چند دسته عوامل بازدارنده وجود دارد و با وجود برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب در سالهاي گذشته، موفقیت کمی برای تعدیل آثار آنها بدست آمده است؛ عواملی مثل مسائل جغرافیایی، اجتماعی و ... |
چهارم | در طول سه دهه گذشته روند رشد فعالیت هاي سواد آموزي در جمهوري اسلامی ایران بسیار چشمگیر بوده است. به طوري که منجر به دریافت چندین جایزه بین المللی و منطقه اي از جمله از سازمان یونسکو شده است. | در چند سال گذشته شتاب روند رشد سواد آموزی به شدت کاهش پیدا کرده و حمایت از افراد بیسواد به دلیل پراکندگی جغرافیایی و پایین بودن انگیزه فردی سخت شده است. |
پنجم | در بررسی نشانگرهاي کل کشور، چالش قابل توجهی براي این هدف وجود ندارد. | بررسی هاي دقیق تر از وجود نابرابري هاي جنسیتی منطقه اي حکایت دارد . این نابرابري منطقه اي عمدتاً در شاخص هایی مانند نرخ هاي جذب، ثبت نام و با سوادي دختران و زنان مشهودتر است. |
ششم |
- | ارتقاء کیفیت، تجربه جدیدي در نظام آموزشی کشور محسوب می شود. اگر چه در برنامه هاي مختلف توسعه اي توجه ویژه اي به مبحث کیفیت شده است اماغلبه روندهاي کمی و الزامات ناشی از آن، مجال پرداختن به مقوله هاي کیفی را با محدودیت هایی مواجه نموده است |
در آن زمان حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوم محمود احمدی نژاد در سفر خود به پاریس پایتخت کشور فرانسه، که برای شرکت در اجلاس «آموزش برای همه»
| محدوده هدف | ابعاد جعرافیایی | سیاست اصلی |
اهداف توسعه هزاره | آموزش و پرورش دبستان | کشورهای کم درآمد | همه بتوانند تحصیلات دبستانی خود را بگذرانند |
«آموزش برای همه» | آموزش و پرورش عمومی | نگاه جهانی با توجه وِیژه به کشورهای کم درآمد | آموزش و پرورش عمومی برای همه |
اهداف توسعه پایدار | آموزش و پرورش عمومی دیدگاه مادام العمری | همه کشورها بدون توجه به درآمد و شرایط کشورها | آموزش و پرورش عمومی برای همه + دسترسی برابر در آموزش عالی. |
اهداف اصلی این سند در این راستا قرار گرفته است که شرایط برابر آموزشی برای همه مقاطق تحصیلی و برای همه افراد ایجاد شود و این سند دیدگاه کاملتری نسبت به دو سند قبلی دارد. اهداف این سند برای سال 2030 این شکل است؛