کد خبر: ۴۷۲۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵

آتش‌سوزی خوابگاه دختران کنیا/7 کشته و 10 زخمی

خبرگزاری فرانسه روز شنبه به نقل از وزیر آموزش کنیا اعلام کرد که در آتش سوزی امروز در یک خوابگاه دختران دانش آموز در این شهر، 7 نفر کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
فِرِد ماتیانگی، وزیر آموزش کنیا در این خصوص گفت: آتشی که ساعت 2 بامداد (زمانی که دانش آموزان در خواب بودند) در خوابگاه دبیرستان 'مویی' که بیش از 100 دانش آموز نخبه در آن جا بسر می برند، تعدادی از دانش آموزان را سوزاند.

وی از زخمی شدن 10 تن دیگر در این حادثه خبر داد و افزود: شدت جراحت این داشن آموزان به حدی است که مقامات بیمارستانی امکان افزوده شدن تعداد کشته ها را زیاد دانسته اند.

ماتیانگی که همزمان جانشین وزیر کشور نیز هست، از شروع تحقیقات ویژه پلیس کنیا برای یافتن علت اصلی بروز این حادثه خبر داد و اعلام کرد که تا حصول نتیجه مطلوب برای افکار عمومی این مدرسه تا 2 هفته تعطیل خواهد بود.

وزیر آموزش کنیا اظهار داشت: پلیس بیش از همه درحال یافتن ارتباط میان این حادثه و آتش سوزی های زنجیره ای سال گذشته در یکصذ و 13 مدرسه این کشور ظرف مدت 3 ماه است.

به گفته ماتیانگی، سال گذشته در پی آن رویدادهای زنجیره ای 150 دانش آموز و 10 معلم به جرم آتش زدن مدارس و برخی خوابگاه های دانش آموزی این کشور با اهداف خاص مادی و فرهنگی دستیگر شدند.

براساس گزارش، وزارت آموزش کنیا، متهمان آن جرایم زنجیره ای وابسته به یک باند متصل به اداره امتحانات این وزارتخانه در مدارس بودند که با فروش سوالات امتحانی و پاسخنامه های آنها سود کلانی به جیب زده و برای انحراف افکار عمومی دست به چنین اقدام هولناکی زده بودند.

این گزارش حاکی است که برخی از دانش آموزان متهم در آن پرونده در اعتراض به تغییرات در تقویم آموزشی کشور و حتی سیاست های آموزشی خشن ماتیانگی، وزیر آموزش، خودسرانه چند مدرسه را آتش زده بودند.

تداوم 3 ماهه آن آتش سوزی ها که بیشتر مدارس متوسطه این کشور با دانش آموزان 13 تا 20 ساله را در بر می گرفت، خسارت زیادی به این مدارس وارد کرد و به تدریج آوربه یک بحران ملی در کنیا تبدیل شده بود.

به گزارش ایرنا، مدارسی که در آن ایام در کنیا طمعه آتش شده بودند در نقاط مختلف این کشور قرار دارند و بحران ناشی از آن پدیده به علت ویژگی فراگیر آن موجب تعجب همگان شده و از خطوط معمولی اختلافات قومی و نژادی، جغرافیایی یا اجتماعی و اقتصادی نیز فراتر رفته بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین