آفتابنیوز : اول شهریور به مناسبت تولد حکیم ابوعلی سینا، «روز پزشک» و پنجم شهریور به مناسبت تولد حکیم محمد بن زکریای رازی، «روز داروساز» نامگذاری شده است. ابوعلی سینا از ماهرترین طبیبان عصر خود با بیش از 450 مورد تالیف در زمره بزرگان تاریخ علم ایران است و محمد بن زکریای رازی نیز از جمله مطرحترین دانشمندان عصر خود در حوزههای طب، شیمی و فلسفه بوده است که از مفاهیم علم شیمی در ساخت داروها استفاده نمود و بیش از هر چیز با کشف الکل و تولید برخی دیگر از ترکیبات شیمیایی شناخته شده است.
با گذشت زمان، علوم پزشکی و علی الخصوص داروسازی به عنوان دانشی کلیدی در افزایش طول عمر و کیفیت زندگی انسانها، جایگاهی پراهمیتتر پیدا کردند بطوریکه امروز شاهدیم در دنیا سالانه میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه داروهای جدید میشود.
تاریخچه صنعت داروسازی مدرن و بومی در کشور ما نیز به حدود 70 سال پیش باز میگردد زمانیکه اولین لابراتور داروسازی ایرانی در سال 1325 به همت دکتر غلامعلی عبیدی در تهران آغاز به کار کرد و این شروعی بود برای تولید صنعتی داروهای طب نوین در ایران. قبل از آن داروهای در دسترس بیماران و پزشکان عمدتا یا داروهای خارجی بودند یا داروهای دستساز و ترکیبات گیاهی و سنتی. تلاش مرحوم دکتر عبیدی برای بومیسازی صنعت داروسازی در ایران در آن زمان از این جهت بسیار ستودنی است که با اینکار هم بنیانگذار یک حرکت کارآفرینانه و توسعهگرایانه در سطح اقتصاد کشور شد که تاکنون نیز ادامه داشته است و هم کمک شایانی به دسترسی بیماران کشور در آن زمان به درمانهای جدید و اثربخش نمود. به پاس تمامی تلاشهای دکتر غلامعلی عبیدی در ایجاد و توسعه صنعت داروسازی در ایران، ایشان موفق به دریافت عنوان «پدر صنعت داروسازی ایران» گشتند.
خوشبختانه امروز شاهدیم که تلاشهای دکتر عبیدی برای ایجاد و توسعه صنعت داروسازی در ایران به ثمر رسیده است و تعداد زیادی
شرکت داروسازی کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور در تولید داروهای مورد نیاز بیماران مشغول به فعالیت هستند. از طرفی شرکت داروسازی دکتر عبیدی علیرغم مشکلات و موانع مختلف پیشرو طی این سالها، که بسیاری از شرکتها را به بحران و ورشکستگی کشانده است، حتی پس از درگذشت مرحوم عبیدی توانسته است با تکیه بر علم روز و استانداردهای اجرایی و مدیریتی، جایگاه خود را در صنعت داروسازی و نظام سلامت کشور تثبیت کند. در شرایطی که اثری از بسیاری از برندهای خوشنام دهههای گذشته در صنایع مختلف مشاهده نمیشود، برند ملی «دکتر عبیدی» همچنان به عنوان یک برند قابل اعتماد از نظر کیفیت و نوآوری در میان پزشکان و داروسازان و همینطور بیماران نسلهای مختلف مطرح است.
علل موفقیت داروسازی دکتر عبیدی
اما خوب است نگاهی نیز به علل موفقیت این شرکت و رسیدن این برند قدیمی به جایگاه اول بازار دارویی ایران داشته باشیم. بررسی شیوههای عملکردی
شرکت داروسازی دکتر عبیدی در بازار دارویی ایران نشان میدهد که این شرکت به دلیل ساختار خصوصی خود توانسته است در زمانهای مختلف در مقابل تغییرات شرایط بازار و نیاز مشتریان، انعطافپذیری مناسبی از خود نشان داده و متناسب با سرعت نوآوریهای دارویی در دنیا پیش رود. جذب بهترین فارغالتحصیلان دانشگاهی و آموزش نیروی انسانی و از طرفی تمرکز بر ارزشهای سازمانی مانند نوآوری و کیفیت به رویکردی منتهی شده که نتیجه آن، عرضه سالانه بیش از ده داروی جدید و با کیفیت بالا با برند "دکتر عبیدی" بوده است به طوریکه پزشکان بتوانند با خاطری آسوده نسبت به کیفیت این محصولات، آنها را جایگزین محصولات شرکتهای خارجی کنند. از دیگر علل موفقیت و ماندگاری این شرکت داروسازی قدیمی توجه به همکاریهای بینالمللی بوده است بطوریکه طی سالهای گذشته پروژههای مشترک با چند شرکت اروپایی برای تولید دارو در خطوط این شرکت، منجر به نوسازی خطوط و نیز اصلاح فرآیندهای تولید در داروسازی دکتر عبیدی بر اساس استانداردهای شرکتهای بین المللی شده است که این موضوع بر روی کیفیت تمامی محصولات تولیدی داروسازی دکتر عبیدی و در نتیجه افزایش اعتماد تجویزکنندگان و مصرفکنندگان به آنها تاثیر بسزایی داشته است.
علاوه بر این عوامل میتوان از سختگیریهای مدیران شرکت داروسازی دکتر عبیدی در انتخاب باکیفیتترین مواد اولیه از منابع معتبر و نیز سرمایهگذاریهای کلان در حوزههای تحقیق و توسعه و کیفیت نیز نام برد.
شاید بتوان ابراز امیدواری کرد که ادامه توجه و تمرکز این شرکت بر نوآوری و کیفیت محصولات و همچنین پاسداری از جایگاه برند «دکتر عبیدی»، همچنان موجب اعتماد مردم و ارائهدهندگان خدمات سلامت در کشور به این برند دارویی باشد و داروسازی دکتر عبیدی بتواند با تکیه بر پشتوانه بینظیر و تاریخی خود که مرهون تلاشهای مرحوم دکتر عبیدی است و همچنین توجه دائمی به اقتضائات مدام در حال تغییر بازار به حرکت موفقیت آمیز خود ادامه دهد تا کشور ما نیز از داشتن یک برند ملی و قدیمی و البته همچنان موفق بهرهمند باشد.