کد خبر: ۴۶۳۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳

دیابت در تابستان/ عوارض بیماری دیابت کدامند؟

بیماری دیابت که موجب ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولید شده می شود، به افزایش سطح قند خون می انجامد؛ فرارسیدن تابستان و گرمای هوا ایجاب می کند که مبتلایان به این بیماری تدابیری را برای جلوگیری از برخی عوارض احتمالی اتخاذ کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مسئول آموزش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیماران دیابتی در هوای گرم از مصرف چای، قهوه و مواد کافئین دار پرهیز کنند، مصرف این قبیل نوشیدنی ها و خوراکی ها سبب از دست رفتن بیشتر آب بدن می شود و افزایش دفع آب به افزایش غلظت قندخون منجر می شود که می تواند برای بیماران، عوارضی به همراه داشته باشد.

دکتر محسن خوش نیت نیکخو گفت: داروهای دیابت هم در معرض هوای گرم آسیب می بینند؛ به طور خاص، انسولین در هوای گرم به ویژه اگر در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار گیرد، ممکن است فاسد شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین قرص های خوراکی این بیماران در هوای گرم، حدود 40 درصد کارایی خود را از دست می دهند‌.

خوش نیت با اشاره به این که در آب و هوای گرم و مرطوب احتمال گرمازدگی برای همه به خصوص بیماران دیابتی بیشتر است، بیان کرد: مکانیزم تعریق در بیماران دیابتی ممکن است در این شرایط آسیب ببیند. 

** مراقبت از پای دیابتی ها در هوای گرم بسیار اهمیت دارد

زخم پا از عوارضی است که بیماران مبتلایان به دیابت در معرض آن هستند و به گفته دکتر خوش نیت، مراقبت از پا توسط بیماران دیابتی در هوای گرم اهمیت بیشتری دارد و لازم است که به طور جدی مد نظر باشد.

خوش نیت ادامه داد: وجود رطوبت در داخل کفش سبب ایجاد قارچ بین انگشتان پا می شود و احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد؛ به دنبال آن عفونت های باکتریال در پا ایجاد می شود که می تواند عوارضی برای بیماران داشته باشد.

وی بر شستشوی مرتب و منظم روزانه پا در ایام گرم سال تاکید کرد و افزود: بیماران دیابتی نباید از شستشوی پا برای حداقل یک تا 2 بار در روز و معاینه آن غافل شوند. 

فوق تخصص غدد و متابولیسم تاکید کرد که بیماران دیابتی در استخرها و سواحل دریا به هیچ وجه نباید با پای برهنه راه بروند و لازم است که در این مکان ها از کفش و یا دمپایی مناسب استفاده کنند. 

مسئول آموزش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم همچنین در خصوص ورزش بیماران دیابتی در هوای گرم سال گفت: ورزش در هوای گرم باعث می شود که فرد دیابتی دچار کم آبی شده و براثر آن قند خون بیشتر افزایش پیدا کند.

**دیابت چیست 
دیابت بیماری خاموشی است که در مراحل اولیه بروز، بدون علامت است و تا زمانی که آزمایش های مربوطه انجام نشود یا علایم آن بروز نکند، نمی توان به وجود این بیماری پی برد. 

دیابت شامل نوع 1 و نوع 2 است. دیابت نوع 1 در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می‏ آید، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید انسولین دریافت کنند.

این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می گویند، بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و عامل ژنتیکی دارد. 

دیابت نوع 2 در اثر اختلال در تولید انسولین در افراد بزرگسال بروز می کند و افراد مبتلا به این نوع از دیابت می توانند بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کنند.

** عوارض بیماری دیابت کدامند؟

عوارض بیماری دیابت را می توان به دو نوع "عوارض زودرس” و "عوارض دیررس” تقسیم کرد.

عوارض زودرس دیابت شامل موارد زیر هستند:

هیپوگلیسمی (کاهش قند خون به 70 میلی گرم در دسی لیتر و کمتر)

هیپوگلیسمی ممکن است به علت مصرف زیاد انسولین یا قرص های پایین آورنده قند خون، کم خوردن یا حذف یک وعدۀ غذای اصلی و یا میان وعده و فعالیت بدنی زیاد ایجاد شود.

علائم هیپوگلیسمی شامل احساس ضعف یا گرسنگی، رنگ پریدگی، عرق سرد، طپش قلب، سرگیجه، گیجی، خواب آلودگی و در موارد شدید بیهوشی است.

عوارض دیررس دیابت به تدریج و در صورت کنترل نشدن قندخون بالا به وجود می آیند و مهم ترین آن به شرح زیر است:

-عوارض قلبی عروقی، عصبی، کلیوی، چشمی و مشکلات اندام تحتانی.

- ایجاد زخم در پای بیماران دیابتی یکی از عوارض جدی و خطرناک کنترل نشدن مطلوب دیابت است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین