کد خبر: ۴۶۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۲

مانور نظامی آمریکا و ترکیه کنار مرزهای ایران

آفتاب‌‌نیوز :  
گفته شده این ابتکار هم چنین شامل محدود کردن انتقال کالاهای تجاری مشکوک و سرمایه به کره شمالی، سوریه، ایران،‌  کوبا و سایر کشورها می شود. 

نیویورک تایمز می نویسد که در سه سال گذشته حدود 20 مورد از چنین تمرین هایی انجام شده که آغاز آن با ژاپن بود و موجب خشم دولت کره شمالی شد. 

آمریکا هم چنین سعی دارد که کشورهای دوست خود را در حاشیه خلیج فارس، دریای عرب و اقیانوس هند ترغیب به پیوستن به این تمرین ها کند ولی در این راه موفقیت چندانی به دست نیاورده است. 

به گزارش این روزنامه آمریکایی، یک ماه پیش رابرت جوزف، معاون کنترل تسلیحاتی و امنیت بین الملل وزارت خارجه آمریکا برای کسب مشارکت این کشورها به منطقه خلیج فارس سفر کرد ولی به گفته مقامات دولت بوش، این کشورها از انجام این قبیل اقدامات نگرانند و چرا که معتقدند این کار ممکن است موجب تحریک نظامی ایران شود. 

پس از آن هم «جان هیلن» مشاور امور نظامی – سیاسی وزارت خارجه آمریکا به منطقه آمد تا کشورها را برای مشارکت در این اقدام متقاعد کند. با اینکه به گفته مقامات آمریکایی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و هند به مشارکت علاقه داشته اند، ولی هیچ تعهدی در آنها مشاهده نشده است. 

کشوری چون هند که به دنبال به دست آوردن حمایت کنگره آمریکا از قرارداد فناوری نظامی با این کشور است به طور خاصی تحت فشار آمریکا برای پیوستن به این پروژه قرار دارد که دلیل آن هم بزرگی نیروهای دریایی آن است. 

مقامات هند با اینکه تمایل خود را اعلام کرده اند ولی در عین حال گفته اند که نمی خواهند روابط خود را با ایران که یکی از شرکای اصلی تجاری هند است، برهم زنند. 

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا می آورد که بیش از 70 کشور تا حدودی در این تمرین های نظامی همکاری داشته اند یا دست کم نیروهای خود را به عنوان ناظر فرستاده اند. وی می گوید که عربستان سعودی ممکن است هر چند به صورت ناظر در تمرین مشترک با ترکیه در هفته آینده شرکت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین