کد خبر: ۴۸۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
"اقلیت زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردارند"

اظهارات نوبخت درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، سپنتا نیکنام، بازداشت روزنامه‌نگاران، قانون کاتسا، پرداخت یارانه نقدی و ...

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه امروز شورای اجتماعی کشور به ریاست رییس جمهور، گفت: در این جلسه مباحث مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بررسی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
نوبخت در نشست خبری هفتگی خود که در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، افزود: 200 میلیارد تومان اعتبار جاری و 200 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در بودجه 96 پیش‌بینی شده بود که به رغم همه محدودیت ها، صددرصد این اعتبار تخصیص داده شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی در مورد مشکل بدهی های باشگاه های استقلال و پرسپولیس، افزود: دولت پرداخت بدهی دو باشگاه را متقبل می‌شود. کارگروهی گذشته‌ایم که میزان بدهی ها را احصاء کند. نمی‌گذاریم این دو باشگاه دچار مشکل شوند، شما هم نگران نباشید.

سخنگوی دولت: اقلیت زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردارند/ دنبال اقدامات اثربخش برای حل این موضوع هستیم

نوبخت همچنین درباره برنامه دولت برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، تصریح کرد: شما دیدگاه‌های دولت در این زمینه را می دانید و امیدواریم شرایطی فراهم شود که این کار به صورت سنجیده و با کمترین تنش انجام شود. ما سعی می کنیم دغدغه کسانی که دیدگاه متفاوت با دولت دارند را جذب کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع دولت در برابر اجرای قانون کاتسا در آمریکا، گفت: کارگروهی در شورای عالی امنیت ملی مامور این است که چنین اقداماتی را بررسی کرده و اعلام نتیجه کند که آیا برجام نقض شده است یا نه. این کارگروه اکنون فعال است و هر تصمیمی در شورای عالی امنیت ملی گرفته شود برای دولت محترم بوده و لازم الاجراست. البته دولت برای هر شرایطی طرح مناسبی دارد و ما کشوری نیستیم که با تشر آمریکا خود را ببازیم. آنها به قول خودشان تحریم های فلج کننده اجرا کردند اما رشد اقتصادی ما بیشتر شد. درست است که با این اقدامات مزاحمت هایی برای ما ایجاد می کنند اما کشور ما هم ظرفیت فراوانی دارد و ما تجارب زیادی هم در این زمینه داریم. ما برای تامین منافع خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در مورد تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر، اظهار کرد: دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در مجلس نمایندگان زرتشتی حضور دارند، تصریح کرد: ما دنبال یکسری اقدامات اثربخش هستیم که هم این موضوع حل شود و هم مسائل دیگری ایجاد نشود. رییس جمهور هم در جلسه قبلی هیات دولت به وزیر کشور دستور رسیدگی به این موضوع را داده است و امیدواریم این مشکل حل شود. در پیوست‌هایی که به همه وزرا داده شده است یک نسخه از منشور حقوق شهروندی هم ابلاغ شده و وزرا موظفند برنامه خود را برای اجرای حقوق شهروندی اعلام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای قطع کردن یا ادامه دادن یارانه های نقدی چیست، گفت: ماه آینده ماه تصمیم مجلس درباره چگونگی تامین منابع مالی سازمان هدفمندی یارانه ها و چگونگی مصرف آن است. مجلس بعد از اینکه تصمیم خود را گرفت ما هم در دولت نظر کارشناسی خود را اعلام می کنیم و تصمیم مجلس را اجرایی می‌کنیم.

وی در مورد زمان ارائه بودجه سال 97، افزود: پیش نویس بودجه 97 هنوز تهیه نشده است و ما در حال تهیه آن هستیم البته بودجه واقع بینانه تهیه شده و بر مبنای عملکرد دستگاه ها اختصاص می یابد.

نوبخت درباره میزان بدهی دولت به گندمکاران، تصریح کرد: بیش از 8.5 میلیون تن دولت گندم خرید کرده است که ارزش آن 11 هزار و 560 میلیارد تومان است که بیش از 80 درصد آن پرداخت شده و دو هزار میلیارد تومان باقیمانده قبل از 25 آبان پرداخت می شود.

خبرنگاری درباره انتقال آب از استان اصفهان به چهارمحال و بختیاری و مشکلات ایجاد شده در این زمینه پرسید که سخنگوی دولت در پاسخ اظهار کرد: ما به این موضوع ملی نگاه می کنیم نه استانی. در دو سال گذشته شش میلیارد دلار در زمینه آب سرمایه گذاری شده است. همچنین 18 هزار میلیارد تومان برای منابع آبی و تامین آب های ملی طرح های مختلفی ایجاد شده و تا پایان سال هم یک میلیارد دلار دیگر برای این طرح ها استفاده می شود تا از منابع آب استفاده بهینه ای شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در یک استان نباید خاص آن استان دیده شود زیرا سایر استان ها هم از این طرح ها بهره می برند، خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم طرح های آبی را بدون ایجاد تنش اجتماعی اجرا کنیم. ما از هیچ اقدامی برای تامین آب استان اصفهان فروگذار نمی کنیم البته باید الگوی کاشت هم اصلاح شود.

سخنگوی دولت در مورد نحوه تامین امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری، گفت: امنیت اقتصادی یک برآیندی از مولفه های مختلف از جمله بهبود فضای کسب و کار است. از شهریور 92 برنامه های دولت برای بهبود فضای کسب و کار انجام شده که نتیجه آن سرمایه گذاری خارجی قابل توجه بوده است و ما این برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم.

نوبخت درباره پرداخت یارانه به مطبوعات، گفت: 40 درصد یارانه مطبوعات در شش ماه اول سال پرداخت شده و مابقی آن هم در طول سال پرداخت می شود.

خبرنگاری با اشاره به بازداشت چند روزنامه‌نگار در ماه‌های اخیر از نوبخت پرسید که دولت چه زمانی می خواهد حقوق شهروندی را اجرا کند که وی در پاسخ گفت: دولت خود را به تحقق حقوق شهروندان متعهد کرده است. به تمام وزرا از جمله وزیر اطلاعات و فرهنگ یک نسخه از حقوق شهروندی داده شده و تاکید شده است که آنها باید برنامه های خود را در طول دو ماه برای اجرای حقوق شهروندی اعلام کنند. رییس جمهور به اجرای حقوق شهروندی متعهد است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که رای اعتماد مجلس به وزرای باقی مانده چه پیامی برای دولت دارد، اظهار کرد: این رای اعتماد پیام همکاری و تعامل بود و من از مجلس بسیار شاکر و قدردانم و امیدواریم این همکاری ها در موضوعات مختلف در آینده ادامه یابد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد میزان سپرده‌های ایرانی در بانکهای خارجی و اعلام رقم صد میلیارد دلار گفت: ما باید دارایی‌های ایران در خارج از کشور را تفکیک کنیم این دارایی ها به ذخایر ارزی بانک مرکزی سپرده صندوق توسعه ملی و حساب های بانک‌های ایرانی در بانکهای خاجری قابل تقسیم است. اینکه گفته شود با رفع تحریمها باید صد میلیارد دلار وارد کشور شود، یک تلقی عامیانه است زیرا این مبالغ تفکیک شده در خارج از کشور نگهداری می شود. مشکل سوییس هم اکنون حل شده است و هر کس در مورد میزان حسابهای ایران در خارج از کشور صحبت می کند در درجه اول باید این تفکیک بندی را در نظر بگیرد.

وی در مورد یکی از تصمیمات جلسه سران قوا مبنی بر جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: این تصمیم دیروز اتخاذ شده است و هنوز زود است که دستورالعملی برای آن تهیه شود. البته در این زمینه هم قانون و هم آیین نامه داریم و به سازمان سرمایه گذاری خارجی هم تاکید شده تا جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور را در اولویت قرار دهند.

به نوشته ایرنا، سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر هدف از برگزاری اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان خاطر نشان کرد: در سیاست خارجی ایران بر تحکیم روابط با همسایگان تاکید شده است. در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر گسترش مناسبات با همسایگان تاکید شده است. خوشبختانه جلسات مختلفی میان سران کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شده است که فردا هم شاهد برگزاری جلسه دیگری در ایران خواهیم بود. هدف این جلسات گسترش روابط با همسایگان بوده مخصوصا که ایران و روسیه در خصوص رویدادهای منطقه از جمله مقابله تروریسم دیدگاه مشابهی دارند. این جلسات برگزاری می‌شود تا راه‌حل مناسبی برای دستیابی منطقه به ثبات پیدا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین