کد خبر: ۴۸۶۶۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
بررسی گمانه‌زنی‌ها درباره محصورین؛ گشایشی در راه هست؟

پشت‌پرده «حصر» چه‌ می‌گذرد؟ «دوستی» دوست که بود؟

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهارات اخیر خود به شکل ملایم‌تری درباره موضوع حصر موضع‌گیری می‌کند که این مسأله احتمالا نشان‌دهنده اتفاقاتی است که در پشت‌پرده در این زمینه رخ می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- در پی دیدار اسماعیل دوستی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با یکی از محصورین(جزئیات بیشتر) روزنه‌ها و گمانه‌زنی‌های جدیدی درباره مسأله «حصر» به وجود آمده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، ماجرا از آنجا شروع شد که با اعتصاب غذای مهدی کروبی و پیامد آن، خروج نیروهای امنیتی از منزل وی برگ جدیدی از اتفاقات مربوط به حصر ورق خورد. به شکلی که پس از مدتی  اسماعیل دوستی به عنوان هم‌حزبی و هم‌قومی مهدی کروبی با موافقت نهادهای امنیتی در یک دیدار سه ساعته به گفت‌وگو و رایزنی با کروبی پرداخت. دیداری که بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی را نسبت به آینده رفع حصر امیدوارتر از گذشته کرده است. این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهارات اخیر خود(اینجا) به شکل ملایم‌تری درباره موضوع حصر موضع‌گیری می‌کند که این مسأله احتمالا نشان‌دهنده اتفاقاتی است که در پشت‌پرده در این زمینه رخ می‌دهد.

پشت‌پرده حصر چه می‌گذرد؟ گشایشی در راه هست؟ «دوستی» دوست که بود؟

شمخانی به‌تازگی و در نمایشگاه مطبوعات عنوان کرده که آقایان با هرکسی تمایل داشته باشند می‌توانند دیدار داشته باشند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. سخنانی که البته با واکنش حسین کروبی فرزند مهدی کروبی مواجه شد و وی در این زمینه عنوان کرد شرایط محصورین با آنچه شمخانی عنوان می‌کند متفاوت است و دیدار دوستی با پدرش نیز با هماهنگی کامل نهادهای امنیتی و به انتخاب آنها صورت گرفته است. با این وجود‌ اسماعیل دوستی به عنوان فعال سیاسی که پس از شش سال موفق شده به دیدار یکی از محصورین برود با عنوان اینکه مهدی کروبی در این دیدار پایبندی خود را به نظام و ولایت فقیه اعلام کرده افق‌های جدیدی را پیش‌روی مسئولان برای بازکردن گره «حصر» که مورد مطالبه بسیاری از اقشار جامعه نیز می‌باشد باز کرده است. 

دوستی همچنان عنوان می‌کند که احتمالا گشایش‌هایی در آینده در زمینه حصر صورت خواهد پذیرفت. این در حالی است که خبری از محصور دیگر در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود و هنوز هیچ کدام از فعالان سیاسی موفق نشده‌اند با نخست‌وزیر امام دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. با این وجود به نظر می‌رسد روحانی با پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 تلاش‌های قابل‌توجهی را برای حل این موضوع انجام داده و در حال رایزنی برای باز کردن گره کور «حصر» است. حتی به نظر می‌رسد مسئولان تصمیم‌گیر در این زمینه نیز با سعه‌صدر بیشتری با موضوع برخورد می‌کنند و دیگر از مواضع گذشته خبری نیست.

بدون شک رویکرد متعادل روحانی در مدیریت اجرایی کشور و رابطه مناسبی که با نهادهای سنتی قدرت ایجاد کرده در بهبود وضعیت آشتی ملی و همچنین اجماع ملی تأثیرگذار بوده است. روحانی تنها رییس‌جمهوری بوده که در رابطه‌اش با دفتر رهبری هیچ نوسانی وجود نداشته و اتفاقا روز به روز در حال تحکیم رابطه حسنه خود با رهبری نظام است. مسأله‌ای که در شرایط کنونی که کشور با چالش‌های جدی در زمینه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است سبب اطمینان‌خاطر نظام و در نتیجه نرم‌شدن برخی نهادهای قدرت در مقابل برخی منتقدین شده است.

یکی از ویژگی‌های بارز تفکر میانه‌روی در علم سیاست،حساس نشدن جریان‌های متعارض نسب به یکدیگر و تعامل بیشتر گروه‌ها و تفکرات سیاسی با یکدیگر است. اتفاقی که به نظر می‌رسد در دولت دوم روحانی در حال رخ دادن است و سبب شده که دو طیف رادیکال دو جریان سیاسی به حاشیه کشیده شوند و محوریت مدیریت کشور در اختیار معتدلین و میانه روها قرار بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
2
0
اگر شما اتش بیار معرکه نباشید مشکل حل می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
..... رجال قحطی بود
لرستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
آقای دوستی که تا کنون فقط فایده اصلاحات را برده است بدون کوچکترین هزینه.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین