کد خبر: ۴۵۳۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

محیط اجتماعی جایگزین حبس در زندان می‌شود

رئیس اداره قضایی زندان‌های خراسان رضوی گفت: هر فضا و محیطی یک سری تبعات مثبت و منفی داشته و زندان اگرچه جنبه بازدارندگی دارد اما قطعا تبعات منفی خاص خودش را نیز در پی دارد و بر همین اساس با توجه به طرح «نهاد تعلیق و تعویق مراقبتی»، محیط اجتماعی جایگزین حبس در زندان می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن رودخانگی در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه همایش جشن گلریزان آزادی زندانیان و کمک به خانواده‌های آن‌ها که در گناباد برگزار شد، با اشاره به تأسیس «نهاد تعلیق و تعویق مراقبتی» اظهار داشت: با توجه به نگرشی که قانون گذار از سال 1392 داشته یک سری مجازات‌های جایگزین حبس اعمال شده است.

وی ادامه داد: در جرایم سبک و آن گروه که نوع و شکل جرم آن‌ها به گونه ای است که می‌شود مجازات آنان را در محیط اجتماعی پیدا کرد و در قالب مجازات‌های اجتماعی از خدمات آن‌ها بهره برد؛ همچنین میت‌وان با الزام آن‌ها به کسب یک سری مهارت‌ها و آموزش‌ها در راستای توانمندسازی آن‌ها نیز گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آثار و تبعات تأسیس این نهاد حفظ کرامت انسانی و آبروی افراد با جرایم سبک بوده و افرادی که نیازمند خدمات و توانمندی این‌ها هستند نیز به صورت رایگان برخوردار می‌شوند.

رئیس اداره قضایی زندان‌های خراسان رضوی تصریح کرد: افرادی که در بند زندان هستند افرادی هستند که عمدتا ناخواسته به زندان افتاده‌اند و وقتی که از محیط احتماعی فاصله می‌گیرند نیازهای فردی، اجتماعی و خانوادگی آن‌ها نیز نسبت به گذشته بیشتر می‌شود.

وی افزود: هر خانواده‌ای که سرپرست آن به زندان بیفتد این خانواده نیز به شکلی دیگر مجازات می‌شود که این افراد را بایستی ضمن حمایت، از این مجازات دور کرد.

وی تأکید کرد: هر فردی به واسطه هر نوع خطایی که مرتکب می‌شود وقتی از فضای اجتماعی دور شده و به زندان وارد می گردد خواه یا ناخواه به یک تفکر درونی می رسد و احساس وظیف کرده و می خواهد آن را به شکلی جبران کند؛ لذا باید این احساس وظیفه را تقویت کرده و امکان جبران اشتباه را به او داد.

رئیس اداره قضایی زندان‌های خراسان رضوی عنوان کرد: افرادی را داریم که به واسطه این جرم در محیط زندان، زمینه آسیب او در محیط اجتماعی ایجاد می‌شود پس ضرورت دارد این افراد مورد حمایت و هدایت واقع شده تا در مسیر جرم قرار نگیرد.

وی ادامه داد: وقتی سرپرست خانواده نباشد ابعاد اقتصادی و عاطفی دچار تزلزل شده و این نیازها در خانواده بیشتر می‌شود؛ لذا نباید از نظر پیشگیری و ارتقای وضعیت، موقعیت و شرایط زندگی در خانواده‌های زندانی کوتاهی کرد و برگزاری این گونه مراسم ها نیز به ما در رسیدن به هدف کمک می‌کند.

وی گفت: حمایت از خانواده‌های زندانی صرف کمک‌های مالی نبوده و ایجاد شغل، هدایت و یا جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان نیز مصداق کامل این کلمه است.

رودخانگی با بیان این‌که «بایستی فرد زندانی را از فضای زندان به محیط اجتماعی آورد»، اظهار  داشت: جرم و بزهکاری فرایند و پدیده‌ای در محیط اجتماعی بود و راه مبارزه با این آسیب اجتماعی نیز بایستی در داخل اجتماع و نه در زندان  صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: زندان می‌تواند برای مجرمین باالفطره و خاص به کاربرده شود وگرنه عوام مجرمین اینها در محیط اجتماعی قابل هدایت و حمایت هستند.

آزادی تمامی زندانیان جرائم غیر عمد در گناباد

مهدی نقوی مقدم، رئیس اداره زندان شهرستان‌های گناباد و بجستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: تمامی زندانیان جرائم مالی غیر عمد این شهرستان ها توسط یک نفر خیر در قالب وام قرض الحسنه آزاد می‌شوند.

وی ادامه داد: مبلغ مورد نیاز برای آزادی 10 زندانی جرایم مالی غیر عمد در این شهرستان ها، 196 میلیون و ششصد هزار تومان بوده که تماما توسط این خیر در قالب قرض الحسنه تأمین شد.

وی با بیان این‌که «میزان بدهکاری این زندانیان به طور متغیر از یک میلیون تا 26 میلیون تومان بوده است»، افزود: این افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی از جمله مهریه، نفقه، دیه و محکومیت های مالی غیر از کلاهبرداری در زندان هستند.

رئیس اداره زندان شهرستان‌های گناباد و بجستان همچنین اظهار داشت: مبلغ 57 میلیون تومان نیز توسط سایر خیرین در این جشن جمع آوری شد که صرف آزدی زندانیان جرایم مالی غیر عمد و کمک به خانواده های زندانیان خواهد شد.

وی عنوان کرد: از ماه مبارک رمضان سال گذشته تا به امروز نیز از محل کمک های خیرین و جشن گلریزان از مجموع 99 میلیون تومان جمع آوری شده که 84 میلیون تومان را خیرین و 15 میلیون تومان آن را نیز ستاد دیه متقبل شده بود تعداد 8 زندانی جرایم مالی غیر عمد از زندان آزاد شده اند.

وی گفت: تعداد خانواده‌های تحت پوشش انجمن حمایت زندانیان نیز 115 خانواده بوده که از خدمات نقدی و غیر نقدی این انجمن بهره‌مند می‌شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین