کد خبر: ۵۱۰۷۵۷
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
​معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد:

۸۰۰ دختر ایرانی که شوهران افغانی کردند به صورت برده مورد استفاده قرار می‌گیرند

​معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از پیگیری عدالت جنسیتی و خانواده به عنوان دو اصل مهم در قانون برنامه ششم خبر داد و تاکید کرد: تمامی موضوعات اولویت‌دار حوزه زنان و خانواده را پیگیری می‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار در جلسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دولت دوازدهم سیاست‌ها و راهبردهای این دولت را پیگیری می‌کنیم، گفت: اقدامات و برنامه‌های آقای روحانی در دولت یازدهم در حوزه زنان به خوبی مشهود بود.

وی افزود: ضمن آنکه تکالیف قانونی برنامه ششم را در مواد ۱۰۱، ۱۰۲ و ۸۰ این برنامه درخصوص عدالت جنسیتی و خانواده پیش رو داریم که باید اجرای و دنبال شوند.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده از پیگیری عدالت جنسیتی و خانواده به عنوان دو اصل مهم در قانون برنامه ششم خبر داد و اظهار داشت: تمامی موضوعات اولویت‌دار حوزه زنان و خانواده را پیگیری می‌‌‌کنیم.

ابتکار ادامه داد: از نظر برنامه، راهبرد و قانون بالادستی، نقشه راه در دولت دوازدهم روشن است، ضمن آنکه شخصا با برنامه وارد این کار شده‌ام.

وی بیان اینکه نخستین جلسه ستاد ملی زن و خانواده را با حضور رئیس‌جمهور هفته آینده برگزار می‌‌شود، تصریح کرد: ستاد زنان و خانواده ستادی فرابخشی و قوه‌ای است لذا حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس در آن بسیار اهمیت دارد که در این ستاد تکالیف مواد ۱۰۱ و ۱۰۲ و شاخص‌های دیگر برای حرکت در مسیر توسعه را تعریف، مشخص و کمی خواهیم کرد.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده به موضوعات مورد بررسی در جلسه نخست این ستاد اشاره و خاطرنشان کرد: در جلسه نخست بیشتر شاخص‌های عمومی را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم اختیاراتی برای مصوب این شاخص‌ها بدست آوریم تا ملاک حرکت در طول مسیر پیش‌رو قرار گیرند.

ابتکار با تاکید براینکه معاونت امور زنان تمامی موضوعات اولویت‌دار حوزه زنان و خانواده را پیگیری می‌کند، ابراز داشت: آموزش یکی از مسائل مهمی است که در این خصوص با وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان به منظور ارتقای سطح آگاهی زنان در موضوعات مختلفی همچون توانمندی حقوقی و مهارت‌های زندگی و... رایزنی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه با وزارت کار به منظور ارائه تسهیلات به زنان برای کاهش معضلات شغلی آن‌ها وارد گفت‌وگو شده و آیین‌نامه‌های اجرای مرتبط با تسهیلات فراگیر و پایدار نگارش شده است تا نگاه معادل جنسیتی در توزیع این تسهیلات فراهم شود.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده به موضوع اشتغال پایدار برای زنان روستایی نیز اشاره و بیان کرد: مدیر امور بانوان استان‌ها عضو کارگروه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است؛ از آن‌ها خواستیم مجموعه سیاست‌ها را بکار گیرند تا زنان نیز از تسهیلات اشتغال روستای نیز بهره‌مند شوند.

ابتکار با بیان اینکه فردا اجلاسی ملی در زمینه IT و ICT و فناوری اطلاعات در راستای از توان‌افزایی زنان در حوزه‌های مختلف مرتبط با اشتغال با همکاری وزارت ارتباطات برگزار خواهند کرد، یادآور شد: این سمینار به هیچ عنوان تشریفاتی نیست چراکه ما نقشه راه مشخصی برای توانمندی زنان در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه فناوری داریم ضمن آنکه در خردادماه در این رابطه نشستی بین‌المللی برگزار می‌شود تا از تجربه کشورهای صاحب نظر استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون ۱۸ سفر استانی داشته است، عنوان کرد: این سفرها با برنامه‌ریزی و هدف بازدید و آگاهی از وضعیت روستاها و زنان روستایی انجام شده است و در این راستا عمده مشکلات زنان روستایی مورد بررسی قرار گرفته است که فروش و عرضه کالاهایشان مهمترین معضل آن‌ها شمار می‌‌آیند.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اهداف و جهت‌گیری‌های این سفرهای استانی، گفت: معرفی سیاست‌های دولت برای تمامی مقامات دولتی از جمله بحث تفویض اختیار پست‌های مدیریتی به زنان تا ۳۰ درصد و رصد کم و کیف اجرای این سیاست در استان‌ها از دیگر اهداف این سفرها به شمار آید؛ در واقع در دو سطح ملی و استانی این موضوع با همکاری سازمان اداری – استخدامی رصد و نظارت می‌شود.

ابتکار ادامه داد: طبق آخرین آمار سازمان اداری – استخدامی در ۵ ماه اخیر ۴۲ مدیر زن در پست‌های مدیریتی به کار گرفته شده‌اند که ۱۹ نفر از آنها در سطح عالی مشغول به کار شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و آگاهی‌رسانی به مدیران استانی بسیار مهم است، از طرح بحث در این خصوص در جلسات شورای اداری خبر داد و اظهار داشت: هدف اصلی توان‌افزایی مدیران زن است که بتوانند با شایستگی کامل این ۳۰ درصد سهم خود از پست‌های مدیریتی را دریافت و وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سهم زنان در مجلس شورای اسلامی نیز باید به ۳۰ درصد افزایش یابد، تصریح کرد: باید این بلندپروازی را دنبال کنیم چراکه مردم و نسل جوان چنین انتظاری از ما دارند.

ابتکار با اشاره به پیگیری موضوعی تحت عنوان گفت‌وگوی ملی خانواده در سطح ملی و استانی خاطرنشان کرد: تقویت بنیان خانواده یکی از تکالیف ما در ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که در این خصوص نشست‌های بسیاری با اساتید و دانشگاهیان برگزار کرده و به این جمع‌‌بندی رسیدیم که خانواده باید از درون خود دارای توانمندی‌هایی شود تا بتواند در مقابل آسیب‌ها بایستد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خانواده سالم می‌تواند اقتصاد سالم و اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد، ابراز داشت: به همین دلیل گفت‌‌‌‌وگو باید در درون خانواده ایرانی شکل بگیرد، ولی متاسفانه براساس پیمایش‌های انجام شده گفت‌‌وگو بین نسلی و میان خانواده‌های ایرانی بسیار کاهش پیدا کرده درحالی که این مهم جزو ضروریات جامعه است، البته این مسائل در دنیا نیز وجود دارد.

ابتکار با تاکید بر ارائه برنامه و آگاهی برای افزایش گفت‌‌‌وگوی بین نسلی و میان خانواده‌ بیان کرد: این موضوع به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها اجرایی شده است و استانداران برای جریان‌سازی در این خصوص و همین طور برای افزایش گفت‌وگوی بین نسلی پس از حوادث دی ماه پیش قدم شده‌اند.

وی درخصوص قصاص نوجوانان نیز یادآور شد: نوجوانانی وجود دارند که زیر سن ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند اما در یک جهنمی تا رسیدن به سن قانونی نگه داشته شده و پس از آن اعدام می‌شوند، اگرچه انجمن‌ها و تشکل‌های بسیاری در این رابطه فعالیت می‌کنند اما قانون باید در این خصوص اصلاح شود ضمن آن که می‌توان محکومین در این رابطه را که به جرائم سازمان یافته مرتبط می‌شوند مشمول اصلاح قانونی نکرد هر چند حتی در این نوع جرایم نیز آن بچه بی‌گناه است.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده در رابطه با بحث تابعیت فرزندان زنانی که شوهران غیرایرانی دارند، عنوان کرد: مسئله تابعیت پیگیری شد؛ طبق آمارها حدود ۸۰۰ دختر ایرانی که شوهر افغان کرده‌اند به صورت برده مورد استفاده قرار می‌گیرند لذا موضوع مهم و پیچیده‌ای است.

ابتکار با اشاره به مطالبه زنان برای ورود به ورزشگاه گفت: موضوع پیگیری و خوشبختانه روز گذشته زنان توانستند به تماشای مسابقه ورزشی بسکتبال بنشینند که در این راستا با آیت‌‌الله مکارم جلساتی برگزار و داستان اصلی را برایشان توضیح دادم که ایشان تأکید کردند که اصلا نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که من آن واکنش را نشان داد.

وی درباره اختصاص نیم درصد بودجه جاری استانداری‌ها به اداره‌کل زنان و بانوان در بودجه سال ۹۷ اظهار داشت: تدوین طرح توسعه زنان و خانواده هر استان در حال پیگیری است که به همه استان‌ها ابلاغ و موافقتنامه‌هایی به استاندارها امضا کرده‌ایم و اطلس اطلاعاتی دقیق و آماری مربوط به زنان را با سرشماری سال ۹۵ تطبیق داده و آن را به عنوان پایه کار به مدیران تمام استان‌ها می‌دهیم تا برنامه‌ای را مطابق با استان، منطقه و دهستان خود در خصوص زنان ارائه دهند چراکه هر منطقه شرایط خاص خود را دارد.

​معاون رییس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: این نیم درصد باید در جهت اجرا، رصد و پایش این برنامه‌ها خرج شود ضمن آنکه چارچوب نظارتی برای اجرای تکالیف ابلاغ شده به استان‌ها ایجاد و دنبال می‌شود و جلسات تخصصی و موضوعی بسیاری برگزار شده است.

ابتکار با تأکید بر اینکه به حمایت مجلس برای گفت‌وگوی بین نسلی و گفت‌وگوی خانواده‌ها نیاز است، تصریح کرد: برای آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد نیز اقداماتی صورت گرفته است و انتظار داریم تمامی نمایندگان رسماً به کمپین ارمغان ۲ و حمایت از این زنان بپیوندند.

وی با اشاره به بازدید از بند نسوان زندان ارومیه، گفت: بازدید از بند زنان زندان‌های تهران و پیگیری مشکلات آنها را نیز در برنامه داریم ضمن آنکه معتقدیم هیچ مادری نباید در زندان باشد چراکه بسیاری از این زنان دارای فرزندانی هستند که بچه‌های آنها بی‌سرپرست در خیابان‌ها رها شده‌اند. به همین دلیل بهتر است برای مادران مجازات جایگزین یا دستبندهای الکترونیک به منظور حضور آنها در خانه‌هایشان استفاده کنیم البته برای رسیدن به این مرحله به تلاش فراکسیون زنان و مکاتبه آنها با قوه قضائیه نیاز داریم.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
6
6
حقشونه تو ایران شوهر قحطی شده میرن زن افغانی میشن!
یعنی از خطرات چننین ازدواج های غلط اندر غلطی آگاهی ندارند!
افغانی چه سنخیتی با ایرانی داره؟
دو نسل از هم متمایز! ابن دلایل برای پرهیز از این غلط کاری ها کافی نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
5
این موضوع رو کی می تواند پیگیری کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
6
چه شده که این برده داری رواج یافته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
1
5
تو خودت هم برده ای.
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
1
7
لابد دختر های ایرانی که همسر ایرانی دارند مثل ملکه ها زندگی می کنن. شما به خودت نگاه نکن.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
5
5
افکاری که نشان میدهد خوی نژادپرستی اکثر ایرانیان را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
3
7
ایرانی و افغانی نداره ،همه انسان هستند و بندگان خداوند. چرا شما در هر سمتی وارد میشوید جز ضرر و زیان و ایجاد مشکلات برای کشور چیز دیگری ندارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
3
6
چرا این افغانی ها را راه دادین که الان نمیدنین چه خاکی بر سرشون بریزین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
5
4
کارمون به کجا رسیده، عرب از یه طرف، افغانی از یه طرف
دریغ است ایران که ویران شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
3
7
من نمی دانم این همه افغانی دراین کشور چه موهبت وخاصیتی برای این مملکت ومردمش داشته است به غیر ازاین که روحیه زندگی مردم پایین می آید -فقروفلاکت بیشتر می شود -جوانان بیشتر بیکار می شوند -مواد مخدربیشتر وارد می شود-و...............ولی برای بعضی ها این مسائل هم نان دارد وهم ...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
2
4
اینا غریبن غریب.باید مهمانداریشان کنیم. اما به چه قیمت و تا کجا و کی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
3
1
این افغانهای آشغال رو راه دادن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
1
1
من به خاطر شغلى كه دارم شاهد اين هستم كه چقدر از دختران ايرانى كه همسر افاغنه شده اند بعد از مدتى از طرف همسر خود ترك شده وبا چند تا بچه بى سرپرست مانده اند واز جايى كه تمام اين دخترها از خانواده هاى بسيار ضعيف هستند هيچ كمكى هم از طرف خانواده دريافت نمى كنند ومتاسفانه در بيشتر مواقع همسر افغان انها در كشور خود داراى زن وفرزند هستند ديگه خودتون تصور كنيد يك زن بى پناه رو با چند تا بچه ى قد ونيمقد بدون شناسنامه وبدون خرجى وخود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
اين را براى كسانى گفتم كه ايرانى ها را به نژاد پرستى متهم مى كنند وافاغنه ى عزيزى كه در اين بحث شركت كرده اند وهمواره از بد بودن ايران وايرانى ها گله دارند
سیروس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
4
3
افغانستان جزوی از خاک ایران بوده و اشتراکات فرهنگی زیادی داریم . فقط مرز جدامون کرده. پس نباید با تعصب و عوامانه حرف زد . دخترانی که همسر ایرانی هم دارند همشون خوشیخت و عاقبت به خیر نشدند و تعدادشونم خیلی بیستر از این حرفاست.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
4
2
ازدواجی باشه از شهرهای بزرگی مثل تهران است و فکر نکنم یک دختر تو این دوره برده داری رو قبول کنه دوره بادیه نشینی که نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
4
آسوده بخوابید!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
1
3
ای کاش کسانی که رگ غیرتشان برای این مورد میزند بیرون در مورد مسائلی که در کشور رخ میدهد نیز اینگونه غیرتی میشدند هرچندایرانی اگرغیرت داشت برای ۴۵۰۰۰تومان یارانه ذلیل نمیشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
2
1
درسته که همه انسانیم و مرز خطی بیش نیست و از این حرفهای صد من یه غاز
از این حرفهای احساسی که بگذریم وجود افغانها جز بدبختی برای ایران هیچ نداشت .به بی سر صدا بودنشون هم اصلا اعتماد نکنید چون دستشون زیر سنگه.فوق العاده ادمهای پیچیده ای هستندو به نظر من اصلا فرهنگشون با وجود نزدیکی با مرز ایران با ایرانیها سنخیت نداره .الان هم مد شده مردامون میرن زن افغانی میگرن البته و صد البته که نه مردای درست و حسابیمون ......
وقتی سیاست های غلط اعمال بشه تبعات ومشکلاتی رو بوجود میاره که ریشه ای خواهند شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
1
2
افغاني را اخراج كنيد اروپايي بياريد صنعت وارد مملكت ميشود كارخانه ها راه اندازي ميشود
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
حالا بحث ازدواج به کنار. یک مشکل اساسی عدم پوشش بیمه ای در هنگام تصادف با یک فرد افغانی است که خدا نکنه کسی به این مصیبت گرفتار بشه و با ماشین با یک افغانی برخورد کنه که بیچاره میشه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین