کد خبر: ۵۰۰۷۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

گزارش محرمانه سپاه و اطلاعات/در جلسه غیرعلنی مجلس درباره اعتراض‌ها چه گذشت؟

مجلس روز گذشته میزبان وزراي اطلاعات و کشور، فرمانده نيروي انتظامي، معاون فرمانده سپاه و رئيس صداوسيما بود.
آفتاب‌‌نیوز :
اطلاع‌رساني درباره يک جلسه مهم و غيرعلني در مجلس با زبان ايماواشاره بيان شده و مفهوم نيست. بهارستاني‌ها روز گذشته نشست غيرعلني داشتند. محورها هم مشخص بود؛ تحليل مسائل روز، فيلترينگ تلگرام، بازداشتي‌ها و جمع‌بندي ماجرا. 

به گزارش آفتاب‌نیو، اين جلسه مشورتي با حضور وزراي اطلاعات و کشور، سردار سلامي، معاون سپاه پاسداران، سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي و علي‌عسگري، رئيس صداوسيما، برگزار شد. بهروز نعمتي، سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس، مأمور شده تا درباره اين جلسه نکاتي را مطرح کند؛ نکاتي مبهم، غيرشفاف و ناکامل. او جابه‌جا از واژه اغتشاش استفاده مي‌کند، آن‌هم در شرايطي که بسياري از مردمي که به خيابان آمده بودند، نه بناي اغتشاش که ازقضا بناي اعتراض داشتند. سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران درباره استفاده از لفظ اغتشاش براي بيان رسانه‌اي اعتراض، گفته: «در مقطعي اعتراض‌ها به وضعيت معيشتي مردم بود؛ اما در ادامه با تخريب اموال عمومي و آسيب به مجموعه‌هاي مختلف ازجمله بانک‌ها همراه شد؛ بنابراين جز اغتشاش نمي‌توان نامي بر آن گذاشت». درباره اينکه در اين جلسه غيرعلني چه گذشته است، در يک نشست خبري گفته: «رفع فيلتر تلگرام بر اساس تعهدات لازم به ايران خواهد بود. درباره فيلترينگ تلگرام قرار شد تمهيدات لازم برای رفع آن تعبيه شود، البته اين اقدام به تعهدات مجموعه تلگرام به ايران بستگي دارد؛ زيرا فضاي موجود و اقدام معاندان عليه نظام جمهوري اسلامي به واسطه دستگاه‌هاي اطلاع‌رساني تلگرام انجام گرفت». 

وزیر اطلاعات گفت ناآرامی‌ها به واسطه یک جریان سیاسی از مشهد شروع شده؛ همچنین یک عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران‌آنلاین» توضیحاتی درباره سخنان وزرای اطلاعات و کشور در جلسه غیرعلنی مجلس و مسائل مطرح‌شده ارائه کرد. «جلال میرزایی» درباره طرح مسئله بازداشت دانشجویان در این جلسه توضیح داد: «دانشجویان و فضای دانشگاهی کشور در این اتفاقات حضور چندان جدی‌اي نداشتند و ما نباید مسئله دانشگاه‌ها را بیش از اندازه پررنگ کنیم، چون این کار باعث زیرفشاررفتن بیشتر فضای دانشگاه‌ها خواهد شد». او افزود: «به گفته وزیر کشور دانشجویان تنها شش درصد از کل تعداد بازداشتی‌ها را تشکیل می‌دهند و عموم دانشجویانی هم که بازداشت شده‌اند نه به واسطه خط و مشی سیاسی، بلکه به دلیل حضور در ناآرامی‌ها بوده است». نماینده ایلام درباره نهادهای بازداشت‌کننده این افراد هم گفت: «در این ماجرا همه دستگاه‌های امنیتی به فراخور مسئولیت و موقعیت خود اقدام به برخورد با افراد و بازداشت عده‌ای کرده‌اند». میرزایی همچنین درباره توضیحات وزیر اطلاعات هم گفت: «آقای علوی معتقد بودند در شکل‌گیری این ناآرامی‌ها چند علت و دلیل به صورت هم‌زمان و موازی مؤثر بوده‌اند و نمی‌شود گفت کل ماجرا توسط هدایت خارجی به وجود آمده است». این نماینده مجلس درباره توضیحات وزیر اطلاعات درباره شروع این ناآرامی‌ها هم گفت: «آقای علوی توضیح داد که بر اساس بررسی‌های وزارت اطلاعات مشخص شده که ناآرامی‌ها از مشهد و به واسطه اقدامات یک جریان سیاسی داخلی آغاز شده اما این اعتراضات خیلی سریع و ظرف چند ساعت از دست و مدیریت این جریان خارج شده است». او ادامه داد: «در این جلسه همچنین اشاره شد که ائمه جمعه با تأکید چندساله بر نارضایتی‌ها و کمبودهای کشور در شکل‌گیری این اتفاقات بی‌تأثیر نبوده‌اند و سخنان آنها به همراه تبلیغات برخی تریبون‌های دیگر باعث شدت‌یافتن احساس محرومیت در مردم شده‌ است».

نمايندگان از گزارش سطحي دوستان راضي نشدند

هدايت‌الله خادمي، نماينده مردم شهرستان ايذه، اما روايت متفاوتي از ‌جلسه دارد؛ اينکه «نمايندگان از اين گزارش سطحي که دوستان ارائه دادند، راضي نشدند. مطالب عنوان‌شده همان‌هايي بود که مي‌دانستيم و موضوع جديدي در اين گزارش‌ها مشاهده نکرديم. خيلي از جوانان ايذه از مشکل بي‌کاري رنج مي‌برند. معتقدم اگر اشتغال وجود داشته باشد، جوانان و مردم زندگي خود را مي‌کنند. اينکه  افرادي که در تجمعات ايذه بازداشت شده‌اند، غالبا نوجوانان و جوانان بين ۱۶ تا ۲۴ سال هستند. به حاضران از نهادهاي ديگر گفتم بیشتر بازداشت‌شدگان جوانان و نوجوانان هستند، عنايت ويژه به آنها داشته باشند و کساني را که نقش اساسي در اين تجمعات نداشته‌اند، زود‌تر آزاد کنند». نماينده مردم ايذه در پاسخ به پرسش ايلنا درباره حضور رئيس صداوسيما در جلسه غيرعلني روز گذشته مجلس نيز گفته: «ايشان درباره اينکه چگونه اطلاع‌رساني کردند، چرا هم‌زمان با شروع اين موضوعات اطلاع‌رساني نشده يا اينکه چرا بعد از يکي، دو روز دست به اطلاع‌رساني زده‌اند، توضيحاتي را ارائه کردند».

رفع فيلترينگ تلگرام به شرط‌و‌شروط

نعمتي در توضيح رفع فيلتر تلگرام گفته: «وزارتخانه‌هاي ارتباطات و اطلاعات نيز موظف به اتخاذ تمهيدات لازم در اين زمينه و ارائه گزارش آن به کميسيون‌هاي آموزش، تحقيقات و امنيت ملي مجلس شدند. در واقع به نظر مي‌رسد مذاکراتي بين وزير ارتباطات و مجموعه تلگرام انجام گرفته که با توجه به تأکيد نمايندگان و مسئولان امنيتي، رفع فيلتر منوط به تعهد اين مجموعه به ايران خواهد بود». درباره ابعاد مختلف تجمع‌هاي اخير در حضور مسئولان امنيتي نکاتي مطرح مي‌شود و نمايندگان و کميسيون‌هاي مختلف نيز مواردي را اعلام مي‌کنند.

گزارش محرمانه سپاه و اطلاعات

تشکر رئيس مجلس از اقدامات مؤثر ناجا و سپاه، گويا ديگر محوري است که حالا نعمتي آن را در اين نشست خبري مطرح مي‌کند. نعمتي در بخش ديگري از سخنانش گفته: «رئيس مجلس تأکيد داشته اگر کسي بي‌گناه و به اشتباه بازداشت شده نيز بايد به‌طور دقيق بررسي و مشکلات آنها مرتفع شود. تعدادي در جريان اغتشاشات اخير بازداشت شده‌‌اند؛ اما آمار مشخصي از سوی وزير کشور مطرح نشد، البته وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران گزارشي درباره بازداشت‌شدگان به کميسيون امنيت ملي مجلس ارائه خواهند کرد».

کلي‌گويي درباره بازداشت دانشجويان

نمايندگان و لاريجاني نيز درباره دانشجويان بازداشتي موضوعاتي را مطرح کردند؛ بر همين اساس، از وزارت اطلاعات درخواست شد ضمن پيگيري، گزارش نهايي را به کميسيون امنيت ملي مجلس ارائه کند. نعمتي با اشاره به گزارش رئيس صداوسيما و گلايه‌هاي برخي نمايندگان درباره شفافيت‌نداشتن رسانه ملي، به ايلنا گفته: «انتقادهايي از نحوه اطلاع‌رساني رسانه ملي و پيشي‌گرفتن برخي سايت‌هاي معاند مطرح کردند، به همين خاطر  قرار شد کوتاهي و قصور اين مجموعه بعد از اين مرتفع شود».  در اين نشست همچنين سردار سلامي به‌طور مفصل گزارشي را ارائه کرد و درباره اقدامات نيروي انتظامي و بسيج توضيحاتي داد.

هيچ دانشجويي در بازداشت نيروي انتظامي نيست

فاطمه سعيدي، نماينده پيگير وضعيت دانشجويان بازداشت شده نیز نوشت: نخستين جلسه كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي روزگذشته(يكشنبه) در مجلس شوراي اسلامي تشكيل شد. در اين جلسه از دو نفر از دانشجويان دعوت شد تا اگر اطلاعاتي درباره وضعيت بازداشت‌شدگان دارند، به نمايندگان ارائه كنند. در اين جلسه تلاش كرديم تا اطلاعاتمان را تكميل كنيم. خوشبختانه دانشجويان حاضر در جلسه نيز اطلاعات خوبي در اختيار ما گذاشتند. فراكسيون اميد با جديت به‌دنبال حل مشكل بازداشتي‌هاست. در‌‌همين‌راستا، امروز با سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي و آقاي علوي، وزير اطلاعات نيز گفت‌وگو كردم. آقاي اشتري اعلام كرد هيچ دانشجويي در بازداشت نيروي انتظامي نيست و تمامي بازداشت‌شده‌ها ازسوی نيروي انتظامي آزاد شده‌اند.  وزير اطلاعات نيز اعلام كرد در يك تا دو روز آينده بازداشتي‌هاي ساير نهادها نيز به‌تدريج آزاد خواهند شد. كميته پيگيري با جديت مشغول بررسي است و از دانشجويان و خانواده‌هاي بازداشتي مي‌خواهيم تا اگر اطلاعاتي دارند در اختيارمان بگذارند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
با سلام
نمایندگان محترم مجلس - وزرای محترم دولت - دولت عزیز -قوه قضائیه بزرگوار در شیراز-پایگاه هوائی شهید دوران در جاده پایگاه و در کنار فرودگاه شهید دستغیب که یک پایگاه هوائی است در یک منطقه شهری قرار گرفته است اگر چه وسط شهر نیست اما از مرکز شهر هم 10 دقیقه بیشتر فاصله ندارد شما که دلسوزان مملکت هستید . یک 1 ساعت از وقت خود را صرف کنید و وارد پایگاه هوائی شهید دوران که در بهترین نقطه شهر قرار دارد شوید، 70 هکتار زمین کشاورزی اجاره داده شده است که برنج - کلم - صیفی جات در آن کاشته می شود و این محصولات آب زیادی لازم دارند درختان چندین ساله در یک قدمی این زمین ها از بی آبی خشک شده اند آب -برق -گاز -مدرسه-درمانگاه-جاده و تمامی امکانات شهری در اینجا قرار دارد آیا سزاوار است که مردمی این چنین بی خانمان در دور افتاده ترین محله های حاشیه شهرشیراز و بدون امکانات زندگی کنند و هکتار ها زمین به آپارتمان تبدیل نشود و آبیار ی این ها باعث خشک شدن درختان بیشماری گردد.حتی برای کارمندان خود خانه سازمانی نساخته اند ولی 70 هکتار زمین در بهترین نقطه شیراز به کشت برنج که مخصوص شمال کشور که استان پر بارشی است اختصاص داده شده در حق جنگل و درختان و تولید اکسیژن برای مردم است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین