کد خبر: ۴۴۹۹۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
انتقادهای شدید از اقدام جنجالی ترامپ

آمریکا از توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس خارج شد+واکنش‌ها

در پی اعلام دولت آمریکا مبنی بر خروج از توافق پاریس، دبیرکل سازمان ملل و سران کشورها فرانسه، آلمان و ایتالیا به این تصمیم واکنش نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس‌جمهوری آمریکا دقایقی پیش تصمیم خود را درباره توافق‌نامه آب و هوایی پاریس اعلام کرد و رای به خروج این کشور از این ائتلاف جهانی داد.

ترامپ در پیامی از  کاخ سفید اعلام کرد: برای اجرای وظیفه‌اش در محافظت از آمریکا و مردم کشورش، خروج از معاهده پاریس را اعلام می‌کند.

وی این معاهده را به ضرر اقتصاد و مردم آمریکا دانست و اظهار کرد، مذاکره برای یک معاهده جدید را آغاز خواهد کرد.

ترامپ در جریان نشست سران گروه هفت کشور صنعتی پیشرفته جهان که هفته گذشته در ایتالیا برگزار شد، گفته بود که پس از بازگشت به کشورش در مورد موضع ایالات متحده در قبال این پیمان تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی پیش از این پیمان پاریس را "شوخی" توصیف کرده بود و گفته می‌شود که در گفت‌وگو با مشاوران نزدیک خود، ناخرسندی خود نسبت به این پیمان و تعهدات ناشی از آن را ابراز داشته است.

خبر تصمیم قریب‌القوع رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از پیمان پاریس در پایگاه اینترنتی اگزیوم و شبکه خبری ای‌بی‌سی انتشار یافت.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، ۱۹۵ کشور در پایان نشستی در پاریس، کنوانسیون سازمان ملل در مورد مقابله با تغییرات اقلیمی - موسوم به پیمان پاریس - را با هدف تلاش در راستای کاهش میزان آلودگی ناشی از گازهای گلخانه‌ای امضا کردند. براساس این پیمان، میزان تولید گازهای کربنی باید در حدی باشد که تا گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ از دو درجه بیشتر نشود.

از جمله اقدامات مهمی که برای تحقق این هدف باید صورت گیرد، جلوگیری از رشد مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله در زمینه حمل و نقل است. به دلیل استفاده گسترده مردم آمریکا از اتومبیل، ایالات متحده از جمله مصرف‌کنندگان عمده سوخت فسیلی در جهان است و اجرای توافق پاریس به معنی جلوگیری از افزایش کاربرد خودرو در آن کشور است.

برخی از سیاستمداران آمریکایی پایبندی به تعهدات بین‌المللی برای مقابله با گرمایش زمین را مردود می‌دانند و شماری از آنان اساسا در مورد معتبر بودن ارتباط بین مصرف سوخت فسیلی و گرمایش زمین ابراز تردید کرده‌اند.

«اریک سولهایم»، مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل نیز اعلام کرده حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد به معاهده پاریس پشت کند، ائتلاف مقابله با تغییرات اقلیمی شکسته نخواهد شد.

واکنش‌ها

به گزارش آسوشیتدپرس، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم دولت آمریکا، از آن به عنوان " یکی از ناامید کننده‌ترین تصمیمات" سیاسی یاد کرد.

وی در این بیانیه ضمن تاکید بر اهمیت نقش رهبری آمریکا در اجرای این توافق اطمینان داد که با شرایط موجود نیز شهرها، کشورها و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان به تلاش خود برای دستیابی به اهداف توافق پاریس ادامه خواهند داد.  

هم‌چنین سران کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا با انتشار بیانیه‌ مشترکی به تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس واکنش نشان دادند. این کشورها ضمن ابراز تاسف نسبت به خروج دولت ترامپ از توافق آب‌و هوایی سال 2015 پاریس تاکید کرده‌اند که این توافق قابل مذاکره مجدد نیست.

در این بیانیه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا هم‌چنین از این توافق به عنوان "سنگ بنای همکاری میان کشورها با هدف مبارزه موثر و زمانبند با تغییرات آب و هوایی " یاد کرده‌اند.

این رهبران در ادامه خاطرنشان کرده‌اند که این کشورها با این حال اکنون برای کمک به فقیرترین کشورها تلاشی مضاعف می‌کنند؛ کشورهایی که بیشتر از سوی این تغییرات آب‌وهوایی تهدید می‌شوند.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به این اقدام واکنش نشان داد و از "جهل خودسرانه" ترامپ در برابر این توافق انتقاد کرد.

«کری» هم‌چنین خروج از این توافق را تصمیمی "خود تخریب‌گرانه" توصیف و بیان کرد: این تصمیم به از دست دادن بی‌سابقه نقش رهبری آمریکا منجر می‌شود و نفوذ و مشاغل ما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سایر کشورها نیز از حل مسائل موجود بشریت سر باز بزنند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با شبکه خبری بی‌بی‌سی تاکید کرد: چنین اقدامی آمریکا را در حالی منزوی می‌کند که تا پیش از این تمام تلاش خود را برای متحد کردن جهان کرده بود. به نفع ما بود که برای شرایط اقتصادی، امنیتی، رقابتی، رهبری و بهداشتی به توافق پاریس متعهد می‌ماندیم.

این سیاستمدار آمریکایی که مذاکره‌کننده دولت آمریکا در توافق پاریس بود، علت چنین تصمیم‌گیری را جهل، بی‌اعتمادی و رویکرد ویژه‌ای نسبت به منافع بسیار متفاوت با جریان موجود دانست.

علاوه‌بر این، مقامات و سیاستمداران، تعدادی از مدیران شرکت‌های تجاری نسبت به تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق آب‌وهوایی اعتراض کرده و از او خواستند تا به آن پایبند بماند.

منبع:‌ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
1
خب اونا یه ترامپ دارند از پسش برنمی آیند ما چکار کنیم که
احمد
|
Norway
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
1
1
من در این فکرم که این دلقک چیزی از معاهده اقلیمی پاریس میداند ئ یا اینکه فقط مثل همیشه دلقک بازی میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
2
جور صنعتی شدن کشور های صنعتی ما بدبختا باید بدیم کاش به نفت وابسته نبودیم
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
خاک بر سر قوی ترین قدرت نظامی جهان که تو رهبرشی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین