کد خبر: ۵۱۵۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

سفری به پایتخت مبل و منبت ایران

ملایر؛ دیار کریم خان زند، خطه آب و آئینه و خوشه های انگور و تاکستان های زرخیز، با مردمی خون گرم و میهمان نواز در بهار سبز طبیعت آغوش باز کرده و پذیرای ایرانیان از اقصی نقاط کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
اینجا ملایر، پایتخت مبل و منبت ایران زمین، دیار آلاله های سربلند با آسمانی بخشنده و زمینی فراخ، یکی از بی نظیرترین مناطق کشور برای میهمان نوازی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر توسعه حوزه سد کلان به عنوان یکی از جاذبه های لازم و مکمل دیگر توانمندی های شهرستان در زمینه جذب گردشگر را، از اهداف و برنامه های دولت در این حوزه عنوان کرد.

عبدالعظیم رضایی در گفت وگو با ایسنا، به بازدید از مراکز اقامتی و گردشگری شهرستان اشاره کرد و افزود: درهمین راستا یک سرمایه گذار بخش خصوصی طرح خوبی برای توسعه گردشگری و مراکز تفریحی اقامتی در حاشیه سد کلان تهیه و ارائه کرده است که در جلسه ای ضمن ارائه طرح و تبیین اقدامات صورت گرفته، موارد اشکال نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار کرد: مقرر شد مدیریت شهرستان با رعایت کلیه ضوابط قانونی و الزامات حوزه سد که حوزه تامین آب شرب شهرستان است، در رایزنی با مدیریت استان و بهره گیری از کمک های شخص استاندار، به پیشبرد و اجرای این طرح کمک کند.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های شهرستان و استان در زمینه گردشگری، این حوزه محور توسعه و برنامه ریزی های شهرستان ملایر و استان همدان خواهد بود.

وی با بیان اینکه با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه از این مرکز تازه احداث، در ورودی محور سد کلان و در محدوده روستای مرویل بازدید شد، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری خوبی صورت پذیرفته و با توجه به ارتباطات سرمایه گذار با استان خوزستان و دفاتر خدمات گردشگری وی در تهران و خوزستان، زمینه و بستر جذب گردشگر در این حوزه قوی است و می تواند جذابیت قابل توجهی برای گردشگرانی که از استان خوزستان خارج می شوند، داشته باشد.

قابلیت احداث واحدهای بوم گردی در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ملایر نیز بر لزوم درآمدزایی از محل ایجاد و رونق صنعت گردشگری و فعالیت و حضور تشکل های مردمی، تأکید و اظهار کرد: نگاه به گردشگر باید نگاه به مشتری و کسب درآمد باشد.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، به قابلیت برخی روستاهای شهرستان ملایر برای احداث خانه های بومگردی اشاره و اضافه کرد: درحال حاضر 6 واحد بوم گردی در سطح استان همدان به فعالیت مشغولند.

وی افزود: اقامت گردشگران در واحدهای بوم گردی عاملی برای آشنایی با آداب سنن و فرهنگ جامعه میزبان و گسترش واحدهای بوم گردی درسطح استان همدان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: در همین راستا در محل سالن جلسات اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، کارگاه آموزشی چالش ها و فرصت های بوم گردی با حضور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، بخشداران جوکار، سامن و تعدادی از دهیاران روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش سطح شهرستان برگزار شد.

جلیلی گفت: در همین رابطه برای 2 اقامتگاه بوم گردی در روستاهای طجر سامن و مانیزان ملایر، پروانه تأسیس صادرشده که برای 11 نفر به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت کارگاه‌های مرواربافی و مبل منبت در سطح این شهرستان، خاطرنشان کرد: ملایر شهر اول کشور در هنر مروار و سبدبافی است که در این حوزه حدود 25 روستا فعالیت می‌کنند و بیش از 700 فرصت شغلی ایجاد شده است.

جلیلی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از 9 هزار نفر به ‌طور مستقیم در این شهرستان در حوزه صنایع‌دستی مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: درخواست ایجاد 2 بازارچه صنایع‌دستی، 2 سفره‌خانه سنتی، چهار متقاضی ایجاد اقامتگاه بوم گردی و 2 طرح مجتمع گردشگری در سطح شهرستان در دست پیگیری و اقدام است.

وی یادآورشد: فاز سوم مجتمع گردشگری بزرگ الماس شامل ایجاد رستوران آکواریوم و شهربازی از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری با تسهیلاتی افزون بر 2 میلیارد تومان درحال احداث است که برای 15 نفر به‌ طور مستقیم و 25 نفر به ‌طور غیرمستقیم اشتغالزایی می کند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در ادامه با اشاره به اقدامات نوروزی این اداره در ایام تعطیلات عید، افزود: برگزاری دومین دوره مسابقه عکاسی نوروزی، پنجمین دوره مسابقه سبزه آرایی هفت سین و پخت شیرینی خانگی، نخستین جشنواره بازی های بومی و محلی نوروزی، دومین جشواره نوروزی روستاهای گوراب و داویجان، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، هنرنمایی ورزشکاران باستانی کار ملایر و رونمائی از کتاب" کهندژ گوراب در داستان ویس و رامین" در دومین جشنواره بازی های بومی و محلی روستای داویجان و گوراب با حضور فرماندار ویژه ملایر، از جمله برنامه های اجرا شده تا این لحظه است.

بازار ملایر؛ یک سند ارزشمند هویتی و تاریخی

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بازار ملایر افزون بر جایگاه اقتصادی خود، یک سند ارزشمند هویتی و تاریخی برای مردم ملایر محسوب می شود و همواره مکانی برای تبادلات اجتماعی و فرهنگی نیز بوده که شایسته نگاهداری، معرفی و حفاظت است.

محمد حامدی نژاد با اشاره به اینکه اسفند ماه به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتاق اصناف، دومین جشنواره بازار ملایر، با حضور مسئولان، آحاد مردم و بازاریان، برگزار شد، افزود: هدف برگزاری جشنواره های محلی در زمینه معرفی داشته ها و توانمندی ها، ارتقای تعامل و همکاری بین ارکان مدیریت و توانمندسازی جوامع محلی است.

وی اظهار کرد: در سالی که گذشت شاهد برگزاری جشنواره های متعددی در زمینه های گوناگون قابلیت و توانمندی شهرستان از قبیل جشنواره شیره پزی مانیزان، جشنواره گیلاس شهر زنگنه، جشنواره انگور و جشنواره شهر ملی منبت بوده ایم.

نظارت مستمر و دائمی بر نحوه خدمات دهی به مردم

معاون برنامه ‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری ملایر در بخش دیگری از سخنان خود، از اعمال نظارت و کنترل مستمر و دائمی بر نحوه خدمات دهی به مردم خبر داد و گفت: باتوجه به عرضه بیشتر اقلام مورد نیاز مردم در این ایام نظارت ها باید محسوس تر و بیشتر شود.

حامدی نژاد با بیان اینکه قیمت‌ها کنترل می شود و با گرانی‌ها به‌خصوص در این ایام برخورد جدی صورت می پذیرد، افزود: شهرستان ملایر یکی از مراکز تولید و عرضه مرغ گوشتی است که باید ضمن برقراری ارتباط مؤثر با این مراکز، قیمت‌ها کنترل شود.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی های صروت گرفته اقلام مورد نیاز مردم در ایام نوروز به ‌اندازه کافی تهیه و در اختیار فروشگاه‌ها قرار گرفته است تا در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

حامدی نژاد به مسافر پذیربودن ملایر اشاره کرد و افزود: اطلاع‌ رسانی‌های لازم برای راهنمایی گردشگران در مبادی ورودی شهرها انجام شده تا مسافران در ورودی شهر سرگردان نشوند.

خدمات دهی 8 مدرسه و خانه معلم به مسافرین نوروزی ملایر

مدیر آموزش و پرورش ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ٨ مدرسه شامل ٥٠ کلاس، 7 مدرسه شبانه روزی با ٥٠ خوابگاه و خانه معلم با 6 سوئیت آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند.

هادی سلگی در این رابطه افزود: سال گذشته ٥ هزار و ٢٦٧ خانواده با ١٠ هزار ٥٣٤ نفر روز در سال گذشته از پایگاه های اسکان آموزش و پرورش ملایر استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه به علت افزایش مسافرت ها مدرسه شاهد شهید شیرزادی به عنوان محل اسکان جدید درنظرگرفته شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ملایر به عنوان شهر مبل منبت شناخته شده است، پیش بینی می شود امسال مسافر بیشتری به این شهر سفر کنند.

سلگی اظهار کرد: امسال پیک های نوروزی حدف شده و داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی جایگزین شده است.
منبع: اینا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین