کد خبر: ۵۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۰

مانور نظامی آمریکا در ساحل غربی ایران

آفتاب‌‌نیوز : این بیست و چهارمین مانوری است که از زمان اعلام ابتکار امنیت تکثیر توسط جرج بوش در سال 2003، انجام می‌شود و اولین مانوری است که در خلیج فارس و با حضور کشورهایی از خاورمیانه صورت می‌گیرد. 

علاوه بر حضور بحرین در این مانور، کویت، قطر، و امارات متحده عربی نیز ناظرانی را به منطقه می‌فرستند. 

رابرت جوزف معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل در خصوص اهداف این مانور گفت: تجربه‌ای است که در آن توانایی‌هایمان در زمینه مقابله با نقل و انتقال غیرقانونی (تسلیحات هسته‌ای) را به آزمون می‌گذاریم. 

یک مقام دولت واشنگتن نیز بدون اشاره به نام ایران گفت: این مانور برای ممانعت از رسیدن مواد اتمی به دست کشوری است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش باعث نگرانی منطقه شده است. 

مقابله با حملات تروریستی علیه تاسیسات نفتی در خلیج فارس نیز از جمله اهداف این مانور عنوان شده است. چارلی براون فرمانده ائتلاف نیروی دریای در عراق گفت: این مانور در پاسخ به تهدیدهای اخیر در مورد تاسیسات نفتی در خلیج فارس از جمله اظهارات مقامات القاعده در این‌خصوص، انجام می‌شود. 

وی از بیان جزئیات بیشتر در خصوص آماده سازی نیروهای آمریکا در منطقه برای مقابله با تهدیدات القاعده بویژه در مورد عربستان سعودی امتناع کرد. 

در پاسخ به این اقدام آمریکا یک مقام رسمی وزارت خارجه ایران مانور مشترک آمریکا و متحدانش در خیلج‌فارس را عملی تحریک کننده توصیف کرد و هدف واشنگتن از انجام چنین اقداماتی را بحران آفرینی عنوان کرد. 

در شرایطی که اعضاء دائمی شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران را آماده کرده‌اند به نظر می‌رسد این مانور در راستای افزایش فشار به تهران باشد. اما برخی مقامات آمریکایی می‌گویند برنامه‌ریزی مربوط به انجام این مانور از ماه‌ها پیش صورت گرفته و ربطی به افزایش تنش‌های اخیر برنامه هسته‌ای ایران ندارد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین