کد خبر: ۵۱۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۵
مرکل و پوتین میهمان شیراک

ضیافت اروپایی برای حل بن بست هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر نوشت ژاک شیراک، رئیس جمهور 73 ساله فرانسه که در این نشست میزبان همتایان روسی و آلمانی خود بود و احتمالا آخرین باری است که در این سمت در چنین جلسه‌ای شرکت می‌کند، تلاش کرد تا همراه با دو طرف دیگر لحنی ملایم و غیررسمی در پیش گیرد. 

شيراک در نشست خبری مشترکی که با ولاديمير پوتين و آنگلا مرکل برگزار کرد گفت: می توانم بگويم که نسبتاً به نتيجه مباحثاتی که بين گروه ششگانه درمورد ايران جريان دارد اميدوارم،البته اميدواری خصلت من است.

بر اساس این گزارش، مسأله هسته‌ای ایران از مهمترین محورهای گفتگوهای رهبران این سه کشور بود.
 
فرانسه و آلمان که پیش از این به همراه انگلیس رهبری مذاکرات هسته‌ای با ایران را برعهده داشتند هنوز هم مانند دو عضو دائم دیگر شورای امنیت یعنی چین و روسیه امیدوارند که مناقشه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک حل شود. 

ژاک شیراک نیز با پیشنهادی که اخیرا مطرح کرده است مبنی بر اینکه پیش شرط تعلیق‌ غنی‌سازی اورانیوم از آغاز مذاکره با ایران حذف شود، موضع خود را به چین و روسیه نزدیک‌تر کرده است. 

در کنفرانس خبری که پس از این نشست سه جانبه برگزار شد،‌ آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اشاره به روابط متقابل سازنده بین سه کشور آلمان، فرانسه و روسیه که بر مبنای احترام متقابل و همکاری شکل گرفته است، در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت جامعه جهانی باید درباره اعمال فشار یا مذاکره، موضع واحدی داشته باشد.
 
او افزود خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید در دیدارش با لاریجانی به توافق قابل قبولی که مورد رضایت تمام طرف‌ها باشد برسد. 

ژاک شیراک نیز با تأکید بر اینکه این نشست علیه هیچ کشوری نیست و صرفا برای گسترش روابط سه‌جانبه برگزار شده است، در مورد مسأله هسته‌ای ایران گفت که همه چیز باید از طریق مذاکره حل شود. 

شیراک تأکید کرد که به دستیابی به راه‌حلی رضایت بخش از طریق مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ایران خوشبین است. 

يك روزنامه روسی نیز با اشاره به اجلاس سران روسيه، فرانسه و آلمان در پاريس،به این نکته اشاره کرده است که محور سه گانه اروپا دوباره احیا می شود.
 كشورهای روسيه، آلمان و فرانسه پس از آغاز تهاجم آمريكا به عراق در سال ‪ ۲۰۰۳‬ائتلافی سياسی در مقابل حمله نظامی آمريكا تشكيل داده بودند.

به گزارش روزنامه روسی اراسيسكايا گازتا ،به نظر می ‌رسيد با كناره‌گيری "گردهارد شرودر" صدراعظم سابق آلمان از قدرت،  گروه سه‌گانه مذكور نيز از بين رفته باشد، اما برگزاری اجلاس سه‌ جانبه پاريس و شركت آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان در آن نشانگر احيای اين ائتلاف است.

به نوشته اين روزنامه روسی، بحث در مورد مساله هسته ای ايران و بحران خاورميانه در دستور كار این اجلاس سه جانبه قرار دارد و سه كشور مواضع نزديكي در مورد اين مسايل دارند هر چند که در مورد اعمال تحریم علیه ایران تا اندازه ای با یکدیگر تفاوت دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین