کد خبر: ۵۲۸۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

چرخش جهت کره‌شمالی به سمت چین است، نه آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده داده، کره شمالی در صورت کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای و در مواجهه با سرمایه‌گذاری‌هایی که پس از آن از سوی‌ آمریکا صورت می‌گیرد "بسیار ثروتمند خواهد شد" اما اقتصاددان‌ها و استادان دانشگاه که در امور کره شمالی کارشناس هستند، می‌گویند، موتور تغییرات در کره شمالی به سمت نه آمریکا بلکه چین خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
این کارشناسان می‌گویند، شبیه‌ترین الگوی اقتصادی که در کره شمالی پیاده خواهد شد نه سرمایه گذاری به سبک آمریکا بلکه اقتصاد بازار تحت کنترل دولت در چین است که نخستین بار از سوی دنگ شیااوپینگ رهبر چین در سال ۱۹۷۸ آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ در زمان رهبری او چین در حال خارج شدن از حکومت ۲۷ ساله مائو زدونگ بود که در آن سرمایه داری و تجارت‌های خصوصی ممنوع شده بود و اموال معمولا توسط حکومت توقیف شده و به "مالکیت اشتراکی" گذاشته می‌شد.

دنگ اصلاحاتی را پیاده کرد که بنای اصلی برای معجزه اقتصادی چین در ۴۰ سال گذشته بوده‌اند. این تغییرات بسیار گسترده بوده و موجب رشد فراوان اقتصادی شدند اما در نهایت این حزب کمونیست چین بود که همه این دستاوردها را به خود اختصاص داده و کنترلش را بر این کشور افزایش داد.

در آستانه نشست روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور، به رغم اینکه همه تصور می‌کنند کره‌شمالی به سمت آمریکا می‌رود اما این چین بوده که پیونگ یانگ به دنبال ارتقای روابط با آن است.

از ماه مارس تاکنون رهبر کره شمالی دو بار به دیدار شی جینپیگ، رئیس‌جمهوری چین رفت و در ماه مه یک هیئت عالی رتبه حزب کارگران کره شمالی در یک سفر ۱۱ روزه از مناطق صنعتی چین بازدید کرد.

این هیئت چند هفته بعد از آنکه کیم جونگ اون پایان آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را اعلام کرد و متعهد به یک تلاش تمام عیار به سمت "سازندگی اقتصاد سوسیالیستی" شد، این سفر را انجام داد.

رسانه‌های چین نیز به این رویکرد جدید اعلام شده از سوی کره شمالی "اصلاح و گشایش" لقب داده‌اند که خلاصه سیاست‌های دنگ است و موجب انبوهی از سرمایه گذاری در مسکن در شهر "دان دونگ" واقع در مرز چین خواهد شد.

جئون کیونگ من، یک اقتصاددان در موسسه یکپارچگی جامعه کره گفت: کیم با ترامپ مذاکره می‌کند چون نیاز دارد که آمریکا از تحریم‌ها عقب نشینی کند اما بعد از آن همه سرتیترها درباره کیم جونگ اون و شی جینپینگ خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین