کد خبر: ۴۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۱
تحریم ایران از منظر نیویورک‌تایمز

ائتلاف شکننده آمریکا در آستانه فروپاشی

آفتاب‌‌نیوز :

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌افزاید: پاسخ 21 صفحه‌ای تهران به پیشنهاد غرب، قطعاً حاوی موافقت با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم نیست، بنابراین اکنون رایس با پرسشی جدی روبرو شده است، «چگونه می‌توان ائتلاف حامیان آمریکا را بر سر برخورد با ایران کنار یکدیگر نگاه داشت؟»
گذشته از 5 عضو دایم شورای امنیت که توافق یا به عبارت بهتر عدم مخالفت آنها با تصویب هر نوع تحریمی علیه ایران ضروری است، مشکل اصلی آمریکا را باید در عدم همراهی کشورهای کوچک شورای امنیت با این کشور دانست. 

نیویورک تایمز می‌نویسد: بحران لبنان و امتناع آمریکا و بریتانیا برای پایان دادن سریع به درگیری‌ها و اکنون عدم تمایل فرانسه به اعزام نیرو به منطقه، می‌تواند باعث خشم کشورهای دیگر عضو شورای امنیت شده و آنان را به جبهه حامیان ایران، یعنی چین و روسیه براند. 

در چنین شرایطی حتی اگر چین و روسیه از حق وتوی خود هم استفاده نکنند باز هم احتمال شکست طرح آمریکا برای تصویب ترحیم علیه تهران وجود دارد. 

این روزنامه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید: نگرانی اصلی این است که اگر تحریم‌ها تصویب هم بشوند، تاثیر چندانی نخواهند داشت. سابقه تحریم‌های سازمان ملل این موضوع را نشان داده است. اما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ دیپلمات‌های اروپایی راه حلی ندارند اما بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند: آمریکا دردسرهای بسیار زیادی برای ما به وجود آ‌ورده است. اروپا با حمایت از کاخ سفید درگیر سه گرداب جدی است: افغانستان، عراق و لبنان. هیچ‌کس نمی‌خواهد با حمایت از آمریکا خود را وارد گردابی جدی‌تر کند. 

نیویورک تایمز از منابع مطلع در داخل کاخ سفید می‌گوید: رایس توانسته است موافقت روسیه را برای تحریمی ابتدایی علیه ایران جلب کند. روسیه به هیچ وجه حاضر نیست با تحریمی جدی‌تر موافقت کند. چین را هم باید به روسیه افزود تا صف حامیان قدرتمند ایران تکمیل شود. مسکو تاکنون تنها به رایس وعده داده است، تا در صورت سرباز زدن تهران از تعلیق غنی‌سازی با تحریم‌های مختصری در حد ممنویت انتقال فن‌آوری نظامی و محدودیت سفر مقامات ایرانی موافقت کند. اما پس از این تحریم‌های ناکارآمد چه خواهد شد؟ روس‌ها ترجیح می‌دهند به این مساله پاسخی نداده و تنها اصرار بورزند که حمایت آنها از تحریم ایران به همین حد محدود می‌شود. تحریم گسترده ایران، خطر جدی دیگری را هم متوجه صفوف حامیان آمریکا می‌کند. شرکت‌های فرانسوی، علاوه بر همتایان روس و چینی خود، در صنایع نفتی ایران حضور گسترده‌ای دارند. بدیهی است که اگر بحث تحریم گسترده ایران مطرح شود، فرانسوی‌ها هم به تدریج به سمت مخالفان رانده خواهند شد». 

به نوشته نیویورک تایمز منافع اقتصادی کلان چین، روسیه و فرانسه در ارتباط با ایران، مانعی جدی برای اعمال تحریم‌های گسترده، مطابق میل آمریکاست. حامیان آمریکا ترجیح می‌دهند حمایت خود از سیاست‌های فرامرزی بوش را تا حدی ادامه دهند که منافع خودشان به خطر نیافتد. در چنین شرایطی با توجه به اوضاع نابسامان عراق، افغانستان و اکنون لبنان، که همگی متاثر از دیپلماسی آمریکا در منطقه هستند، نمی‌توان انتظار داشت چنین تحریم‌هایی حتی در صورت اعمال هم، شانس چندانی برای موفقیت داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین