کد خبر: ۴۹۵۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۲

دیابت به سیستم ادراری بیمار آسیب می‌زند

رییس دپارتمان ارولوژی دانشگاه شیکاکو گفت: علاوه بر ایجاد عفونت های ادراری، مشکل دیگری که در دیابتی‌ها ایجاد می‌شود، مختل شدن کار سیستم عصبی خودکار مثانه است.
آفتاب‌‌نیوز :
پروفسور اروین کوجانچیچ که در ایران حضور دارد، گفت: سیستم عصبی خودکار مثانه، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد با این که مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه را تخلیه می‌کند.

به گزارش انجمن نورویورولوژی، وی خاطرنشان کرد: در مثانه دو فاز پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد که در افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شود که کاملاً طبیعی است و چون اعصاب درست پیام را نمی‌رسانند ادرار خوب تخلیه نمی‌شود، اما فرد فکر می‌کند که کاملاً تخلیه ‌شده است.

کوجانچیچ با اشاره به وجود زیر شاخه نورویورولوژی در اورولوژی گفت: متخصصان نورویورولوژی با تشخیص به ‌موقع این وضعیت به درمان بیمار کمک می‌کنند.

رییس دپارتمان ارولوژی دانشگاه شیکاکو با اشاره به ارتباط دیابت و مشکلات دفع ادرار، گفت: ممکن است دست و پنجه نرم کردن با چنین مشکلاتی، زندگی و کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه دارند.

وی در خصوص مشکلات بیماران دیابتی در دفع ادرار گفت: مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شوند، اما زمانی که فرد دیابت دارد، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری برای او زودتر رخ می‌دهد.

کوجانچیچ افزود: این بدان دلیل است که دیابت موجب آسیب به عصب‌هایی می‌شود که مسئول سلامت و کارکرد سیستم ادراری است. به‌طورکلی زن‌ها بیشتر از مردها دچار ترشح و یا بی‌اختیاری ادرار هستند و این به دلیل ساختار آناتومیک و تغییرات بدن در زمان حاملگی و زایمان است. مردها بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد حالب می‌ شوند.

رییس دپارتمان ارولوژی ایلینوی شیکاگو تصریح کرد: دیابت یک بیماری شایع متابولیک در دنیا است و روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است و فردی که دچار دیابت می‌شود هم مشکل عروقی پیدا می‌کند و هم مثانه دچار مشکلات عدیده می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین