کد خبر: ۵۲۸۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹

چگونه مرگ عزیزانمان را تحمل کنیم؟

باید گفت عزاداری هیچ گاه تمام نمی شود، همیشه هرکجا فرد قدم بگذارد، ممکن است موضوعی یا مکانی حتی چهره ای شبیه به عزیز از دست رفته اش، او را به یادش آورد و همیشه خاطره اش در ذهن باقی می ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
به طور کلی کنارآمدن با مرگ، در تامین سلامت روانی بشر نقش دارد. وقتی یکی از عزیزان شما جان می سپارد، غمگین شدنتان، طبیعی است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خود را تسلیم اندوه کنید و به دنبال افراد دلسوز باشید.

از خویشاوندان و دوستانی کمک بگیرید که بتوانند احساسات شما را درباره فقدان عزیزتان درک کنند. بین گروه پشتیبان و افرادی که داغدیدگی مشابه دارند، پیوندی ایجادکنید. احساساتتان را بر زبان آورید و از احساسات خود، دیگران را باخبر سازید؛ برون ریزی احساسات، به شما کمک می کند تا بر فرآیند غمگینی چیره شوید.


خوب است مهارت تحمل مرگ عزیزان در قرآن بدانید

۱٫براساس آموزه‏هاى وحیانى هر انسانى مرگ را ملاقات مى کند و گزیرى از آن نخواهد داشت: سنت الهى بر این تعلق گرفته است که آدمى را لباس هستى بپوشاند و پس از مدتى به سوى خویش بازگرداند.

۲٫ بى‏تابى و بى‏قرارى در فقدان (مرگ عزیزان) مانع تکامل روحى استو استمرار آن سبب ضعف ایمان ومبتلا شدن آدمى به فشارهاى روانى خواهد شد.

۳٫ آدمى در زندگى خویش شاهد مرگ عزیزانش است، و این براى او ناخوشایند مى‏باشد. اما کتاب زندگى (قرآن) براى تحمل نمودن مرگ عزیزان، سه نوع مهارت شناختى، رفتارى و اخلاقى را به نوع بشر ارائه داده است تا آدمى در پرتو مهارت‏هاى وحیانى، مرگ عزیزان را تحمل کند و گرفتار فشار روحى نشود و از مطلوب فطرى خویش که همان تکامل روحى است دور نگردد.

مهارت‏هاى شناختى عبارت است از:

خداشناختى، انسان‏شناختى، روان‏شناختى و جهان‏شناختى و مهارت رفتارى عبارت است از: تقوامدارى، و مهارت‏هاى اخلاقى عبارت است از: یاد خدا؛ صبر (شکیبایى)؛ توکل؛ تسلیم.

نکاتی برای آرام شدن بعد از فوت عزیزان بدانید

خشی از احساسات احتمالی انسان هنگام مواجهه با این بحران «انکار، ناباوری، آشفتگی، ضربه، تکان، اندوه، آرزو، خشم، خواری، یاس و گناه» است. این احساسات، واکنش های طبیعی و بهنجار در برابر «نیستی» است. شاید خود را آماده شدت و تداوم عواطف و این که حالات روحی تان با چه شتابی دگرگون می شوند، نکرده باشید.

ممکن است در مورد ثبات بهداشت روانی خود تردید کنید، اما مطمئن باشید که چنین احساساتی سالم و مناسب هستند و به شما کمک می کنند که با چنین ضایعه ای، کنار بیایید.

منبع: بیتوته
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین