کد خبر: ۴۹۰۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸

غلظت ذرات معلق چه پیام بهداشتی دارند؟

ذرات معلق آلاینده هوای شهر تهران که عبارت از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون هستند، هر کدام میزان آلوگی هوا طی یک روز را نشان می‌دهند و پیامی بهداشتی برای افراد جامعه در پی دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
 هنگامی که شاخص کیفیت هوا طی ۲۴ ساعت بر اساس ذرات PM۱۰ بین عدد صفر تا ۵۴ و PM۲.۵ نیز بین عدد صفر تا ۱۵.۴ باشد، هوا در شرایط سالم است و هیچ گونه عوارض بهداشتی ندارد اما زمانی‌که که PM۱۰ از عدد ۵۴ فراتر رود کیفیت هوا در شرایط متوسط قرار می‌گیرد و تا عدد ۱۵۴ در شرایط متوسط است در این زمان PM۲.۵ بین عدد ۱۵.۵ تا ۳۵ است. در این شرایط احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان وجود دارد.

مواقعی که عدد ۱۵۵ تا ۲۵۴ شاخص PM۱۰ باشد احتمال افزایش بروز علائم تنفسی در افراد حساس وجود دارد و بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان تشدید می‌شود. در این شرایط به اصطلاح می‌گویند هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است که PM۲.۵ آن بین عدد ۳۵.۱ تا ۶۵.۴ است.

به گزارش ایسنا،زمانی می‌گوییم هوا ناسالم است که PM۱۰ بین عدد ۲۵۵ تا ۳۵۴ و PM۲.۵ بین ۶۵.۵ تا ۱۵۰.۴ باشد. این شرایط کیفی هوا سبب افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی، مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هنگامی که  PM۱۰ بین عدد ۳۵۵ تا ۴۲۴ باشد، هوا بسیار ناسالم  و به اصطلاح بنفش رنگ است. در این شرایط PM۲.۵  عدد ۱۵۰.۵ تا ۲۵۰.۴ را نشان می‌دهد و عوارض بهداشتی آن عبارت است از افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت.

PM۱۰ بالاتر از ۴۲۴ و PM۲.۵ بالاتر از ۲۵۰.۴ سبب افزایش شدید بیماری‌های قلبی و ریوی، مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش شدید علائم تنفسی در کل جمعیت می‌شود که تفسیر کیفی آن عبارت از شرایط خطرناک است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین