کد خبر: ۴۹۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۹

رایس و متکی همزمان در مالزی

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آگاه در سفارت ایران،‌ منوچهر متکی وزیر خارجه ایران برای دیداری دو روزه با سیدحمید البار، همتای مالزیایی خود عازم این کشور شده است. 

جزئیات بیشتری از اهداف این سفر اعلام نشده است. اما یک مقام وزارت خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا هدف ازسفر متکی در مورد بحران خاورمیانه است پاسخ داد بله، اینطور فکر می کنم. 

این سفر که برای مقامات مالزی نیز غافلگیر کننده بود در پی گسترش دامنه درگیری ها بین نیروهای اسرائیل و حزب الله لبنان صورت می گیرد. آسوشیتدپرس می افزاید مالزی به زودی میزبان اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی،‌ بزرگترین سازمان سیاسی مسلمانان جهان خواهد بود تا به بررسی راه حل های پایان دادن به بحران خاورمیانه بپردازند. 

گفته می شود این اجلاس روز 11 مرداد در مالزی برگزار می شود و انتظار می رود بین 15 تا 20 تن از رهبران 52 کشور عضو این سازمان در این اجلاس فوق العاده شرکت کنند. 

سفر منوچهر متکی از تاجیکستان به مالزی همزمان با ورود کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور صورت گرفت که پس از اجلاس رم مستقیما وارد کوالالامپور شد. این از معدود مواردی است که این دو مقام ایرانی و آمریکایی در یک محل حضور می یابند. 

او قصد دارد در کنفرانسی امنیتی که با حضور وزرای خارجه کشورهای منطقه و قدرت های غربی با هدف رسیدگی به مناقشه هسته ای کره شمالی برگزار می شود شرکت کند. خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود احتمال دارد رایس در این کنفرانس با وزیر امور خارجه کره شمالی نیز دیدار کند. 

«آ سه ‌آن» از کره شمالی خواسته بود در نشست کوالالامپور گفت‌وگوهای هسته ای با 6 کشور طرف مذاکره با این کشور را از سر بگیرد. 

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش دیگری به نقل از رایس خبر داد که او پیش بینی نمی کند مذاکرات 6 جانبه هسته ای با کره شمالی در اجلاس کوالالامپور انجام گیرد.
او گفت هر زمان که نمایندگان 6 کشور مذاکره کننده با کره جنوبی اعلام آمادگی کنند، من آماده حضور در این مذاکرات هستم ولی فعلا هیچ نشانه ای از تمایل کره شمالی به از سر گرفتن این گفت‌وگوهای هسته ای دیده نمی شود. 

کره شمالی از ماه نوامبر گذشته مذاکرات هسته ای را متوقف کرده است و آزمایش های موشکی اخیر این کشور نیز نگرانی های گسترده ای را برانگیخته بود. 

سفر مشترک متکی و رایس به مالزی در حالی صورت می گیرد که رایس روز گذشته در اجلاس رم که با هدف یافتن راه حلی برای بحران خاورمیانه تشکیل شده بود بار دیگر ایران و سوریه را به حمایت از حزب الله و دامن زدن به بحران خاورمیانه متهم کرد.
به گزارش رویترز، رایس مدعی شد اگر ایران و سوریه به تلاش های آمریکا برای برقراری آتش بس در منطقه ضربه بزنند با انزوای بین المللی مواجه خواهند شد. 

این سخنان رایس در حالی بیان می شود که این کشور با درخواست های جهانی با آتش بس و توقف حملات اسرائیل به لبنان مخالفت کرده است و تمایلی به اعزام نیروهای حافظ صلح به منطقه نشان نمی دهد. 

کنفرانس رم نیز روز گذشته بدون رسیدن به راه حلی عملی برای توقف خشونت ها تنها با صدور بیانیه ای که خواستار خویشتنداری بیشتر اسرائیل و اجازه دادن به ارسال کمک های بشر دوستانه به لبنان بود،‌به کار خود پایان داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین