کد خبر: ۵۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۲

واکنش حداد عادل به نامه همسر الهام

آفتاب‌‌نیوز :

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری جمهوری اسلامی، که پرسید اخيراً انتقاداتی در مورد تعامل مجلس و دولت مطرح شده و حتی شايعاتی نيز طرح گرديده است؟ شما تعامل فعلی اين دو نهاد را چگونه می‌‏دانيد؟
حداد عادل در پاسخ گفت: رابطه دولت و مجلس همواره رابطه مهم، ظريف و شكننده است و در هر مجلس و دولتی و در دولت احمدی‌نژاد با مجلس هفتم نيز اين خصوصيت وجود دارد.
وی افزود: دولت علاقه به كار شتابان دارد و تمايل به ايجاد سرعت و تحولی دارد ولی مجلس طبيعتش اين است كه كارها با حوصله و سرصبر انجام شود. 

رئيس مجلس تصريح كرد: اينها گاهی باعث می‏شود برخی گلايه‌‏ها مطرح شود و در جلسه مشترك سه قوه هم گفتم كه در مجلس هفتم اراده ای برای تضعيف و مخالفت با دولت وجود ندارد و اگر گاهی لايحه دولت با تغييراتی روبه‌‏رو می‌‏شود به اين معنا نيست كه مجلس قصد تضعيف يا چوب لای چرخ گذاشتن دولت را دارد. 

وی گفت: روال كلی مجلس همكاری با دولت است اگر چه در موارد جزیی طرفين از هم گله داشته باشند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه خراسان، در خصوص نظر مجلس در جلسه سران سه قوا در خصوص اینکه دولت باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای متمم بودجه به مجلس ارائه کند و اینکه مجلس قصد بررسی این درخواست را دارد گفت:‌ به هر حال مجلس وسایل و ابزار متعددی برای آگاهی از عملکرد بودجه‌ای دولت دارد و کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق تا پایان سال 85 می‌توانند این موضوع را بررسی کنند. 

رئیس مجلس افزود: مجلس برای رأی دادن به لايحه متمم بودجه بايد از عمكرد اصل بودجه مطلع و مطمئن شود مجلس بايد به اين نتيجه برسد كه دولت واقعاً به لايحه متمم نياز دارد و تصويب آن آثار مثبتی دارد نه منفی. 

باشگاه خبرنگاران جوان، نيز در خصوص نحوه تعامل مجلس ودولت سوال كرد و خواستار ارایه بارزترين نمونه آن شد كه حدادعادل گفت: بارزترين تعامل دولت و مجلس همان لايحه بودجه بود و در اين لايحه ما به بيشترين درخواست دولت رأی مثبت داديم. 

خبرنگار روزنامه اعتماد، با اشاره به نامه همسر سخنگوی دولت در انتقاد از عملکرد مجلس و پاسخ ندادن رئیس مجلس به این نامه سوال کرد که وی گفت: حقیقت این است که من وقت خواندن این نامه‌ها را ندارم.
وی افزود: من وقت خودم را صرف خواندن این مطالب و پاسخ به آن نمی‌کنم. چون روش بنده این بوده که از ایجاد، توسعه و تقویت هرگونه تشنج خودداری و جلوگیری کنم. 

حداد عادل تصریح کرد: جار و جنجال به سود کشور نیست و تصور می‌کنم ملت با انتخاب خود این پیام را به ما داده که از جار و جنجال و هر اقدامی که موجب تشنج شود منزجر است. 

خبرنگار اعتماد ملی، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص حفظ حرمت افراد، از رئیس مجلس سوال کرد چرا اخیراً حرمت مسئولان شکسته می‌شود شما به عنوان رئیس یک قوه چه توصیه‌ای دارید؟ که رئیس مجلس گفت: توصیه می‌کنم این کار را نکنند و هر کس خود را با مقام معظم رهبری همدل می‌داند این نصیحت مشفقانه رهبری را از جان و دل می‌پذیرد و اجرا می‌کند.
وی افزود‌: چه بهتر است که افراد در نامه‌ها و صحبت‌هایشان به سخنان رهبری توجه و آن را اجرا کنند. 

خبرنگار خبرگزاری شبكه العالم، با اشاره به تصويب طرح اخير كميسيون در خصوص ممانعت از بازرسی‏های آژانس كه حداد عادل در پاسخ گفت: مجلس از اول اعلام كرده بود كه به هر اندازه كه روند تصميم‌‏گيری هسته‌‏ای ايران به سمت محدود كردن و ممنوع كردن ايران پيش رود مجلس هم همكاری با آژانس را محدود می‌كند و اين تصميم درست و منطقی مجلس بنا بر خواست ملت بود.
وی افزود: درست نيست ما با دستگاهی همكاری كنيم كه هيچ حقی را برای ما به رسميت نمی‌شناسد. 

حداد عادل در ادامه با اشاره به رفت و آمد بازرسان آژانس بدون محدوديت گفت: ما انحرافی را از مقررات انجام نداده‌‏ايم ولی اگر تهديد شويم دليلی نمی‏بينيم كه اين كار را ادامه دهيم. 

وی با اظهار اميدواری از اينكه با گشودن باب گفت‌‏وگو مساله هسته‌‏ای حل شود، گفت: دليل اميدواری‌ ما حرف منطقی ماست و اميدواريم مذاكره كار به تصويب اين مصوبه كميسيون در صحن علنی مجلس نكشد. 

خبرنگار خبرگزاری ايلنا، در طرح سوال خود از رئيس مجلس پرسيد كه «اخيراً شنيده شده محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس هفتم به همراه احمد توكلی، نماينده تهران جلسه‌‏ای برای منصرف كردن طراحان طرح تحقيق و تفحص از هزينه‌‏های تبليغاتی كانديداهای نهمين دوره انتخابات رياست‌‏جمهوری برگزار كرده‌‏اند. آيا اين جلسه بنا به درخواست هيأت رييسه مجلس بوده ‏يا شخص آقای باهنر؟» 

حداد عادل در پاسخ به اين سوال گفت: اين مساله را از شخص آقای باهنر بپرسيد چون هيأت رييسه موظف به برگزاری شيوه آيين‌‏نامه‌‏ای است و ما به عنوان هيأت رييسه وارد محتوای تحقيق وتفحص نمی‌‏شويم و در چارچوب آيين‌‏نامه عمل می‌كنيم. 

وی در ادامه با اشاره به اينكه البته نمايندگان حق رايزنی در هر زمينه‌‏ای را دارند، تصريح كرد: من معمولاً در اين زمينه اظهار نظر نمی‌كنم چون اگر در اين مسايل دخالت كنم شبه دخالت در كار مجلس بوجود می‏آيد. 

خبرنگار ايرانيوز، در مورد اعمال محدوديت هيأت رييسه مجلس در تذكرات شفاهی وكتبی نمايندگان و علت عدم قرائت تذكر كتبی 15 نماينده به رئيس‌‏جمهور درمورد اظهارات فاطمه رجبی، همسر سخنگوی دولت پرسيد، كه رييس مجلس گفت: مطابق قانون تذكرات بايد در حيطه وظايف و اختيارات هر كس باشد. 

وی ادامه داد: ما نمی‏توانيم يك تذكر اخلاقی را از صحن علنی مجلس به دليل اينكه يك شخص منصوب به همكار رييس‌‏جمهور صحبتی كرده، قرائت كنيم. رييس‌‏جمهور هم موظف نيست جلوی اظهار نظر يكی از منسوبان خود را بگيرد. حداد عادل تصریح کرد:‌ اگر این باب باز شود دیگر چیزی ‌برای تخمین‌ اینکه چه تذکری به چه کسی داده می‌شود وجود نخواهد داشت. 

خبرنگار روزنامه آفرينش، با اشاره به انتقاد رئيس مجلس از ارايه نامه‌‏های مردمی به مسوولان در سفرهای استانی و با ابراز علاقه رئيس جمهور علت تفاوت اين دو ديدگاه را از رئيس مجلس جويا شد كه حداد عادل در پاسخ گفت: علت تفاوت در وظايف رئيس مجلس و رئيس جمهور است. 

وی افزود: دست رئيس‌‏جمهور در تأمين نيازهای مردم بسيار بازتر از دست رئيس مجلس است چون رئيس‌‏جمهور به موجب قانون كه در مجلس تصويب شده اختيار استفاده از بودجه را دارد در صورتی كه رئيس مجلس اين اختيار را ندارد و طبيعی است كه آن‌گونه كه رئيس جمهور می‌تواند پاسخگو باشد، نمی‌تواند به مردم پاسخ دهد. 

خبرنگار روزنامه جام‌جم، از رئيس مجلس در خصوص مصالحه مجلس با دولت در بحث بنزین و قصورات دولت در اجرای بند (ز) تبصره 13 را پرسيد و حدادعادل پاسخ داد: بنده از شما اين سوال را می‌‏پرسم اگر مجلس همكاری نكند و اجازه برداشت از حساب ذخيره ارزی برای واردات بنزين به دولت را ندهد و بنزين تمام شود چه كسی بايد پاسخگو باشد؟! 

وی ادامه داد: مجلس در لايحه بودجه سال 85 اجازه برداشت 5/2 ميليارد دلار از حساب ذخيره برای واردات بنزين را داد و فكر می‌‏كرد اقداماتی كه برای انتشار و توزيع كارت هوشمند پيش‌‏بينی شده به نتيجه برسد اما دو مشكل به وجود آمد.
 
رئيس مجلس گفت: معلوم شد كارت هوشمند كه در دولت گذشته تصميم آن اتخاذ شده بود مشكل دارد يعنی بايد يك شبكه وسيع رايانه‌ای در همه جايگاه‌‏های بنزين ايجاد شود و كافی است تا برق در يك نقطه قطع شود آن وقت مردمی كه نياز به بنزين دارند بلاتكليف می‌‏مانند. 

وی ادامه داد: يك مشكل ديگر بنزين افزايش قيمت آن در بازارهای جهان بود كه 5/2 ميليارد دلاری كه مجلس در بودجه تصويب كرد كفاف نمی‌داد بنابراين دولت ناچار به واردات بنزين شد.
رئيس مجلس گفت: مجلس تاكيد دارد حتی‌الامكان سهميه‌‏بندی اجرا شود اما در بودجه به سهميه‌‏بندی تاكيد نكرد و به دولت اجازه داده است در ديدار مشترك سه قوه با هم نيز رئيس‌‏جمهور اعلام كردند موافق سهميه‌‏بندی هستند اما برای گردش كار ملت و اين كه خللی ايجاد نشود سهميه‌‏بندی به صورت پلكانی را پيشنهاد می‏كند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین