کد خبر: ۴۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۴ - ۰۸:۵۰

رویکرد مثبت ایران ، ضعف اروپا

آفتاب‌‌نیوز : از آن زمان که ایران در خواست سه کشور اروپایی آلمان ، فرانسه و انگلیس را برای گفتگوهای دیپلماتیک پذیرفت ، خاطر نشان ساخت تنها در صورتی به این  مذاکرات ادامه می دهد که طرفین بر اساس تعهدات و قراردادهای پیش روند .
 
پس از نشست تهران در ماه اکتبر سال 2003 میلادی اروپا در مقابل تعلیق غنی سازی اورانیوم ایران متعهد شد که زمینه را برای از سرگیری روابط اقتصادی اتحادیه اروپایی و ایران فراهم کند . 

سه کشور اروپایی همچنین اعلام کردند در ازای ارائه و تصويب لايحه استفاده صلح‌آ‌ميز از تكنولوژي هسته‌اي شامل قطع هميشگي توليد، ذخيره‌سازي و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي در مجلس زمینه لازم را برای تضمين دستيابي ايران به بازار مالي و سرمايه‌گذاري خصوصي و منابع سرمايه‌گذاري اروپا فراهم می کند . 

کشورهای اروپایی در ادامه تصریح کردند که ایران را بعنوان يك منبع بزرگ تأمين انرژي اروپا خواهند شناساند . 

اما براستی اروپا حتی به گوشه کوچکی از این موارد جامه عمل پوشاند ؟ آیا اروپایی ها پس از آنکه ایران بطور داوطلبانه غنی سازی را به حالت تعلیق در آوردند ذره ای تحرک برای انجام تعهدات تهران از خود نشان دادند ؟ 

جالب است بدانیم عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در قبال ایران به اینجا ختم نمی شود . 

سه کشور مهم اتحادیه اروپایی در ازای ارائه پروتكل الحاقي به مجلس براي تصويب ، تقويت مكانيزم‌هاي كنترلي صادرات قانوني، اعلام خط‌ مشي غني‌سازي اورانيوم با درصد غني‌سازي پايين، اعلام خط‌مشي تبديل كل اورانيوم غني‌شده به ميله‌هاي سوخت ، مونتاژ، نصب و آزمايش سه هزار دستگاه سانتريفيوژ در نطنز متهعد شدند که خط‌ مشي خود را براي تضمين دستيابي ايران به تكنولوژي پيشرفته و هسته‌اي اعلام کنند همچنین 
مشاركت خود را در ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي در ايران ابراز داشته و قرارداد ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي را به امضا برسانند . 

ایران پایبندی خود را به تمامی موارد مذکور نشان داد اما بار دیگر نیز شاهد عدم پایبندی اروپایی ها بودیم . 

با این حال ، ایران که در راستای جلب اعتماد بین المللی گام بر می داشت و در صدد شفاف سازی هر چه بیشتر فعالیتهای هسته ای خود بود برای آنکه نشان دهد  حتی در اندیشه دستیابی به اهداف نظامی نیست دست به افزایش سطح همکاریهای خود زد . 

ایران با ارائه مجوز به بازرسان آژانس بین المللی و بازرسی های متعدد و علاقمندی به تداوم گفتگوها بار دیگر ثابت کرد که چیزی برای مخفی نگهداشتن ندارد .

اما گویی اروپایی ها همکاری های بیشتر ایرانی ها را وظیفه قلمداد کردند. آنها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه دامنه خواست های خود را نیز افزایش دادند . 

ایران و اروپا در گام بعدی تعهداتی را مطرح کردند که برای آن نیز زمان مشخصی تعیین نشده بود . اروپا در قبال تدوين تمامي اقدامات لازم براي تطبيق قوانين در استفاده صلح‌آميز از تكنولوژي هسته‌اي، شامل منع هميشگي توليد، ذخيره‌سازي و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي در مجلس ايران و  اجازه حضور هميشگي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خاطر نشان ساخت که
زمینه لازم برای وضعيت تجاري ايران تحت مقررات كنترل صادرات گروه هشت را فراهم کرده و  در خصوص ارسال سوخت مورد نظر براي رآكتورهاي هسته‌اي در تكميل سوخت توليد داخل ايران ضمانت قطعی داده و پيگيري‌هاي اتحاديه اروپا براي تأسيس يك منطقه عاري از سلاح‌هاي كشتارجمعي در خاورميانه را با جدیت دنبال کند . 

این در حالی است که شواهد امر حاکی از خلف وعده اروپایی هاست . 

از آخرین تعهدات اروپا می توان به شروع ساخت نيروگاههاي هسته‌اي در ايران به وسيله سه كشور و ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و نهايي كردن قراردادهاي تجهيزات دفاعي اشاره کرد که باز هم شاهد هیچگونه اقدامی از طرف اروپایی نبودیم . 

علیرغم تمامی نا همسویی ملموس اروپایی ها اکنون شاهد آن هستیم که دکتر " حسن روحانی " دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان که ریاست تیم مذاکره کننده هسته ای را نیز بر عهده دارد در گفتگویی می گوید که ما نمی توانیم مذاکره با اروپا را ادامه دهیم بدون اینکه بخشی از فعالیتهای ما آغاز شده باشد ، بنابراین ما با مذاکره موافقیم و می توانیم ماهها نیز مذاکره را ادامه دهیم ولی حتما با شرایط فعلی نمی توانیم این کار را انجام دهیم ، باید بخشی از فعالیتهای خود را آغاز کنیم . 

" حسین موسویان " یکی از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای معتقد است که اتحادیه اروپایی و ایران بن بست ایجاد شده در گفتگوها را نخواهند شکست مگر اینکه اروپایی ها انگیزه های مهمی همچون قرارداد 10 راکتور را به ایران پیشنهاد دهند.

آیا براستی اروپایی ها چنین خواهند کرد ؟ آیا اروپا چله خلف وعده های خود را خواهد شکست ؟

شاید مذاکرات پیش روی ایران و اروپا پاسخی را برای پرسشهای مطرح شده در بر داشته باشد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین