کد خبر: ۵۰۰۹۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲

وضعیت غم‌انگیز خانواده ۴ نفره اسکیزوفرنی+تصاویر

امیررضا و امیرحسین به ترتیب ۱۳ و ۶ سال سن دارند که در یکی از محله های شهر «کاشان» با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند. اینطور که روانشناس آنها می‌گوید، سه سال است با خوردن قرص‌های پدر و مادرشان که هر دوی آنها هم از اسکیزوفرنی حاد رنج می‌برند به خواب رفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی، نوعی اختلال روانی است که با علائمی همچون از کارافتادگی فرآیندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف همراه است. این بیماری یکی از وخیم‌ترین بیماری‌های روان‌شناختی محسوب می‌شود. ژنتیک، محیط اولیه، نوروبیولوژی و فرآیندهای روانی و اجتماعی از عوامل مؤثر در این بیماری عنوان شده و گفته می‌شود برخی مواد مخدر و داروها نیز باعث ایجاد یا تشدید علائم آن می‌شوند. روان‌درمانی و توانبخشی حرفه‌ای و اجتماعی در روند درمان این بیماری، تاثیرگذار است. در موارد جدی‌تر - که امکان ایجاد خطر برای شخص بیمار و دیگران وجود دارد - ممکن است به بستری اجباری بیمار نیاز باشد. توهم، تکلم و تفکر آشفته به همراه اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی، عدم تمرکز، زوال بهداشت فردی و اختلال در خواب، از مشخصه‌های فرد مبتلا به این بیماری است.

 به گزارش آفتاب‌نیوز، امیررضا و امیرحسین به ترتیب ۱۳ و ۶ سال سن دارند که در یکی از محله های شهر «کاشان» با پدر و مادرشان زندگی می‌کنند. اینطور که روانشناس آنها می‌گوید، سه سال است با خوردن قرص‌های پدر و مادرشان که هر دوی آنها هم از اسکیزوفرنی حاد رنج می‌برند به خواب رفته‌اند.

 تاول‌های روی دست‌های امیرحسین، بخاطر سوختگی با آب جوش است. مادرش، زهره، می‌گوید: «کتری و قوری خراب است و مدام می‌سوزیم».

 ۱۳ سال، زمانی است که باید دبستان را تمام کرده باشی و میان قد کشیدنت طعم هر چیزی را یاد بگیری. اینکه دست‌ها زخمی می‌شوند و کسی باید باشد تا با دلشوره و شاید کمی تنبیه، زخم‌هات را ببندد اما این کار از دست زهره که مادر است بر نمی‌آید. او خود محتاج کمک زیادی است. حتی امیررضا روزها که پدر و مادر خسته از توهمات شبانه خوابیده‌اند، غذا درست می‌کند و ظرف‌ها را می‌شوید. مادر خانواده سابقه طولانی‌تری در ابتلا به اسکیزوفرنی دارد و بعد از آن هم ابوالفضل گرفتار شد. او خیاط بود و به قول خودش: «هر وقت گدا می‌شدیم، کار می‌کردم» اما خانه نشان می‌دهد که سال‌هاست کسی به فکر کار و آبادانی در آن نبوده است. عجیب یا لااقل غیرقابل درک نیست؛ خانه‌ای که چهار خانه‌نشین دارد و هر چهار نفر اسکیزوفرنی دارند، مگر قرار است چه شکلی باشد؟

۱۶ سال است که زهره و ابوالفضل با هم ازدواج کرده‌اند و دو فرزند دارند. در حال حاضر تمام اعضای این خانواده مبتلا به اسکیزوفرنی شدید هستند.

زهره قبل از ازدواجش به اسکیزوفرنی مبتلا بوده و خودش می‌گوید همیشه با خانواده‌ام جنگ داشتم.

حدود سه سال است که پدر و مادر امیرحسین از قرص‌هایشان به او می‌دهند تا در بهبود بیماری‌اش (اسکیزوفرنی) تاثیر داشته باشد.

درآمد این خانواده از طریق دریافت یارانه نقدی و مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

پدر خانواده می‌گوید؛ همه‌ مشکلاتمان از جایی شروع شد که حدود سه سال و نیم پیش من بیکار شدم.

 زهره مدتی در بیمارستان اعصاب و روان بستری بوده و ابوالفضل هنوز به بیمارستان بدهکار است و ناچار شده شناسنامه خود را در آنجا گرو بگذارد.

امیررضا روز‌ها که پدر و مادر خسته از توهمات شبانه خوابیده‌اند کمی غذا درست می کند و ظرف‌ها را می شوید.

امیررضای ۱۳ ساله در طول روز که پدر و مادر خواب هستند مجبور است آشپزی کند.

زهره می‌گوید: گاهی که دستمان خالی است، بچه‌ها گدایی می‌کنند.

خانواده چهار نفره اسکیزوفرنی در شرایط سخت و محیط نامناسبی زندگی می‌کنند.

ابوالفضل می‌گوید: چند وقت بود که کارم خوب پیش نمی‌رفت؛ یک خروس کشتم و طلسم کار شکسته شد. خیلی چشم دنبالمان بود!

امیرحسین شش ساله است و زاهد (روانشناس) قول داده او را به مدرسه بفرستد و برایش کاپشن بخرد.

 یکی از علائم اسکیزوفرنی این است که علایق، انرژی و احساس بیماران در زندگی کم می‌شود و تمیز نگه داشتن لباس و خانه برایشان سخت است.

در خانه‌ای که کسی برای تمیز ماندنش کاری نمی‌کند، رختخواب‌ها سال‌هاست جمع نشده است.

بیماران اسکیزوفرنی از زمان و مکان درست آگاهند اما افکار آشفته باعث می‌شود احساس سردرگمی کنند.

زاهد، روانشناس، می‌گوید هیچ یک از اعضای این خانواده معتاد نیستند. البته ابوالفضل می‌گوید روزی دو پاکت سیگار می‌کشد. 

در خانه‌ای که کسی برای تمیز ماندنش کاری نمی‌کند، لباس‌ها سال‌هاست جمع نشده است.

ابوالفضل خیاط است و می گوید: چند وقتی است که پس از مدت‌ها بیکاری، کارهای کوچک خیاطی انجام می دهم و به همین دلیل می خواهند مستمری کمیته امدادمان را قطع کنند.

یکی دیگر از علائم اسکیزوفرنی این است که این افراد از بودن در کنار دیگران ناراحتند و چیزی برای گفتن ندارند و همواره نسبت به دیگران سوءظن دارند.

امیررضا پدر را چندبار صدا می‌زند، اما این عادت همیشگیِ در روز خوابیدن، پدر را متوجه او نمی‌کند. به دلیل مصرف دارو آن‌ها بیشتر در طول روز خواب هستند.


منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
3
20
با سلام
شما حق ندارید تصاویر این بیماران را نشان بدهید به هیچ وجه حتی با رضایت خودشان. این فرارد اگر میدانستند که قانون در این مورد چه می گوید حتما از شما شکایت می کردند به جرم نقض حریم خصوصی خانوادگیشان.
SHADI
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
4
16
این افراد براشون چیزی مهم نیست. ما تو خونمون ی اسکزو داریم.. کار بجایی رسید ک دست داداشمو گرفتمو فرار کردیم.. ۲ شب تو خیابون موندیم.. حس ازادی از ترس و وحشت عالی بود.. گفتم توو خیابون موندن خیلی بهتر از اون وضعیت وحشتناکه... از استرس موقع غزا خوردن حالت تهوع میگرفتم... بالاخره تونستم با ۱۰ میلیون ی خرابرو اجاره کنم... ارامش حتی از سلامتی مهمتره... کسی میفهمه که جای من باشه... ۲ سال از اونموقع میگزره.. اما متاسفانه تقریبا من وداداشم ی شب ذر میون خابشو میبینیم ک جیغ میکشه و افتاده دنبالمون... از خاب ک میگریم از ته دل خوشحال میشیم ک خاب بوده...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین