کد خبر: ۴۵۰۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
ایرانیان اکنون با یک رای می‌خواهند آینده خود را بهبود بخشند

انتخاب دوباره روحانی چه معنایی برای تهران و واشنگتن دارد؟

این آن چیزی است که واشنگتن باید از آن استقبال می‌کرد؛ از جشن خیابانی مردم / نادیده گرفتن رای ۴۱ میلیونی ایرانیان در انتخابات یا جعلی خواندن و بی‌ربط خواندن آن از سوی دولت ترامپ و هواداران آن نشان می‌دهد که این دولت تا چه اندازه دچار خطای محاسباتی در زمینه تحولات خاورمیانه شده است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «سوزان مالونی» پژوهشگر اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای درباره انتخابات اخیر ایران به تاثیرات داخلی و خارجی پیروزی روحانی در انتخابات پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او می‌نویسد: «حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و «شیخ دیپلماسی» که مهندس توافق هسته‌ای بوده است توانست بار دیگر در انتخابات پیروز شود، پیروزی‌ای که شادی را در خیابان‌های شهرها مختلف ایران رقم زد. در داخل ایران نتیجه این انتخابات مهم است. 

انتخاب دوباره روحانی چه معنایی برای تهران و واشنگتن دارد؟

 پیروزی روحانی در برابر رئیسی توازن قدرت را در ایران در کوتاه‌مدت تغییر نمی‌دهد. احتمالا نتیجه این انتخابات نیز سبب نخواهد شد تا ترامپ دست از اعمال فشار بر ایران بردارد، مسیری که پس از سفر ترامپ به عربستان سعودی آغاز شده است. با این حال، نادیده گرفتن رای ۴۱ میلیونی ایرانیان در انتخابات یا جعلی خواندن و بی‌ربط خواندن آن از سوی دولت ترامپ و هواداران آن نشان می‌دهد که این دولت تا چه اندازه دچار خطای محاسباتی در زمینه تحولات خاورمیانه شده است. 

 ترامپ و سخنرانی‌اش در ریاض علیه ایران و فروش چند‌میلیارد دلاری تسلیحات به اعراب آینده‌ای بهتر را برای خاورمیانه رقم نخواهد زد. وضعیت خاورمیانه بدون گسترش مشارکت سیاسی موفق و پاسخگویی حکومت‌ها و افزایش حقوق مدنی بهبود نخواهد یافت. ایرانیان اکنون با یک رای و شرکت در انتخابات می‌خواهند آینده خود را بهبود بخشند. این آن چیزی است که واشنگتن باید از آن استقبال می‌کرد؛ از جشن خیابانی مردم». 

مالونی در ادامه اشاره می‌کند که مانند انتخابات ۲۰۱۳ میلادی پیروزی روحانی در روز جمعه کارزاری از نارضایتی همیشگی رای‌دهندگان از تندروها بود. او اشاره می‌کند که مردم به روحانی به دلیل موفقیت در دیپلماسی هسته‌ای و کاهش نرخ تورم به میزان چهار برابر و لغو تحریم‌ها رای دادند این در حالی بود که رئیسی خود را یک فرد متعهد و انقلابی و حامی عدالت اجتماعی و خواستار سه برابر کردن یارانه نقدی برای خانواده‌های فقیر نشان می‌داد.

مالونی می‌افزاید: «روحانی در دوم ریاست جمهوری خود با وضعیت دشوارتری مواجه است چرا که باید مطالبات و انتظارات فزاینده را تحقق بخشد». 

مالونی در بخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که همزمان با جشن ایرانیان در خیابان‌ها به دلیل نتیجه انتخابات، ترامپ مشغول سفر به عربستان سعودی بود و می‌افزاید: «حس نامطلوبی از اظهارات ترامپ در نشست ریاض در میان ایرانیان ایجاد شد. او از همه کشورهای منطقه خواست تا ایران را منزوی کنند. پیام ترامپ توسط بسیاری از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار گرفت‌. وزیر امور خارجه ایران نیز به او گفت که عربستان سعودی یک حکومت موروثی است که با اتکای به فناوری‌های نظامی امریکا زنده مانده است. رویکرد روحانی نشان می دهد که او باور دارد که ترامپ با مشاهده تحولات در عراق و سوریه در نهایت مجبور به گفت‌و‌گو با تهران خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین