کد خبر: ۵۱۶۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

ایران و تایلند ترسیم افق روشن همکاری ها

بررسی ها نشان می دهد ایران و تایلند در سال گذشته در مولفه های سیاسی و اقتصادی روابط دوجانبه ،نه تنها شاهد تعاملات فزاینده و مثبتی بودند، بلکه افق روشنی از همکاریها در آینده را نیز ترسیم کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
بر اساس آمار استخراج شده از بانک اطلاعات تجاری وزارت بازرگانی تایلند، حجم کل تجارت ایران و تایلند در سال 2017، رقمی معادل 955 میلیون دلار بود که در مقایسه با رقم 434 میلیون دلار سال قبل از آن، افزایشی بیشتر از 2 برابر را ثبت کرد.
براساس گزارش 'فاینانشیال تریبون' نیز حاکی است: تایلند از بین 10 کشور حوزه جنوب شرقی آسیا به تنهایی توانسته است 24 درصد از تجارت با ایران را از آن خود سازد.
آمار گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم نشان می دهد روابط تجاری غیرنفتی ایران با تایلند در هشت ماه 1396 ( منتهی به آبان ) با رشد 53 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال 95 به 619 میلیون دلار رسید و این کشور توانست به بزرگترین شریک تجاری تهران در منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل شود. 
کارنامه کامل روابط تجاری 2 کشور در سال 1396 هنوز به طور کامل منتشر نشده، اما آمارهای موجود نشان می دهد که تایلند در زمینه تجارت غیرنفتی با ایران از سایر کشورهای این منطقه پیشروتر است. 
سال گذشته، بطور عمده تایلند مقصد اصلی صادرات کالاهای غیرنفتی ایران از جمله استیل بود و با افزایش 80 درصدی در این زمینه نسبت به سال 95 در مجموع 383 میلیون دلار واردات از ایران داشت. 
واردات ایران از تایلند نیز در دوره زمانی مزبور حدود 237 میلیون دلار گزارش شد که نشان دهنده افزایش 21 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال 95 است که سهم واردات ایران از تایلند 195 میلیون دلار بود. 
محصولات 'ام.دی.اف' به ارزش 67 میلیون دلار اصلی ترین کالای وارد شده از تایلند به ایران بود و در این دوره زمانی بر اساس قراردادی که در ماه های پایانی سال 1395امضا شده بود ایران بیش از 77 هزار تن برنج به ارزش 45 میلیون دلار از تایلند وارد کرد. 
ایران و تایلند پس از لغو تحریم ها ، یادداشت تفاهمی برای از سرگیری واردات 300 هزار تن برنج تایلندی به ارزش 122 میلیون دلار (4.3 میلیارد بات واحد پول تایلند) امضا کردند.
'آپیرادی تانتارپورن' وزیر بازرگانی تایلند همچنین پیشتر گفت: ایران و تایلند با توافق تجارت ترجیحی (پتا) زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری 2 کشور تا سه میلیارد دلار را در پنجسال آینده برنامه ریزی کردند.
براین اساس تهران -بانکوک توافق کردند تعرفه های گمرکی 100 نوع حذف شود.
طبق آمار وزارت بازرگانی تایلند، ایران درسال مالی16-2015 نهمین شریک تجاری این کشور در خاورمیانه بود.
مقام های ایرانی نیز تلاش می کنند تا از بازار تایلند بیشترین استفاده را ببرند. سفر'محمود فرازنده' مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به تایلند دراواسط پاییز سال گذشته را می توان در این مسیر ارزیابی کرد.
وی با 'چان تاواران پوچاریتاگول' معاون بانک مرکزی تایلند دیدار و گفت و گو داشت و 2 طرف ضمن بررسی مناسبات بانکی و تجاری، خواستار رفع برخی مشکلات به جای مانده از دوران تحریم ها و تسهیل و توسعه مراودات دوجانبه شدند. 
روابط ایران و تایلند دارای قدمت تاریخی است و تعاملات فرهنگی که از گذشته دور تاکنون بین 2 کشور وجود داشته، مسئولان را تشویق کرده تا در مسیر تعلامات برای دستیابی به تراز تجاری سه میلیارد دلاری در آینده گام های جدی بردارند. 
'کالایا ویباتی بومی پراتس' سفیر جدید تایلند درایران نیز سال گذشته اظهار داشت: کشور متبوعش علاقه مند به گسترش روابط خود با ایران در عرصه های انرژی، تجارت، محصولات غذایی و کشاورزی و توسعه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران تایلندی به ایران است.
تعدادی از هیات های اقتصادی تایلند نیز درسفرهای سال گذشته خود به ایران بر گسترش همکاری ها بین 2 کشور تاکید کردند.
مسئولان این هیات ها ابراز داشتند: بخش های انرژی، گردشگری و کشاورزی ایران از جمله حوزه هایی محسوب می شود که بازرگانان و فعالان اقتصادی تایلندی در روابط تجاری با تهران در تمرکز اقدام های خود قرار داده اند. 
می توان در مجموع گفت تهران- بانکوک با درک از ظرفیت های مختلف ازجمله اقتصادی 2 طرف شامل بازارهای80 میلیون نفری ایران و حدود 70 میلیون نفری تایلند درصدد استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت و چشم انداز مناسبی که در توسعه همکاری های آتی به تصویر می کشد.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین