کد خبر: ۴۵۶۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

تصاحب آثار تاریخی ایران غیرقانونی است

به دنبال شکایت تعدادی از بازماندگان حادثه ای در سال ۱۹۹۷ ،مبنی بر مصادره اشیاء و آثار باستانی ایران در موزه های آمریکا به عنوان دریافت غرامت ،دادگاه عالی آمریکا این پرونده را بررسی و در خصوص آن تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
شاکیان این حادثه از دادگاه خواسته اند تا آثار مربوطه به نفع آن ها مصادره شود زیرا مدعی شده اند که ایران آموزش و حمایت لازم را از حماس در جهت انجام این حمله به عهده داشته است. میزان غرامتی که دادگاه برای پرداخت به شاکیان و قربانیان درنظر گرفته 71 میلیون و 500 هزار دلار است.

البته یک بار این شکایت از سوی دادگاه پایین دستی مبنی بر اینکه قربانیان یک بمب گذاری در بیت المقدس نمی توانند مجموع آثار تاریخی ایران را در موزه تاریخ طبیعی شیکاگو و دانشگاه شیکاگو مصادره کنند، رد شده است.

این آثار باستانی شامل هزاران لوح ایرانی که جزء مجموعه پرسپولیس (تخت جمشید) است و بیش از 2 هزار سال قدمت دارند، می شود. این اشیاء تحت مالکیت ایران بوده ولی از سال 1937 میلادی برای تحقیق ، فهرست بندی و ترجمه به دانشگاه شیکاگو به امانت سپرده شده است.

الهام امین زاده دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی و معاون حقوقی سابق رییس جمهور در این خصوص گفت: بحث غرامت بازماندگان حوادث تروریستی از ایران دارای سابقه طولانی است .حتی به ترورهای دهه 80 میلادی که انجام آن توسط فلسطینی ها به اثبات نرسیده بود برمی گردد.در اینگونه حوادث غرامت را بدین جهت از ایران می خواستند چون معتقد بودند ایران حامی فلسطینی هاست پس در این اتفاقات دست دارد لذا باید غرامت آن را پرداخت کند.

وی افزود : همچنین اصل مصونیت دولتها که باید فقط در محاکم داخلی یک کشور که آن اتفاق رخ داده محاکمه شوند این اصل را نقض می کند. درواقع اصل سرزمینی بودن جرم وجنایت اقتضا می کند که یک جرم در همان سرزمین مورد محاکمه قرار گیردکه البته آمریکا براساس قانون داخلی خود این اصل را به زمان قبل تر و هم به مکان وسیع تر یعنی غیر از خاک خود تسری داده است .این درحالیست که این اقدام آمریکا سبب نا امنی حقوقی در عرصه بین الملل می شود.

به گفته امین زاده ، از سوی دیگر دعوایی که هنوز اصلا اثبات نشده و نسبت دادن آن به صورت چند لایه و چند مرحله به ایران یک عمل غیرحقوقی و خلاف حقوق بین الملل است.مضافا اینکه آثار فرهنگی به صورت ذاتی و دائمی متعلق به ملت ایران است و جزو حقوق شهروندان ایرانی محسوب می شود و متعلق به دولت ایران نیست که بخواهند با تصاحب آن دولت ایران را مجازات کنند.لذا دولت و وزارت خارجه ایران باید از طریق سازمان یونسکو که متولی آثار فرهنگی کشورهاست به این مسئله رسیدگی کنند.

دستیار ویژه رییس جمهور در پاسخ به این پرسش بنظر شما دادگاه عالی آمریکا در مورد این شکایت چه رایی صادر خواهد کرد .گفت: چنین اتفاقی قبل نیز رخ داده بود و دادگاه عالی امریکا نیز آرای محاکم محلی را نقض کرد. لذا احتمال دارد این بار نیز آن را نقض کند زیرا این شکایت هیچ مبنای حقوقی محکمی ندارد .مگر اینکه شرایط خاص سیاسی سبب شود که این دادگاه بخواهد علیه ایران تصمیم بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت ایران تا کنون چه اقدامی کرده است؟ افزود:در پرونده های قبلی ایران اقدامی نکرده بود زیرا ورود ایران به منزله به رسمیت شناخته شدن این عمل حقوقی محسوب می شد .بنابراین تمام آرا غیابی صادر شد و تاکنون حدود 50 الی 60 هزار میلیارد دلار علیه ایران حکم صادر شده است .

امین زاده ادامه داد:البته باید به این نکته هم اشاره کرد که ایران پس از اینکه آمریکا اصل مصونیت دولتها را زیر سئوال برد قانونی را تصویب کرد مبنی براینکه تمام اتفاقاتی که به صورت واقعی توسط آمریکا در ایران رخ داده نظیر شیمیایی شدن شهروندان ایرانی و برخی اقدامات تروریستی آمریکا در ایران مورد محاکمه قرار گیرد که مورد محاکمه هم قرار گرفت و اکنون نیز می تواند برای اجرای آن احکام اقدام کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر این حکم از سوی دادگاه عالی امریکا تایید شود امکان مصادره اموال وجود دارد ؟ گفت: بله در آن صورت اموال به صورت غیر قانونی مصادره خواهد شد. از این رو ایران باید هرچه سریعتر به سازمان یونسکو مراجعه کند تا در جهت حفظ اموال فرهنگی ایران اقدامی صورت گیرد.

منبع:جام جم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین