کد خبر: ۴۶۰۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۹

داستان دو متحد: ‌ایران و حماس

آفتاب‌‌نیوز : در سال های گذشته سنی ها به دنبال گسترش نفوذ خود در دنیای اسلام بوده اند و سعودی ها با تأمین مالی گروه های سنی مذهب سعی در تشکیل اتحادی جهانی داشته اند. حماس هم گروه سنی بوده که در طول انتفاضه دوم از کمک های حزب الله، گروه شیعه لبنانی که از حمایت ایران نیز برخوردار است،‌ بهره برد و در ادامه این کمک ها تبدیل به حمایت مالی شد. 

این روابط از سوی ایران حمایت می شد که خود موجب تقویت روابط میان ایران و حماس شد. این اتحاد به مرور با جای گرفتن مقر خالد مشعل، مقام ارشد حماس،‌ در سوریه، قوی تر شد چرا که این جنبش بخشی از محور ایران – سوریه – حزب الله محسوب می شد هر چند هیچ گاه حماس تسلیم رهنمودهای حامیان خود نشده است. 

نماینده حماس: خلع سلاح نمی شویم
(کلیک کنید)

به گزارش دیلی استار پس از پیروزی حماس در بهمن ماه سال 1384، دولت های غربی کمک های مالی خود را به مقامات فلسطینی کم کردند و محمود عباس رئیس دولت فلسطینی سعی کرد که به سهم خود از لحاظ سیاسی با این جنبش مقابله کند و از حماس خواست که به توافقات میان اسرائیل و فلسطین عمل کند. 

اما برای حماس تغییر استراتژی به معنای پایان دادن به حیات جنبش است و بقا تنها با تأمین منابع مالی جدید میسر می شود. تنها گزینه واقعی حماس هم به این ترتیب ایران است که رسما و به طور کامل در اهداف حماس سهیم است پس تقویت اتحاد میان این دو دقیقا همان چیزی است که حماس در این تقاطع حیاتی به آن نیاز دارد. 

دیلی استار می نویسد که ایران هم در جای خود به حماس نیاز دارد و چه بسا این نیاز بیش از نیاز حماس به ایران باشد ولی درحالی که جمهوری اسلامی منافع خود را دنبال می کند،‌ حماس با قرار گرفتن در کنار ایران در واقع محدود کردن خود را در پیش گرفته است. چرا که اتحاد با ایران به معنای انزوای حماس از غرب است. اما حماس نمی خواهد که جنبش خود را از مقاومت تبدیل به حزب سیاسی کند. 

رقابت پنهانی اعراب با ایران در کمک به حماس  (کلیک کنید)

در حال حاضر همانطور که این روزنامه لبنانی اشاره می کند، میزان کمک های مالی تهران به حماس مشخص نیست و میان 50 تا 100 میلیون دلار متغیر است ولی حتی مبالغ بیشتر هم برای بقای دولت فلسطین کافی نخواهد بود. گویا حماس هنوز تشخیص نداده که میان اداره کشور و حمایت از پناهندگان فلسطینی تفاوت وجود دارد. 

از سوی دیگر هم اتحاد با ایران موجب دور ماندن حماس از کمک های 92 میلیون دلاری که عربستان سعودی وعده داده بود، می شود و در نهایت تنها دستاورد حماس از اتحاد با ایران،‌ تبدیل به حمایت ایران از مقاومت در برابر اسرائیل خواهد شد. 

به نوشته دیلی استار نزدیکی میان حماس و احمدی نژاد بیشتر از شیخ های عرب است که در رفاه بوده و با آمریکا منافع مشترک دارند. رئیس جمهور ایران و حماس آرمان ها و مواضع یکسانی در برابر اسرائیل دارند و حتی ظواهر اجتماعی آنها هم مشابه است. هر دوی آنها بر پایه وعده های خود مبنی بر مبارزه با فساد و تأمین نیاز فقرا به قدرت رسیده اند. 

حضور دوباره رهبر حماس در ایران(کلیک کنید)

در کنفرانس قدس هم که در فروردین در تهران برگزار شد، خالد مشعل علنا از تهران بابت کمک های آن تشکر و اتحاد خود را با ایران تایید کرد. این کنفرانس که تنها چند روز پس از اعلام پیشرفت های هسته ای ایران برگزار شد، برای این بود که ایران نشان دهد که تنها نیست و متحدانی در اطراف خود دارد که در صورت تعرض اسرائیل و آمریکا، درصدد تلافی بر می آیند: حماس و حزب الله.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین