کد خبر: ۵۲۰۲۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰

درختان شیراز شناسنامه‌دار می‌شوند

«برخورد شهرداری شیراز با مالکی که درخت توت کهنسال موجود در پیاده‌رو را قطع کرده بود» این عبارت به همراه عکسی از پلمب مغازه فرد خاطی در فضای مجازی واکنش‌هایی را به همراه داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
«برخورد شهرداری شیراز با مالکی که درخت توت کهنسال موجود در پیاده‌رو را قطع کرده بود» این عبارت به همراه عکسی از پلمب این واحد که با حکم دادستانی همراه بود، دست به دست در فضای مجازی چرخید و تحسین دوستداران محیط زیست و فضای سبز را به همراه داشت.

قاسم اکبری، شهردار منطقه 2 شیراز که این اقدام در منطقه استحفاظی وی رخ داده است، در گفت‌وگو با تسنیم علت این کار را اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز اعلام کرد و اظهار داشت: براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز و باغات هیچ کس حق ندارد درختانی که در معابر عمومی است، قطع کند.

به گفته وی در گذشته همه درختان حتی درختانی که در منازل مسکونی قرار داشتند، دارای شناسنامه بودند که اطلاعاتی از سن و اندازه درخت در آن وجود داشت اما در 2 دهه اخیر این کار توسط شهرداری‌ها رها شده بود که به تازگی دوباره احیا شده و در حال انجام است.

شهردار منطقه 2 شیراز از اقدامی برای حفظ فضای سبز در این منطقه سخن می‌گوید و آن هم این است که اگر فردی برای دریافت مجوز ساخت و ساز مراجعه کند، درختان محیط مورد نظر توسط کارشناسان شهرداری شمارش و نوع و سن درختان یادداشت می‌شود تا زمانی که افراد می‌خواهند پایان کار بگیرند باید این درختان را حفظ کرده باشند.

اکبری می‌گوید:اگر فردی اقدام به قطع یکی از درختان معابر عمومی کند جریمه‌های برای آن مشخص شده که یکی از آنها این است براساس سن درخت باید در همان مکان یا مکان دیگری درخت بکارد.

به گفته وی درختانی که در معابر عمومی قرار دارند، علاوه بر زیبایی بصری که در محیط شهر ایجاد می‌‌کنند نقش مهمی در کاهش دما، ایجاد سایه و کاهش آلودگی هوا دارند و باید این امور فرهنگ‌سازی شود تا مردم نسبت به قطع درختان حساس شوند.

به گزارش تسنیم، شهردار منطقه 2 شیراز با بیان اینکه برخی از مغازه‌داران تصور می‌کنند که معابر عمومی و پیاده‌رو ملک شخصی‌شان به حساب می‌آید، می‌گوید: این افراد برای اینکه نمای مغازه‌شان بهتر دیده شود اقدام به قطع درختان می‌کنند که با این اقدام شهرداری با همکاری دادگستری و انعکاس آن در فضای مجازی مردم متوجه می‌شوند که قطع درختان با برخوردهای جدی همراه است.

اکبری درباره جریمه فرد خاطی گفت: این فرد ابتدا باید جریمه نقدی که مشخص شده را پرداخت کند و تعداد درختی که قانون مشخص می‌کند به جای 2 درختی که قطع کرده، بکارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین