کد خبر: ۵۲۶۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۶

دیدار مقام ارشد پیونگ‌یانگ با رئیس‌جمهور آمریکا/ترامپ تاریخ روند مذاکرات با کره‌شمالی را اعلام کرد

رئیس جمهوری آمریکا بعداز ظهر جمعه با معاون رهبر کره شمالی در کاخ سفید دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
کیم یونگ چول که از روز چهارشنبه برای دیدار با مقامات آمریکا به این کشور سفر کرده است، در کاخ سفید حضور یافت تا نامه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تحویل دهد.

در دیدار چول با ترامپ، جان کلی رئیس دفتر ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا حضور دارند.

چول معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی و بالاترین مقامی که از سال 2000 تا کنون به آمریکا سفر کرده است، عصر چهارشنبه وارد فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک شد و در ساعت 7 بعدازظهر در شام کاری با وزیر خارجه آمریکا در همین شهر، 90 دقیقه گفت و گو کرد.

دور دوم این گفت و گوها نیز حدود یکساعت و نیم در روز پنچ شنبه به طول انجامید و وزارت خارجه آمریکا آن را مثبت و دارای پیشرفت توصیف کرد.

چول رئیس سابق سرویس امنیتی نیروهای نظامی کره شمالی و مشاور ارشد رهبر این کشور در مذاکرات با کره جنوبی از طریق پکن راهی آمریکا شده است. 
اعتقاد بر این است که سفر این مقام ارشد کره شمالی، نشان دهنده پیشرفت در برنامه برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی است.

از دیگر سو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه با همتای کره شمالی خود در پیونگ یانگ دیدار کرد و گفت: کره شمالی در مذاکره با آمریکا، مساله خروج واشنگتن از برجام را در نظر دارد و با لحاظ این موضوع مذاکره می کند.

وی تاکید کرد: به محض اینکه توافق‌های آنها برای بررسی به جامعه جهانی عرضه شود، شورای امنیت سازمان ملل باید از ابتکار عمل‌های مشخص حمایت کند و ما نیز برای پشتیبانی از توافق‌های قاطع که به نفع تمام طرفین دخیل از جمله خود کره شمالی باشد، حمایت می کنیم.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: اثرگذاری مذاکرات کره شمالی و آمریکا نیازمند لغو تحریم‌ها است و حل مساله هسته‌ای شبه جزیره کرهبه این مساله وابسته است.

به گفته وی کره شمالی تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، تسلیحات هسته‌ای را کنار نخواهد گذاشت.

رئیس جمهوری آمریکا عصر جمعه به وقت محلی پس از دیدار با مقام ارشد کره شمالی گفت: روند مذاکرات با کره شمالی از 12 ژوئن(22 خرداد) آغاز می شود.

 ترامپ پس از دیدار با کیم یونگ چول در جمع خبرنگاران حاضر شد و افزود: با فرصت، همه کارها را انجام خواهیم داد و کره شمالی به انهدام تاسیسات هسته ای متعهد است.


ترامپ با ابراز امیدواری از برچیده شدن تحریم ها علیه کره شمالی که خود باعث ایجاد آن بوده است، در پاسخ به این سوال که آیا درباره مسایل حقوق بشری هم صحبت شده است یا خیر، گفت: درباره حقوق بشر صحبت نکردیم، آنها درباره تحریم ها از ما سوال کردند، فعلا تحریم ها به جای خود هستند، دیگر نمی خواهم از واژه فشار حداکثری استفاده کنم و ممکن است در آینده به خاطر میلیون ها نفر، تحریم ها را لغو کنیم.

این اعتراف ترامپ که تحریم ها آثار سوئی بر مردم دارد در حالی مطرح می شود که او خواستار اعمال تحریم های گسترده علیه ایران است و در عین حال مدعی می شود که مردم ایران را دوست دارد. 
رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: رابطه فعلی ما با کره شمالی نسبت به گذشته بهتر شده است. در دولت سابق هیچ رابطه ای نداشتیم و نباید کار به من می کشید، در گذشته دور نه تنها اوباما و حتی قبل از او باید این مساله را حل می کردند.

ترامپ ادامه داد: ما با کره شمالی فاصله زیادی داریم ما 6 هزار مایل فاصله داریم، کره جنوبی و ژاپن نزدیک آنها هستند. این ها و چین می خواهند تحول عمده ای صورت گیرد.

وی در پاسخ به این که در توئیتی نوشته اید از سفر وزیر خارجه روسیه به کره شمالی ناخشنود هستید، گفت: بله، دوست نداشتم روس ها به کره شمالی بروند؛ البته ممکن است این سفر مثبت باشد، اگر مثبت باشد خوشحالم اما اگر آثار آن منفی باشد اصلا راضی نیستم.

رئیس جمهوری آمریکا درباره پایان جنگ دو کره هم اظهار کرد: برای پایان دادن به این جنگ هم صحبت کردیم. این جنگ شاید طولانی ترین جنگ باشد که این مساله پس از 70 سال پایان می یابد.

ترامپ درباره رفتار چین نسبت به مذاکرات کره شمالی هم گفت: فکر می کنم چین می خواهد نتیجه مثبت ببینید، من رابطه خوبی با شی رئیس جمهوری چین دارم، او عاشق چین است و می خواهد کاری کند که به نفع چین باشد.

وی خاطرنشان کررد: ما اطمینان می دهیم که امنیت کره شمالی تامین شود، کره شمالی این توان بالقوه را دارد که کشور خوبی باشد و همه باید کمک کنند.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین