کد خبر: ۵۰۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷

فوت ۳۰ نفر در آذربایجان شرقی در نتیجه استنشاق گاز CO

‌مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش شدیدی در تعداد تلفات مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن در استان داشتیم اما در 10 ماهه اخیر سال‌جاری شاهد سیر نزولی نسبت به سال گذشته هستیم، گفت: در ده ماهه اول سال ۹۵ برابر با ۱۴ فوتی زن و ۲۷ فوتی مرد در استان داشتیم که در 10 ماه اول سال‌جاری این تعداد به ۱۱ فوتی زن و ۱۹ فوتی (در مجموع ۳۰ فوتی) تقلیل یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
بهرام صمدی‌راد در سمینار "بررسی مسئولیت و نقش دست اندرکاران صنعت سختمان و تاسیسات در پیشگیری از حوادث ناشی از مسمومیت گاز با منوکسیدکربن" با ارائه‌ی سخنرانی علمی تحت عنوان "مرگ‌های ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن" اظهار کرد: مونوکسیدکربن، گازی بدون رنگ، بو و طعم است و با حواس پنجگانه انسان قابل فهم نیست. از این‌رو رعایت موارد ایمنی و همچنین کسب اطلاع و آگاهی در این رابطه می‌تواند جلوی بسیاری از تلفات را بگیرد.

وی با تاکید بر تجهیز خانه و محل کار به دتکتور، بیان کرد: متاسفانه به آن اندازه‌ که به دزدگیر خانه اهمیت می‌دهیم، به دتکتور که در بسیاری از موارد جان انسان را نجات می‌دهد، اهمیت نمی‌دهیم! باید فرهنگ استفاده از دتکتور را در خانه‌ها جا بیندازیم.

وی با بیان اینکه تمامی وسایلی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، امکان تولید مونوکسید کربن را دارند، تاکید کرد: Co گازی است که از سوختن ناقص کربن (زغال سنگ، گاز طبیعی و نفت) تولید شده و زمانی که انسان در معرض این گاز قرار گیرد، به سرعت جایگزین اکسیژن در خون وی می‌شود.

صمدی‌راد با تاکید بر این‌که بسیاری از علایم گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شبیه علایم سرماخوردگی است، تشریح کرد: اگر اعضای خانواده بطور همزمان علایم سرماخوردگی داشته باشند باید از جهات "مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن" مورد بررسی قرار گیرد، چرا که احتمال آن کم است که همه اعضای خانواده یکباره دچار سرماخوردگی شوند.

وی سر درد و آبریزش بینی را از علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن دانست و افزود: بسیاری از موارد در مراجعه به اکثر خانه‌هایی که اعضای آن درنتیجه مسمومیت با گاز مونوکسید فوت شده‌اند، در کنار فرد ورق پروفن و استامینوفن با یک لیوان آب را مشاهده می‌کنیم!

وی دومین علامت شایع مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را تهوع، استفراغ و اسهال دانست و تاکید کرد: در برخی موارد نیز در مراجعه به خانه‌ها در کنار فرد فوت شده شربت آبلیمو مشاهده می‌کنیم؛ این موارد نشان می‌دهد که اگر سطح آگاهی افراد بالا باشد، می‌توان در این درجه از گازگرفتگی که شوت نگرفته است، جلوی بسیاری از تلفات را گرفت. 

مدیرکل پزشکی قانونی استان تشریح کرد: به تدریج سرگیجه و ضعف نیز به علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن اضافه شده و در برخی از موارد شاهدیم که فرد فوت شده، خود را تا نیم متری درب کشانده اما نایی برای باز کردن درب نداشته است، در این شرایط فرد فلج‌گونه بوده و با این‌که می‌خواهد حرکت کند اما نمی‌تواند.

وی درد شکم، بی‌قراری، اختلال حافظه، راه‌رفتن بدون تعادل، متوهم بودن، ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع و... را از دیگر علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن دانست و گفت: بعد از این مراحل فرد به تدریج به حالت "کما" می‌رود.

وی با تاکید بر تجهیز خانه‌ها به دتکتور و با بیان این‌که استاندارد دتکتور محیط صنعتی با دتکتور خانه متفاوت است، گفت: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در موارد خفیف منجر به سردرد و سرگیجه می‌شود که در این حالت فرصت برای نجات وجود دارد اما به تدریج منجر به اختلال هوشیاری می‌شود که در این شرایط بیماران قلبی زودتر تاثیر می‌پذیرند؛ در مواقع کشنده هم انسان را دچار اغمای عمیق می‌کند که احتمال فوت بسیار است.

صمدی‌راد با ارائه‌ی نموداری از وضعیت مرگ‌ومیر در اثر مسمویت با گاز مونواکسیدکربن طی دهه‌ی اخیر، گفت: در سال‌های 80 الی 82 مسمومیت با این گاز زیاد نبود، چرا که خانه‌ها چفت و بست محکمی نداشته و از گوشه درب و پنجره‌ها جایی برای نفوذ هوای جدید وجود داشت، اما امروزه با استفاده از پروفیل‌های در و پنجره راهی برای نفوذ هوای جدید به محیط خانه وجود ندارد.

وی با بیان این‌که از سال‌های 86 و 87 توجه رسانه‌ها به این موضوع جلب شد و شاهد فراز و فرودهایی در رابطه با این حوادث شدیم اما همچنان میانگین تلفات از خط زمینه تبعیت می‌کند.

وی با بیان این‌که در کشور تاکنون ۴۱۴ مورد فوتی در اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن داشته‌ایم، افزود: طبق آمار سال ۹۵، استان آذربایجان‌شرقی بعد از تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم کشوری از لحاظ فراوانی با 58 مورد قرار داشته، از لحاظ جمعیتی نیز میانگین کشوری برابر با یک نفر در صدهزار نفر بوده و میانگین استانی نیز یک و نیم نفر به ازای صدهزار نفر جمعیت است که از این لحاظ در رتبه هفتم کشوری قرار داریم.

وی با بیان این‌که در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش شدیدی در تعداد تلفات مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن در استان داشتیم اما در ده ماهه اخیر سال‌جاری شاهد سیر نزولی نسبت به سال گذشته هستیم، افزود: در 10 ماهه اول سال ۹۵ برابر با ۱۴ فوتی زن و ۲۷ فوتی مرد در استان داشتیم که در سال‌جاری این تعداد به ۱۱ فوتی زن و ۱۹ فوتی مرد تقلیل یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان این‌که تعداد فوتی‌های مرد بیش از فوتی‌های زن در مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است، گفت: در آمار فوتی‌ها، بیشتر افراد در سنین 41 الی 50 سالگی که مولد جامعه هستند، بوده و همچنین افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند کمترین تلفات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با مقایسه‌ی شهرستان‌های استان در رابطه با تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، گفت: شهرستان میانه بالاترین آمار را با هفت فوتی و سپس به ترتیب تبریز، مرند و بستان آباد با چهار مورد فوتی در 10 ماهه‌ی اخیر در این رابطه تلفات داشتند.

‌به گزارش ایسنا، ‌وی با بیان اینکه مسمومیت با گاز Co تنها یکی از انواع گازگرفتگی است، گفت: وقتی علایم مسمومیت با گاز Co در فرد ظاهر شد، باز کردن در و پنجره کفایت نمی‌کند و باید فرد به سرعت به هوای آزاد رفته و محیط خانه را ترک کند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین