کد خبر: ۴۷۴۱۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
چالش اصلی برای ایران نفوذ عناصر طرفدار پاکستان در افغانستان است

تغییر استراتژی ترامپ درباره افغانستان/فرصتی چشمگیر برای ایران؟

تفییر استراتژی امریکا در افغانستان فرصت خوبی برای مقابله با جاه‌طلبی‌های پاکستان در مرزهای ایران و افغانستان و اقداماتی که انجام می‌دهد است. با این حال این یک نبرد سنگین خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «ماهان عابدین» کارشناس مسائل امنیتی در مقاله‌ای تحلیلی در سایت «میدل ایست ای» با اشاره به این که استراتژی دولت ترامپ در قبال افغانستان می‌تواند فرصتی چشمگیر برای ایران باشد، می‌نویسد: «گزارش‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۴ هزار سرباز جدید امریکایی به افغانستان اعزام می‌شوند که شامل نیروهای امداد‌رسان بخش هوایی و زمینی هستند. این مرحله تنها یکی از مراحل جنگ طولانی مدت در افغانستان خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، به نظر می‌رسد استراتژی امریکا بر این مبناست که فشار لازم علیه طالبان ایجاد کند تا سبب شود در هرگونه مذاکرات صلح آنان نفع نبرند. درباره استراتژی تازه ترامپ در قابل افغانستان باید واکنش همسایگان این کشور، یعنی ایران و پاکستان را سنجید. امریکا درصدد برآمده تا فشار بیشتری بر پاکستان به منظور کاهش روابط آن کشور با طالبان و دیگر گروه‌های ستیزه‌جو وارد نماید. برخلاف پاکستان، ایران سرمایه‌گذاری کمتری روی شورش در افغانستان انجام‌ داده است و اساسا به دنبال تغییر بنیادین روند سیاسی در کابل نیست. علیرغم آن‌که ایران از حضور گسترده نظامی امریکا در افغانستان راضی نیست اما چالش اصلی برای ایران نفوذ عناصر طرفدار پاکستان در افغانستان و ساختارهای سیاسی آن کشور است. 

تغییر استراتژی ترامپ درباره افغانستان/فرصتی چشمگیر برای ایران؟

این سایت می‌نویسد: مدیریت رویدادها و درگیری‌ها در افغانستان از زمان حمله شوروی در دسامبر ۱۹۷۹ میلادی به آن کشور یکی از مشکلات اصلی استراتژیک ایران بود. در داخل افغانستان نگرانی اصلی ایران این است که جاه‌طلبی‌های پاکستان به ضرر اقلیت شیعه در آن کشور تمام شود. متحد طبیعی پاکستان در افغانستان پشتون‌ها و متحدان قومیتی و فرهنگی ایران تاجیک‌های فارسی‌زبان هستند. از همین رو بود که ایران به احمد‌شاه مسعود برای مقابله با طالبان کمک می‌کرد. ایران متوجه شده که پاکستان خواستار توانمندسازی پشتون‌ها در افغانستان است. ایران به طور هدفمند برای رفع نقص‌ها و ضعف‌های خود در افغانستان عمل کرده است.

میدل ایست ای می‌نویسد یکی دیگر از نگرانی‌های کلیدی ایران این است که به نظر می‌رسد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در مقابل عناصر ضد‌ایرانی در آن کشور موضع محکمی ندارد به خصوص که روابطی نیز با جناح‌های متعدد حزب اسلامی دارد که به طور تاریخی نزدیک به پاکستان است. 

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و از مقام‌های سابق دولت افغانستان نیز اخیرا علیه ایران صحبت کرده و خواستار عدم مداخله تهران در امور داخلی افغانستان شده است. او درباره اختلاف بر سر منابع آب مشترک در رودخانه هلمند صحبت کرده است. مقام‌های افغانستان در اوایل ماه جولای نسبت به انتقاد روحانی رییس‌جمهوری ایران درباره پروژه‌های سدسازی افغانستان واکنش نشان دادند. عدم حل و فصل این اختلافات می‌تواند سبب تقویت عناصر ضد‌ایرانی در کابل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
1
البته اگر روسیه اجازه بدهد که مداخله بیجا نکنیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
1
بله فرصت طلایه که 38 سال گونی گونی دلار می دهید به افغانستان می خورد و به ایرانی ها فحش می دهند. بیت المال مردم را می دهید به افعانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
2
حدود چهل سال است که به این مفت خورها اجناس یارانه‌ای میدهند و حمایت می شوند تا اب را بر هامون ببندد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین