کد خبر: ۴۶۵۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

دغدغه‌ها و اولویت‌های روحانی

سخن روحانی در تعریف اعتدال نشان از آن دارد دو عنصر خردورزی و صبر برای رویکرد اعتدالی یک سیاستمدار اعتدالی ضروری است؛دو ویژگی ممتازی که در پدر معنوی جریان اعتدال مرحوم ‌هاشمی رفسنجانی و ادامه دهنده راه او حسن روحانی بخوبی مشهود است.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان* سرانجام ماراتن انتخابات ۱۲به ایستگاه پایانی خود رسید. پنجشنبه مراسم تنفیذ رئیس جمهوری منتخب از سوی مقام معظم رهبری انجام گرفت و امروز مراسم تحلیف، سوگند در پیشگاه نمایندگان ملت  انجام و حسن روحانی رسماً رئیس جمهوری ملت ایران قلمداد می‌شود. در مراسم تنفیذ حسن روحانی سخنانی ایراد کرد که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

۱- بازسازی اعتماد دوباره میان حاکمیت و مردم. واقعیت این است پس از حوادث چند سال پیش در میان بخشی از جامعه ایرانی نوعی سرخوردگی و بی اعتمادی نسبت به حاکمیت شکل گرفت، اما حضور دیدگاه‌های گوناگون در عرصه انتخابات و بی‌طرفی نهادهای حاکمیتی نسبت به نتیجه آن و به رسمیت شناختن رأی اکثریت بار دیگر اعتماد از دست رفته بخشی از جامعه را بازسازی نمود.مشارکت بالای مردم و رأی قابل توجه منتخب آنان بدون هیچ حرف و حدیثی و پذیرش آن از سوی رقبای انتخاباتی نشان از بازگشت جامعه ایرانی  به شرایط عادی دارد، شرایطی که تأثیرات آن بتدریج خود را نشان خواهد داد.

۲- نهادینه شدن مردمسالاری در کشور. تأکید رئیس جمهوری منتخب مردم بر نهادینه شدن مردمسالاری واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. براساس نرم‌های جهانی هم مشارکت مردم ما در انتخاب‌های گوناگون قابل قبول و بالاتر از حد تعارف است. در همین انتخاب دوازدهم  هم مشارکت  ۷۲ درصدی قابل توجه بود. آنچه می‌تواند این نهادینه شدن را استمرار ببخشد نکاتی است که  روحانی در مراسم تنفیذ بر آن تأکید کرد از جمله تأکید بر حقوق ملت؛ ریشه‌کنی مفاسد و تورم؛ دستیابی به بازارهای جهانی و رشد اقتصادی؛ دسترسی مردم به اطلاعات؛ دانستن حق مردم...

۳- کاهش شکا‌ف‌های اجتماعی و تأکید بر وفاق ملی. منتخب  برگزیده ملت با دوراندیشی از اولویت خود مبنی بر کاهش شکاف‌های اجتماعی  سخن گفت. تأکید وی بر وجود فرهنگ‌های گوناگون و به رسمیت شناختن  آداب و رسوم اقوام ایرانی نشان ازآن دارد برای حفظ امنیت ملی  می‌بایست بیش از گذشته به نرم‌افزار قدرت توجه داشت. فرهنگ متاعی نیست  که به زور بتوان به دیگران فروخت. فرهنگ در دنیای امروز امری تعاملی و در کنش و واکنش مردم خود را نشان می‌دهد. دوره تحمیل و اجبار به سرآمده و باید به اقناع مخاطب فکر کرد.

۴- استمرار امید و اعتماد مردم کلید حل مشکلات. حسن روحانی کلید حل مشکلات کشور را به درستی در دو کلمه خلاصه کرد؛ امید مستمر و اعتماد مردم به سیستم حکومتی. امید باعث نشاط و حرکت تکاملی و رو به جلومردم برای رشد و پیشرفت کشور است و اعتماد مردم به نظام سیاسی سبب می‌شود نظام را از خود دانسته و احساس بیگانگی با نظام نداشته باشند.

۵- دوباره اعتدال. روحانی دوباره بر مفهوم اعتدال تأکید کرد. وی در تبیین اعتدال گفت: اعتدال محافظه ‌کاری و انفعال نیست. اعتدال رویکرد خردورزانه، فعالانه،صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است.

سخن روحانی در تعریف اعتدال نشان از آن دارد دو عنصر خردورزی و صبر برای رویکرد اعتدالی یک سیاستمدار اعتدالی ضروری است؛دو ویژگی ممتازی که در پدر معنوی جریان اعتدال مرحوم ‌هاشمی رفسنجانی و ادامه دهنده راه او حسن روحانی بخوبی مشهود است.

*عضو شورای مرکزی، حزب اعتدال و توسعه

این یادداشت ابتدا در روزنامه ایران منتشر شده است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین