کد خبر: ۵۳۱۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

معاون قوه قضاییه: زندان مجازاتی غیر انسانی و غیر مؤثر است

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به آسیب‌های زندان برای زندانی، خانواده و جامعه گفت: درد زندان تا قبل از درک آن، برای کسی محسوس نیست و به همین دلیل در عین اینکه شدید و غیر انسانی است بازدارندگی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در سومین همایش تجلیل از اساتید و فعالان حقوق با بیان اینکه شهید بهشتی اندیشه‌های نوین متکی به مبانی اسلامی داشت و در پایه ‌گذاری نظام قضایی کشور بسیار نوگرا بود اظهار کرد: شهید بهشتی تحول بزرگی را در مدت کوتاه مسئولیت خود پایه ‌گذاری کردند.

معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه با اظهار تاسف به فراوانی مجازات زندان در قوانین گفت: هزاران بار از عبارت زندان و حبس در قوانین کشور استفاده شده است در حالیکه این مجازات نه انسانی و نه اسلامی و نه موثرترین نوع مجازات است.

حجت‌ الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به اینکه مجازات زندان خشن و غیرانسانی است افزود: بر خلاف تصور عموم درباره خشن بودن مجازات‌های بدنی و فیزیکی، مجازات زندان دارای درد مزمن است و از مجازات‌های بدنی که درد آن محسوس و حاد است خشن‌ تر و غیرانسانی ‌تر است.

وی با اشاره به اینکه خطاب سخنش در این خصوص با متفکران است گفت: ما ابتدا باید تفکر حقوقی‌مان را درست پایه ‌گذاری کنیم و بیندیشیم که زندان می ‌تواند تبعات بسیار زیادی را به فرد و دیگران تحمیل کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه جرم، شخصی است و مجازاتش نیز باید شخصی باشد افزود: زندان مجازات شخصی نیست و به همراه زندانی خانواده و جامعه نیز مجازات می ‌شوند، چرا که هزینه‌های بسیاری از بیت‌المال صرف زندان‌ها می ‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به نتایج پژوهشی در آمریکا که نشان می‌دهد ۵۰ درصد زندانیان محصول خانواده ‌ای هستند که یکی از آنها زندانی بوده است، افزود: این مسئله به مفهوم این است که با آمدن یک نفر به زندان، امکان به زندان آمدن دیگر اعضای خانواده ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه بهترین زندان‌های دنیا را دانشگاه جرم و جنایت دانست و گفت: در زندان مجرمان غیرحرفه‌ ای بصورت ۲۴ ساعته در کنار مجرمان حرفه‌ ای قرار می ‌گیرند و چیزهای جدیدی را از آنها می آموزند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از کسانی که زندان را تجربه می‌ کنند دوباره به زندان باز می‌ گردند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: بعضی از زندان‌ها دارای امکانات خوبی هستند و برخی از مجرمان عامدانه به آنجا می‌روند، در آنجا تیم تشکیل می ‌دهند و زندان تبدیل به هتل آنها می ‌شود و شعار آنها هم این است که زندان جای مرد است.

معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه زندان را بازدارنده افراد از فعالیت مفید در جامعه و سلب‌ کننده آزادی آنها توصیف کرد و گفت: تحت فشار زندان قرار دادن افراد، کرامت انسانی و زمینه خود شکوفایی آنها را سلب و انسانیت را از آنها می ‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مجازات تا دردناک و محسوس نشود اثر نمی‌ گذارد گفت: زندان اثربخش نیست چون درد آن پنهان و غیرقابل لمس است. تا کسی زندان نرود از آن جهت که درد روحی و مزمن زندان رفتن را تجربه نکرده است متوجه آن نمی‌شود و به همین سبب قراردادن مجازات زندان در قوانین بازدارنده نیست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین صادقی در پایان با اشاره‌ به لایحه مقابله با خشونت علیه زنان گفت: این لایحه از دولت به قوه ‌قضاییه آمده و متاسفانه در ده‌ها مورد آن مجازات حبس دیده شده است. تصور می شود در ظاهر این لایحه برای حمایت از حقوق زنان است ولی متاسفانه در باطن با زندانی شدن مرد، بزرگترین ضربه را به زن و خانواده می‌زند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین