کد خبر: ۴۶۶۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲

علل و اهداف گروه های معارض سوری از تلاش برای مذاکره با ایران

برخی منابع خبری مدعی شدند، گروهی از معارضان و از جمله تحریر الشام، پس از اینکه با حزب الله در منطقه عرسال به توافقاتی رسیدند و منجر به خروج آن ها از این منطقه شد، هم اکنون در حال تلاش برای مذاکره مستقیم با ایران هستند. حال فارغ از این مسأله، پرسش مهم این است که گروه های معارض به چه علت خواهان مذاکره با ایران هستند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :
خبرها و گزارش های میدانی از سوریه، حاکی از آن است که معارضان و گروه های مخالف نظام سوریه در وضعیت بغرنجی بوده و به نظر می رسد ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، در حال غلبه عملیاتی و میدانی بر معارضان در نقاط مختلف سوریه هستند.

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، برخی منابع خبری مدعی شدند که گروهی از معارضان و از جمله تحریر الشام، پس از اینکه با حزب الله در منطقه عرسال به توافقاتی رسیدند و منجر به خروج آن ها از این منطقه شد، هم اکنون در حال تلاش برای مذاکره مستقیم با ایران هستند.

در همین زمینه، یک منبع آگاه گفته است: پس از آنکه تحریرالشام (جبهه النصره سابق) در مذاکرات خود با حزب الله به توافقاتی برای خروج از عرسال رسیده است، اکنون نیز این گروه پیام هایی را از طریق حزب الله به ایران منتقل کرده تا مذاکرات مستقیمی با تهران داشته باشد.

به گفته این منبع آگاه، هیأت تحریرالشام در پایان مذاکرات با حزب الله، خواستار دسترسی به امکان مذاکره مستقیم با نمایندگان ایران شده‌اند.

گزارش ها حاکی از آن است که مذاکرات حزب الله و تحریرالشام در دو بخش جداگانه، ابتدا در استانبول و سپس در دوحه، میان نمایندگانی از حزب‌الله، شورای امنیت لبنان و تحریرالشام برگزار شده بود.

حال فارغ از این مسأله، پرسش مهم این است که گروه های معارض به چه علت خواهان مذاکره با ایران هستند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟

در پاسخ باید گفت، این مسأله ارتباط مستقیمی با قطع کمک های آمریکا و همچنین ترکیه به این گروه ها دارد. گزارش ها حاکی از آن است که ترکیه روز گذشته، کمک های خود به برخی از گروه های معارض، به جز ارتش آزاد در شمال سوریه را قطع کرده است.

به گفته آنها، ترکیه بودجه ماهانه ائتلاف مخالفان سوریه را که نزدیک به ۳۲۰ هزار دلار بود، دیگر پرداخت نخواهد کرد. در همین راستا، نذیر حکیم، دبیرکل ائتلاف مخالفان سوریه حقوق ۱۵ عضو ائتلاف را کاهش داده است.

یک ماه پیش نیز «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، عملیات محرمانه سازمان سیا برای کمک به گروه های معارض را ـ که یکی از طرح‌های دولت باراک اوباما برای سرنگونی رژیم سوریه بود و در سال 2013 به اجرا درآمد ـ پایان داد و حمایت های آمریکا از این گروه ها را قطع کرد.

پس از این اقدام دولت آمریکا، بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران غربی، تصمیم به قطع کمک به مخالفان ضد دولتی در سوریه را به معنای پیروزی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی شش ساله این کشور و همچنین پیروزی متحدان اسد یعنی روسیه و ایران تلقی کردند و در مقابل آن را یک ناکامی و شکست در مسیر تلاش های آمریکا برای حذف اسد قلمداد کردند.

علل و اهداف گروه های معارض سوری از تلاش برای مذاکره با ایران

به همین جهت به نظر می رسد، کاهش و قطع کمک های مالی و تسلیحاتی یکی از عوامل عمده ای است که باعث شده گروه های معارض تلاش کنند، برای جلوگیری از شکست ها و تلفات جدی، وارد فرایند مذاکره با ایران، حزب الله و دولت سوریه شوند. در واقع این گروه هایی که تا پیش از این هر گونه مذاکره با ایران را رد می کردند، اکنون دنبال موقعیتی هستند که بتوانند وارد تعامل و گفت وگو شوند.

نکته مهمی که در حال اثبات است، آنکه اگر دولت های غربی و عربی و همچنین ترکیه پیش از این کمک های خود به معارضان و تروریست ها را قطع می کردند، شاید تاکنون این بحران به پایان رسیده بود. با این حال، نمی توان با قاطعیت گفت که قطع کمک ها به معارضان یک سیاست و رویکرد ثابت از سوی آمریکا و متحدانش است. با این حال، آنچه واضح به نظر می رسد، این است که ادامه عدم حمایت از این گروه ها می تواند، به حل و فصل سیاسی بحران سوریه منجر شود.

خبر دیگر آنکه خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شد، دولت امارات به دولت های اروپایی و آمریکا پیشنهاد کرده، ماندن بشار اسد در قدرت را با شرط عدم اطاعت مخالفان سوری از وی حداقل در دوره انتقالی بپذیرند، چرا که اغلب مخالفان سوری در زمان حاضر در دام گروه های تروریستی افتاده اند. بر اساس این گزارش، امارات از آمریکا خواسته که حمایت از مخالفان را کاهش دهد و با بشار اسد وارد تعامل شود؛ با این شرط که وی از ایران دور شود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه عربستان سعودی، خبر رسانه ها به نقل از «عادل الجبیر» وزیر خارجه این کشور درباره بحران سوریه را نادرست خواند.

یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه عربستان گفت: آنچه برخی رسانه ها به عادل الجبیر نسبت داده اند، دقیق نیست، زیرا موضع ریاض در قبال بحران سوریه ثابت و مبتنی بر مفاد اعلامیه «ژنو ۱» و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و نیز تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه و تدارک برگزاری انتخابات در خصوص آینده این کشور است که بشار اسد در آن هیچ جایگاهی ندارد. وی همچنین تأکید کرد که عربستان از کمیته عالی مذاکرات (وابسته به مخالفان اسد) و اقدامات مربوط به افزایش مشارکت اعضای آن و نیز وحدت مخالفان حمایت می کند. 

این در حالی است که رسانه ها به نقل از وزیر خارجه عربستان از موافقت کشورش با ماندن بشار اسد در قدرت خبر داده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین