کد خبر: ۴۶۳۹۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵

وقتی نفت همه چیز را در ونزوئلا چپه کرد

دولت آمریکا چندی پیش هشدار داد که در صورت تجدیدنظر نکردن دولت ونزوئلا در بازنگری قاتون اساسی و اعطای اختیارات بیشتر به نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، اعمال محدودیت‌های اقتصادی سوئیفت را اجرا می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ونزوئلا که ماه‌هاست با آشوب و هرج و مرج داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، در مسیر افزایش قدرت رئیس جمهوری  در برابر مخالفان و هراس آفرینی قرار گرفته است. بیانیه دولت آمریکا، شرکت ملی نفت ونزوئلا به عنوان تامین کننده اصلی درآمد این کشور را هدف گرفته است.


به گزارش خبرآنلاين، میشل شیفتر، مدیر موسسه اینتر آمریکن دیالوگ در گفتگو با وال استریت ژورنال اعلام کرد: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مجموعه متنوعی از گزینه‌ها را بر روی میز قرار داده‌اند. من در مورد این رویکردهای واشنگتن در برابر رهبران کاراکاس تعجب نکرده‌ام. در مجموع، به نظر می‌رسد آثار مثبت این اقدامات بیش از آثار منفی آن باشد.»

تاکنون جزییات دقیق این تحریم‌ها اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد یکی از گزینه‌های احتمالی، ممنوعیت واردات نفت از ونزوئلا خواهد بود که تاثیر گسترده‌ای بر بازار جهانی نفت و اقتصاد این دو کشور بر جای خواهد گذاشت.

روشن است که این محدودیت‌ها، آسیب‌های زیادی به اقتصاد ونزوئلا وارد خواهد کرد. در مقابل، تحریم‌های نفتی پالایشگران آمریکایی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابر گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی در ماه آوریل (فروردین) امسال، واردات روزانه نفت از ونزوئلا 857 هزار بشکه بوده است. این محموله‌های نفت وارداتی که عموما سنگین هستند، روانه سواحل خلیج مکزیک شده تا در پالایشگاه‌های این منطقه، پالایش شوند.

در گزارش اس‌اندپی گلوبال پلاتس اعلام شده که این محدودیت‌ها می‌تواند واردات نفت سنگین ونزوئلا را متوقف کند. مثلا پالایشگاه فیلیپس 66 سویینی در اولد اوشن در سال گذشته 46 میلیون بشکه و پالایشگاه سیتگو نیز که سهام آن به شرکت ملی نفت ونزوئلا تعلق دارد، در سال گذشته، 44 میلیون بشکه نفت از این کشور وارد کرده است.

ممنوعیت واردات نفت ونزوئلا، بازار را با کمبود عرضه نفت سنگین روبرو خواهد کرد. با کاهش واردات نفت ترش متوسط از عربستان، عرضه این منابع با محدودیت بیشتری روبرو خواهد شد. رهبران ریاض با هدف کاهش ذخایر نفت ایالات متحده، صادرات خود به این کشور را کاهش داده‌اند.

در هفته‌های گذشته، واردات روزانه نفت آمریکا از عربستان به 524 هزار بشکه کاهش یافته است که کمترین عدد در هفت سال اخیر محسوب می‌شود. در این شرایط، نفت متوسط تا سنگین در ایالات متحده با قیمت بیشتری عرضه خواهد شد و سایر منابع نمی‌توانند این کاهش عرضه را جبران کنند چراکه نفت سنگین کانادا با مانع محدودیت خطوط لوله روبرو شده و تولید نفت سنگین مکزیک و کلمبیا نیز اندک و در حال کاهش است. در سال‌های اخیر، واردات نفت سنگین ونزوئلا از اهمیت زیادی برای پالایشگران آمریکایی سواحل خلیج مکزیک برخوردار بوده است.

در مجموع، اجرای یکباره تحریم نفتی ونزوئلا، آثار به شدت مخربی نظیر افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌های مالی برجای خواهد گذاشت. فروش بخشی از دارایی‌ها و سهام و یا کاهش فعالیت‌ها از راه حل‌های احتمالی محسوب می‌شود.

در آن سوی میدان، ونزوئلایی‌ها نیز گزینه‌های مناسبی در دست ندارند. برآورد می‌شود شرکت ملی نفت ونزوئلا وادار خواهد شد نفت بیشتری به روس‌ها بدهد یا قراردادهای بالادستی جذابی به شرکت روسنفت واگذار کند. دولت مادورو در ماه‌های اخیر با انتقادات زیادی از سوی مخالفان به دلیل واگذاری دارایی‌های نفتی روبرو شده است. منتقدان از این دارایی‌ها با عنوان جواهرات پادشاهی یاد می‌کنند.

تحریم‌های کاخ سفید، زندگی شهروندان ونزوئلایی را بدتر خواهد کرد. اقتصاد این کشور در سایه تحریم‌ها، بیش از پیش در رکود غوطه‌ور خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود گرسنگان معترض بیشتری روانه خیابان‌ها شوند.

رهبران کاراکاس نیز باید مشتریان جدیدی برای نفت سنگین تولیدی خود بیابند، هرچند این کار به ماه‌ها زمان و ارایه تخفیف‌های قابل توجه به مشتریان جدید نیاز دارد. جورگ سالازار کاریلو، استاد اقتصاد در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا معتقد است: «این تحریم جدید ممکن است دولت رو به افول مادورو را به زانو درآورد.»

در این شرایط، اقدامات تهاجمی دولت آمریکا همانند گذشته ممکن است رقبای چپ‌گرای آمریکای لاتین را ترغیب کند ادامه بازی را به نیروهای چپ‌گرای مخالف امپریالیسم واگذار کنند، هرچند احتمال وقوع این اتفاق در ونزوئلای در حال فروپاشی اندک است، اما رهبران کاخ سفید باید از اتفاقات گذشته درس بگیرند.

 

منبع: Oilprice
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین